C
D djac skrev:
För mig är det mest en språkteknisk fråga men jag förstår ju av inläggen att för en del är det något helt annat och det var detta jag refererade till. Jag tycker diskussionen om de/dem är mer intressant.. ;)
Ja, "tyvärr" är ju den rent språktekniska/grammatiska aspekten inte särskilt spännande, inte alls som de/dem :rofl:
Trådrubriken till trots tror jag alla begriper när och hur "hen" kan användas rent grammatiskt.
Ändå är det nästan ingen som använder det.

D
C cpalm skrev:
Ja, "tyvärr" är ju den rent språktekniska/grammatiska aspekten inte särskilt spännande, inte alls som de/dem :rofl:
Trådrubriken till trots tror jag alla begriper när och hur "hen" kan användas rent grammatiskt.
Ändå är det nästan ingen som använder det.
Jag håller inte med där, i sakprosa är det mycket vanligt, i skönlitteratur mindre, även vanligt i talat språk bland bildade yngre men mindre vanligt hos obildade äldre, jag tror det är därifrån detta kommer normaliseras. Det är nog ingen ovanlig väg med nyord av det här slaget (subjektiv gissning).

• Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djac skrev:
Jag håller inte med där, i sakprosa är det mycket vanligt, i skönlitteratur mindre, även vanligt i talat språk bland bildade yngre men mindre vanligt hos obildade äldre, jag tror det är därifrån detta kommer normaliseras. Det är nog ingen ovanlig väg med nyord av det här slaget (subjektiv gissning).
Det finns tydligen data från pressen och där uppges att användandet slutade öka 2020 och att det är ett marginalpronomen:

"Hen svarar för 0,9 procent av det sammanlagda bruket av pronomenen han, hon och hen. Han utgör 63,6 procent av dessa tre pronomen medan hon svarar för 35,5 procent."

https://spraktidningen.se/artiklar/hen-star-still-i-svenska-medier/

Ändå är det just i pressen som vi hittar texter av de skribenter som har en radikal/progressiv agenda och vill fostra oss genom språkförändring.

• Gilla
tank77 och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej inte alls, texten i bloggen handlar om att singular they har en historisk användning och Baron argumenterar i bloggen för att det borde även användas i samtiden. D v s precis det som jag redogjorde för, ett pronomen som har vaknat upp ur sin törnrosasömn och nu sprids i samtiden av radikala.

1981 skriver Baron själv att ett könsneutralt pronomen aldrig slog igenom i engelskan. Den raljanta stilen visar på att Baron tycker detta var fel redan för 40 år sedan. Det gör att Baron kan klassas som språkradikal.

[bild]

[länk]
Nu ska man inte dra för stora växlar på jämförelser mellan språk, men det är ändå intressant att det exempel som lyfts upp på svenska löses med ett reflexivt pronomen, en typ av ord som vi bara har ett av.

Är singular they historiskt sett främst det, ett singular their, som ett sätt att ha just ett generellt reflexivt pronomen?

För att lägga bort de grammatiska termer kan man alltså inte på engelska skapa en mening som alla älskar sin mamma, utan hamnar i en (på svenska i situationen felaktig och upplevt dubbeltydig) alla älskar hans/hennes mamma.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
TheImprovisor
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jänkare bojkottar bud light (Hade jag också gjort men av andra anledningar) pga de hade en transgender i en ad. Tror ni dessa idioter kommer sluta vara idioter pga hen?
Idioter, oavsett vilka referenser du än identifierar en sådan utifrån, kommer alltid att vara idioter om du inte ändrar dina referenser. Det har föga med pronomen att göra.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns tydligen data från pressen och där uppges att användandet slutade öka 2020 och att det är ett marginalpronomen:

"Hen svarar för 0,9 procent av det sammanlagda bruket av pronomenen han, hon och hen. Han utgör 63,6 procent av dessa tre pronomen medan hon svarar för 35,5 procent."

[länk]

Ändå är det just i pressen som vi hittar texter av de skribenter som har en radikal/progressiv agenda och vill fostra oss genom språkförändring.
Jag tror du blandar ihop två saker, aktivistiska skribenter och när hen passar.

Hen lämpar sig exempelvis ofta illa i nyhetstext eftersom att sådan försöker levandegöra skeenden med människor. Och skriver man om specifika personer använder man förstås det man vet om dem för att karaktärisera dem. Aftonbladet skulle exempelvis med en klickbetesrubrik kunna skriva Hen vann Jerringpriset!, men väl inne i artikeln skulle Nils van der Poel förstås refereras till som han.

I den typ av text där hen gör sig bäst – torr, utredande sakprosa skulle jag förvånas om den inte alltjämt är i tillväxt. Jag tror att vi fortfarande är några decennier från när ordet börjar användas i lagtext, men jag skulle bli mer förvånad om det dör ut än tar sig dit inom 50 är.

Aktivistiska skribenter i mediasfären tror jag därför kommer spela en högst begränsad roll. Den typen av människor är dock också överrepresenterade på myndigheters och andras kommunikationsavdelningar, och där driver de frågan med framgång.

Redigerat:
  • Gilla
saltis99 och 4 till
  • Laddar…
Har börjat använda ordet rövhål. Det är ju könsneutralt

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
Jänkare bojkottar bud light (Hade jag också gjort men av andra anledningar) pga de hade en transgender i en ad. Tror ni dessa idioter kommer sluta vara idioter pga hen?
Jag ser tre möjliga grupper av idioter:
  • De som dricker Bud light.
  • De som gör ölreklamen.
  • De som reagerar på ölreklamen.

För enkelhetens skull: Är det några av de här du inte anser är idioter?

Redigerat:
  • Älska
djac
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror du blandar ihop två saker, aktivistiska skribenter och när hen passar.

Hen lämpar sig exempelvis ofta illa i nyhetstext eftersom att sådan försöker levandegöra skeenden med människor. Och skriver man om specifika personer använder man förstås det man vet om dem för att karaktärisera dem. Aftonbladet skulle exempelvis med en klickbetesrubrik kunna skriva Hen vann Jerringpriset!, men väl inne i artikeln skulle Nils van der Poel förstås relateras till som han.

I den typ av text där hen gör sig bäst – torr, utredande sakprosa skulle jag förvånas om den inte alltjämt är i tillväxt. Jag tror att vi fortfarande är några decennier från när ordet börjar användas i lagtext, men jag skulle bli mer förvånad om det dör ut än tar sig dit inom 50 är.

Aktivistiska skribenter i mediasfären tror jag därför kommer spela en högst begränsad roll. Den typen av människor är dock också överrepresenterade på myndigheters och andras kommunikationsavdelningar, och där driver de frågan med framgång.
Kanske var det jag som ledde tanken fel genom att skriva pressen. Undersökningen tycks gälla alla medier, d v s inkluderar kulturtexter, opinionsartiklar, ledarsidor o s v. Allt är med om jag inte helt missförstår.

Håller med om att hen nog kan leva sitt egna liv i den nervösa och anpassliga kulturen på våra myndigheter. Där handlar ju arbetskulturen om att inte göra fel och att känna de politiska vindarna uppifrån och anpassa sig efter vad makten vill ha. Kommunikatörerna är ju ett annat skrå och har en annan kultur som kraftigt är styrd av amerikansk kulturutveckling. De är också yngre. Där gissar att hen har större framgång där.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Som sagt, dessa skribenter har redan ett i hög grad könsneutralt språk med ett regelbundet inkluderande han eller hon i abstrakta sammanhang. Det är som sagt redan i många fall ersatt med ett i mina ögon smidigare hen. Jag har som sagt svårt att se att det bara skulle vara en trend, men konstigare saker har förstått skett än att någon mitt uppe i en trend inte såg att hen stod i en sådan.

För det är ju också som du säger en extremt trendkänslig grupp av skribenter vi talar om, där vissa inte ens vill använda ord som hon när de skriver om någon som ska föda barn, för att inte exkludera någon.

• Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Och "honom", som är en han.
Eller "henne" som är en hon.
Men ska erkänna att jag i praktiken inte bryr mig så då får det bli: "Du där";)
Tar någon illa upp för att jag inte använder "hen" så får det bli så.

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag ser tre möjliga grupper av idioter:
  • De som dricker Bud light.
  • De som gör ölreklamen.
  • De som reagerar på ölreklamen.

För enkelhetens skull: Är det några av de här du inte anser är idioter?
Varför skulle man inte kunna ha transgender i reklamfilmen?

BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Blir ju samma med grannen som heter hen och hälsar hen, vilken hen sa vad?
Blir ju lika dåligt med hen. Och det är väl därför ordet inte hittat in i litteraturen
Normalt så växlar man mellan namn/substantiv och pronomen. Exempel:
"Jag har en granne och hen är skojfrisk. Sist hittade grannen på att hen skulle spola vatten på mig och då blev jag rätt sur på hen."

Som framgår av Claes inlägg så har ordet hittat in i litteraturen, i relevanta sammanhang t.ex. att skriva hen i stället för hon/han.
MaxHugo skrev:
Eller får Kim acceptera att när man pratar med småbarn, så får man sätta sina egna åsikter åt sidan.
?
Förstår inte sammanhanget.
Sen när är Kim närvarande?
Vem har skrivit att man pratar med småbarn?
Jag skrev att språket utan pronomen blir som att det är ett språk riktat till småbarn, underförstått var förstås sammanhanget att det inte var riktat till småbarn.
Vilka åsikter, att Kim är skojfrisk?
Alfredo Alfredo skrev:
Eller mot det underskattade lilla ordet vederbörande. :p Ingen känsla av barnspråk heller! Garanterat!
Nu antar jag att du skämtade med tanke på smileyn men om någon missförstod så blir mitt exempel då så här:
"Jag har en granne som heter Kim. Vederbörande är skojfrisk. Sist hittade Kim på att vederbörande skulle spola vatten på mig och då blev jag rätt sur på vederbörande."
Alltså verkligen inte ett smidigt och lättläst språk. Dessutom osäkert om Kim och vederbörande syftar på samma person i sista meningen.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
BirgitS
Jarlingar Jarlingar skrev:
Hen är ett vidrigt ord pga av dess vänsterblivna ursprung.
Nej, ursprunget är inte från vänstern och det är ordet vänsterblivna som är vidrigt. Vänsterblivna är helt nytt och med högerblivet ursprung.

Edit: Lagt till Vänsterblivna i andra meningen eftersom det annars kunde missförstås.

Redigerat:
  • Älska
djac
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, ursprunget är inte från vänstern och det är ordet vänsterblivna som är vidrigt. Helt nytt och med högerblivet ursprung.
Hur menar du att hen har etablerats i språket från höger? Låter som en helt verklighetsfrånvänd tanke.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.