P
Alfredo Alfredo skrev:
Men om valet av ord gör att en inte obetydligt del av mottagarna fokuserar på ordvalet istället för meddelandet/budskapet, är då inte ordet olämpligt att använda?
Det beror på var man vill uppnå. Om man främst vill få acceptans för sitt budskap så är det nog ett dåligt ordval. Numera tycks det dock ofta vara viktigare att förolämpa meningsmotståndare än att vinna dem över till sin egen åsikt.

Sålunda är det ett bra ordval om man vill antagonisera så mycket som möjligt. Åtminstone i en del sammanhang.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
O O skrev:
Oh, ja så är det. Dessutom färgar en del lite yngre män håret grått vid tinningarna för att de vill de lite mer äldre och erfarna ut
En del män färgar även håret i diverse "onaturliga färger". Mest yngre män, tror jag.

P
O O skrev:
Fast just "progressivt" är väl ett typexempel på ett ord som är "kidnappat" av "vänstern". Många språkkonservativa använder inte ordet "progressivt" eftersom det dessutom har fått denna "vänster"-politiska betydelse...
Tjavars. Jag tycker dock inte att språkdiskussioner alltid behöver vara politiska.

P
O O skrev:
Fast inom oppositionen (om man inräknar s,c,v,mp,sd) är det vanliga begrepp. Dock inte i samma mening!
Jag ställer mig lite tveksam till att SD ska räknas in i oppositionen. SD är mer en slags gossen Ruda i regeringskoalitionens krets.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P pmd skrev:
Advokat på svenska betyder någon som är medlem i klubben Advokatsamfundet. Advocate på engelska betyder (bl.a.) förespråkare.
Jo blev lite svengelska där 😂

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
G gaidin skrev:
[…] medan humanitär utveckling och filosofi ofta anses vara vänster.
Vad menar du med humanitär utveckling?

Att filosofi skulle vara "vänster", i traditionell politisk mening, ställer jag mig mycket tveksam till. Nietzsche var nog inte direkt "vänster", t.ex.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ungefär som svenska flaggan kidnappades av skinnskallarna etc. Det finns massor med saker som i tider knutits till olika politiska grupperingar. Gillar man inte det så får man väl ta tillbaks det och neutralisera det.
Nej det är också vänstern som kidnappat svenska flaggan genom att påstå att alla som använder den är rasister. 😂

• Wow
kashieda
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Eller använda andra ord, tex att man är för jämnställdhet istället för att man är feminist.
Jag brukar förklara att jag är liberal, och därmed förstås också feminist. Feminist är ju en delmängd av liberal.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag brukar förklara att jag är liberal, och därmed förstås också feminist. Feminist är ju en delmängd av liberal.
Jag säger istället att jag är för människors lika rättigheter. Så slipper man förknippas med vänsterord. Är du feminist betyder det du är för kvotering tex och det är ju sämst.

Jag är också liberal, men bara i de flesta ekonomiska frågor samt mänskliga rättigheter som abort, annars är jag konservativ. Liberal är också ett ord vänstern kidnappat 😂

P
BirgitS BirgitS skrev:
Så har man sagt om en massa ord som numera anses vara helt och hållet en del av det svenska språket. Tycker du att vi ska sluta använda ord som bebis/bäbis och återgå till att bara använda ordet spädbarn?
Det tycker jag vore bra. Vi har alldeles för många låneord som betecknar sånt som det redan fanns bra termer för i svenskan.
Se inlägg #1 640, första stycket.

P
A ajn82 skrev:
Kombinationen av dina två inlägg här bör då alltså innebära att du förespråkar att vi ska gå runt och kalla folk för bögar?
Bara om de är det. Att kalla folk för något de inte är tycker jag nog blir tämligen kontraproduktivt.

Det kan dock blir lite bakslag. Eventuellt tycker (många?) bögar att det bara är bögar som får kalla andra bögar för bögar.

Jämför med hur svarta i USA har tagit tillbaka ordet nigger, men bara om det är svarta som kallar andra svarta för det.

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
[länk]
Att bli tilltalad i tredje person är extremt ovanligt numera, så jag förstår inte riktigt vad saken gäller.

P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Snart kommer du väl och säger att sossarna alltid varit för kärnkraft
Det var sossarna som styrde Sverige när vi började bygga kärnkraft. Senare vände man kappan efter vinden för att inte tappa makten.

P
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Absolut, och tiden får utvisa hur det blir med det. Ord kommer och går, språket förändras hela tiden, och även om jag anser det vara ett väldigt praktiskt ord kommer jag måhända att få se det försvinna. Det sägs ju, i samma text, att det verkar ersättas av ordet dom ...
Det är förmodligen en amerikansk påverkan. I amerikansk engelska har man länge använde pronomenet "them" för att beteckna någon som inte vill bli kallad "him" eller "her".

Det var ett tag lite förvirrande, åtminstone för mig, att man använde ett pronomen i plural för en person i singular, men outgrundliga är språkets förändringsvägar.

P
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Har du mer rätt att gnälla än jag då?
Jag tycker att du ska sluta med den typen av s.k. härskarteknik. Gnälligt av mig? Kanske, men att klaga på att någon annan argumenterar är knappast konstruktivt.

Se där! Nu blev du också utsatt för härskarteknik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.