96 723 läst ·
2 186 svar
97k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Det beror på var man vill uppnå. Om man främst vill få acceptans för sitt budskap så är det nog ett dåligt ordval. Numera tycks det dock ofta vara viktigare att förolämpa meningsmotståndare än att vinna dem över till sin egen åsikt.Alfredo skrev:
Sålunda är det ett bra ordval om man vill antagonisera så mycket som möjligt. Åtminstone i en del sammanhang.
Tjavars. Jag tycker dock inte att språkdiskussioner alltid behöver vara politiska.O skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Nej det är också vänstern som kidnappat svenska flaggan genom att påstå att alla som använder den är rasister. 😂Fairlane skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Jag säger istället att jag är för människors lika rättigheter. Så slipper man förknippas med vänsterord. Är du feminist betyder det du är för kvotering tex och det är ju sämst.P pmd skrev:
Jag är också liberal, men bara i de flesta ekonomiska frågor samt mänskliga rättigheter som abort, annars är jag konservativ. Liberal är också ett ord vänstern kidnappat 😂
Det tycker jag vore bra. Vi har alldeles för många låneord som betecknar sånt som det redan fanns bra termer för i svenskan.BirgitS skrev:
Se inlägg #1 640, första stycket.
Bara om de är det. Att kalla folk för något de inte är tycker jag nog blir tämligen kontraproduktivt.A ajn82 skrev:
Det kan dock blir lite bakslag. Eventuellt tycker (många?) bögar att det bara är bögar som får kalla andra bögar för bögar.
Jämför med hur svarta i USA har tagit tillbaka ordet nigger, men bara om det är svarta som kallar andra svarta för det.
Det är förmodligen en amerikansk påverkan. I amerikansk engelska har man länge använde pronomenet "them" för att beteckna någon som inte vill bli kallad "him" eller "her".TheImprovisor skrev:
Det var ett tag lite förvirrande, åtminstone för mig, att man använde ett pronomen i plural för en person i singular, men outgrundliga är språkets förändringsvägar.