957 läst ·
2 svar
957 läst
2 svar
Hama wifi radiator termostat
Har precis skaffat wifi-styrda radiator-termostater(hama).och det verkar funka väldigt bra så här långt.har vävt in dessa i hemmanätverket.men jag har en liten fundering om en inställning i appen(hama smart home) som jag inte riktigt förstår.den är under ”settings” och heter temperature correction.jag kan ställa från -6 till +6.och det jag kan se när jag ändrar där så ändras värdet för aktuell temperatur i respektive rum.är det någon form av kalibrering när allt är igång?sen en liten fundering till.är det någon ide’i dessa spartider att programmera in olika värmetillförsel vid olika tider på dygnet.vi 2 vuxna åker på jobbet på morgon och kommer hem runt 16.00.sen sover vi på natten som alla andra,så då har jag lagt in lite mindre tillförsel även då.är det npgon besparing att göra så.jag har 19 grader när det skall gå på sparlåga,och 22 grader då vi är hemma och vakna.vi bor i radhus på 2 plan(106m2)som värms med fjärrvärme och värmen distribueras via enrörssystem.rörsystemet är inte injusterat så länge vi har bott här1998.man kanske skulle ta hit någon som kan trimma in alltihopa.har 2 badrum som jag renoverat och där demonterades radiatorerna och ersattes av 2 stycken handukstorkar bestyckade med ventiler för 1-rörsystem.jag har värme på alla ställen före och efter dessa så det känns väl okay,men det kanske att optimera systemet efter att handdukstorkarna togs i drift.nu vart det mycket text känns det som.hoppas på svar på något
Har ingen specifik kunskap om Hama, men det är säkerligen en kalibrering så att du kan få den inställda temperaturen att matcha den faktiska rumstemperaturen. Termostaten mäter ju temperaturen där den sitter, vilket inte nödvändigtvis motsvarar temperaturen i "vistelsezonen".T Tomas Eriksson3 skrev:
Klart du sparar energi om du sänker snitt-temperaturen i huset. Eftersom en kWh kostar samma hela dygnet sparar du också pengar. Nu har väl inte fjärrvärmen skenat i pris (ännu)(?) Men om man vill vända på kronorna känns 22° lite lyxigt.
Ja, liten besparing blir det eftersom (dygns)medeltemperaturen blir lite lägre.T Tomas Eriksson3 skrev:vi bor i radhus på 2 plan(106m2)som värms med fjärrvärme och värmen distribueras via enrörssystem.rörsystemet är inte injusterat så länge vi har bott här1998.man kanske skulle ta hit någon som kan trimma in alltihopa.har 2 badrum som jag renoverat och där demonterades radiatorerna och ersattes av 2 stycken handukstorkar bestyckade med ventiler för 1-rörsystem.jag har värme på alla ställen före och efter dessa så det känns väl okay,men det kanske att optimera systemet efter att handdukstorkarna togs i drift.nu vart det mycket text känns det som.hoppas på svar på något
Om man börjar använda ”nattsänkning” så måste man ta bostadens värmetröghet i beaktning. Den varierar med årstiderna beroende på hur välisolerad bostaden är.
Exempel:
Vill man ha 22° vid 05:30 så kanske värmen måste höjas redan 03:00. Men om man vill ha 19° från 22:00 så kan det kanske gå att sänka värmen vid 21:00.
Beroende på vilka ingående delar som tex radiatorkoppel/fördelarrör/etc ettrörsystemet är uppbyggt utav så kan det vara fasta strypningar eller justerbara strypningar.
Klicka här för att svara