96 715 läst ·
2 186 svar
97k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Nej, det var du som klagade på mina felstavningar.Cancerman_777 skrev:
Du gjorde det med ett språk som var allt annat än perfekt.
Skall man klaga på hur folk skriver så är det ju klädsamt att skriva bra själv. Om du läser ditt eget inlägg så kanske du förstår.
Om du inte förstår så föreslår jag att du slutar klagar på språkbruk.
Att du jämför ord med våldtäkt kan vi ta en annan gång...
Renoverare
· Stockholm
· 20 332 inlägg
Tom RFSL står bakom att låta minderåriga göra könsbyte med föräldrars tillåtelse, det finns andra krafter som vill släppa det helt fritt.G gaidin skrev:Det måste ju vara något fel på dig.
Tror du verkligen på det du säger? Vem har låtit minderåriga göra könsbyte?
Äter dom hundar och katter också? Är du ok? Behöver du hjälp? Jösses, att se en kollega falla tillbaka till barndom så tidigt som du gör känns tragiskt.
Skärp dig nu Anders, du är ju mer än lovligt tokig i det du säger. Du börjar ju låta som de mest skogstokiga i USA som påstår att barn kommer hem från skolan med ett annat kön.
Idag är det olagligt för minderåriga att göra könsbyte och det står jag bakom. Ett barn är för ungt för att veta vad denna vill i frågor som inte får att ångra.
Det finns starka kopplingar till dessa intressen och ordet hen.
Det börjar med ett ”ord” för att sedan låta agendan ta bort herrtoaletter på Landvetter flygplats. Är det för att pissoarer är kränkande om han från början är hon, och de som är hen vill inte visa att de är han?T TypRätt skrev:Haha ja, men jag tror not att det är politiskt laddat för en liten minoritet som oftast sitter i slutna kretsar och muttrar och irriterar sig över över någon röd gammal drake.
Tror att problemet är att de på något magiskt sätt sammankopplar 'hen' som pronomen (dvs könet är för skribenten okänt) med könsidentitet och ett uppfattat påtvingande om att behöva hålla reda på 311 olika HBTQOSV versioner av olika könstillhörigheter. Det senare förväntan (hos vissa) kan även jag störa mig på men mest som ett resultat av mitt eget ointresse och att jag tycker folk är lite för lättstötta när det inte finns något uppsåt om att vara nedlåtande eller kränkande. "Hen" är ju ett fantastiskt användbart ord, då slipper man ju fundera på vad man ska skriva istället, "användaren", "ägaren" osv. nästan alla andra ord i svenska språket som funkar i normal text blir ju annars längre. Så varför någon opponerar sig mot "hen" har jag ingen förståelse för.
Ja just toan känns ju som en förlust även om många ställen bara låtit det vara som innan och slängt en halvkjols icon på handikapps WC. Några platser har ju även urinoaren kvar fast i eget rum och låtit alla bås vara för sig. Det senare är väl enligt mig den rimligaste lösningen. Då kan alla sittkissare oavsett ytterligare identifiering stå i kö medans den som har förutsättningar och rätt behov har kvar lyxen att snabbt pinka och gå vidare i livet.T tmjreviews skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Inte svårt alls. Du har förutfattade meningar.A AG A skrev:
Fördomar har alla människor, även om några tror att de saknar fördomar. Det är däremot bra att tänka igenom det ibland så man inser att ens reaktion inte var baserad på fakta utan på en fördom.
Sen brukar jag förvisso inte kalla mig icke-binär, men jag skulle inte bli upprörd av det.
Nej jag har inga åsikter om bebis.BirgitS skrev:
Ska jag tolka det som att du tycker det är viktigare att bidra till språkutvecklingen i den riktning du önskar än att försäkra dig om att ditt meddelande/budskap når fram så störningsfritt som möjligt?BirgitS skrev:
Den här besattheten av andras kön och extrema rädslan för att inte veta exakt vad folk har i sina byxor som verkar vanlig hos högern är så otroligt konstig.AndersMalmgren skrev:
Tom RFSL står bakom att låta minderåriga göra könsbyte med föräldrars tillåtelse, det finns andra krafter som vill släppa det helt fritt.
Idag är det olagligt för minderåriga att göra könsbyte och det står jag bakom. Ett barn är för ungt för att veta vad denna vill i frågor som inte får att ångra.
Det finns starka kopplingar till dessa intressen och ordet hen.
Vad är det du är rädd för? Hur ser den här hemska framtiden ut som du ser framför dig?
Jag skulle tro att RFSL har mycket bra kunskap kring vilken väg som är bäst att ta när det gäller de här frågorna, mycket bättre än du eller jag. Antagligen bygger det på en hel del forskning och statistik.
Det låter ju läskigt för den större delen av befolkningen som inte drabbas av att födas i fel kropp, och barn är så klart för små för att ta livsavgörande beslut, men samtidigt så måste kanske möjligheten finnas för de där en på miljonen (gissning) som faktiskt tar sitt liv pga stark könsdysfori, trots att hen är ett barn.
Det är en svår fråga, som borde skötas av experter inom biologi, pykologi, medicin och de det berör, och inte av oss övriga som det faktiskt inte angår.
För det är i nuläget en svår och lång väg att gå för vuxna att få hjälp med könskorrigering, så du behöver inte vara särskilt orolig att några barn ska bli opererade i närtid.
Ett större hot för de transsexuella själva och deras rättigheter och frihet är snarare de krafter du representerar som ju är mycket starkare i hela västvärlden än den otäcka vänstern.
Har mycket svårt att förstå vad som skulle göra världen sämre av att utvecklas positivt för minoriteter.
Ordet hen har däremot inget med könsoperationer att göra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Då har du antagligen inga åsikter om ordet hen heller om 20 år, utan har vant dig vid det, precis som folk vande sig vid ordet bebis.Alfredo skrev:
Det beror på omständigheterna kring det jag skriver. Det är skillnad på foruminlägg och böcker riktade till pensionärer (om jag nu skulle få för mig att skriva en).Alfredo skrev:
Som sagt hen är ett etablerat ord sen flera år enligt Svenska Akademien så de anser att det är fritt fram för att använda det. Men det finns sällsynta fall där det är vettigt att ta hänsyn till att en minoritet inte hänger med i språkutvecklingen.
Renoverare
· Stockholm
· 20 332 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Personer som inte vet sitt kön bör lämpligen besöka en läkare för en könsundersökning.A ajn82 skrev: