96 731 läst ·
2 186 svar
97k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Användandet kanske avstannar för att det just så ofta som det är relevant att ersätta det otympliga han/hon respektive han eller hon med det enkla hen. Att ett ord står för 1 % betyder ju inte att det är ett irrelevant ord. Hur ofta används pronomenet dess?Claes Sörmland skrev:
Det finns tydligen data från pressen och där uppges att användandet slutade öka 2020 och att det är ett marginalpronomen:
"Hen svarar för 0,9 procent av det sammanlagda bruket av pronomenen han, hon och hen. Han utgör 63,6 procent av dessa tre pronomen medan hon svarar för 35,5 procent."
[länk]
Ändå är det just i pressen som vi hittar texter av de skribenter som har en radikal/progressiv agenda och vill fostra oss genom språkförändring.
Jag upplever det som ett väldigt ovanligt pronomen men jag tycker ändå att det behövs.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 441 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 441 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 441 inlägg
Pratar folk vanligtvis såhär i din bekantskapskrets eller var det mer av ett teoretiskt exempel, möjligen delvis ämnat att provocera?BirgitS skrev:
Jag kom av någon anledning att tänka på en historia från en bekant, som berätta om hur en person kom instövlandes i butiken och gormade att det fanns för lite könsneutrala färger på pojkavdelningen. Att det var helt oacceptabelt och ledningen skulle kontaktas och bla bla bla.
Jag funderar om den lilla grabben själv ville växa upp till en hena eller om det var ideer hos föräldern och vederbörande blev ett verktyg i kampen.
(Varför ett par rosa byxor från flickavdelningen inte dög, förtäljer inte historien)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Nej, det är ovanligt med personer som inte vill omnämnas som vare sig han eller hon likaväl som det är ovanligt med personer där man inte känner till könet. Det är förstås ett exempel som hänger ihop med många tidigare inlägg där folk har påstått att pronomen inte behövs utan det går bra att upprepa t.ex. ordet grannen eller grannens namn i stället. Det var inte avsett att provocera.Unikt namn skrev:
Sen när blev rosa könsneutralt?Unikt namn skrev:
Jag kom av någon anledning att tänka på en historia från en bekant, som berätta om hur en person kom instövlandes i butiken och gormade att det fanns för lite könsneutrala färger på pojkavdelningen. Att det var helt oacceptabelt och ledningen skulle kontaktas och bla bla bla.
Jag funderar om den lilla grabben själv ville växa upp till en hena eller om det var ideer hos föräldern och vederbörande blev ett verktyg i kampen.
(Varför ett par rosa byxor från flickavdelningen inte dög, förtäljer inte historien)
Det är inte bara färger som skiljer mellan pojk- och flickkläder utan även snittet.
Varför tycker du att pojkar bara ska vara klädda i mörkblått, mörkgrönt och svart samt flickor i rosa, vitt och andra ljusa färger?
Varför kan inte en pojke få en ljus tröja av pojksnitt eller tvärtom för en flicka?
I släkten var det en flicka som under en period ville ha mörka kläder men skurna som flickkläder och det var inte lätt att hitta.
Renoverare
· Stockholm
· 20 441 inlägg