Köpte en billig variant av rörskärare på Classe, tänkte pröva. Har tidigare sågat. Ja, prövade då och den där rörskäraren trycker ihop röret så att man inte får in stödhylsan. Vad gör jag fel? Försökte med så lite kraft som möjligt, men det blir en kant ändå. Medföljande "brotschen" på röravskäraren var av konservburksplåt, dvs helt oduglig.
Denna var det:
http://www.clasohlson.com/se/Röravskärare/30-4145
Ser att det står "för aluminium" på vebben, det står det inte på förpackningen. Men vad är skillnaden?
Denna var det:
http://www.clasohlson.com/se/Röravskärare/30-4145
Ser att det står "för aluminium" på vebben, det står det inte på förpackningen. Men vad är skillnaden?
Använder en liknande rörkap och har inga som helst problem. Är det säkert att du använder den rätt? Dvs, skruvar åt trissan svagt och roterar avskäraren och drar åt trissan allt eftersom? Brukar inte ens vara något problem att avgrada rören med den inbyggda brotschen...
Det enda tips jag kan ge är att snurra många varv och öka "matningen" väldigt sakta, men det låter ju som du har gjort det. Jag tycker den borde funka till kopparrör. Aluminiumrör är väl mjukare så är den gjord för det kanske trissan har för taskig kvalitet men det låter konstigt. Hur ofta kapar man egentligen aluminiumrör jämfört med kopparrör?-MH- skrev:
Trycks verkligen röret ihop eller är det "graderna" efter kapningen som stör? Ta en gammal morakniv eller dylikt för att få bort kanten om "brotschen" är oduglig.
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Hur svagt är svagt? Första gången drog jag åt ordentligt så man såg att det var intryckt, andra gången såg det fint ut men "inre lagret" var intryckt. Fem varv kanske innan det släppte andra gången?
Såg ut som halvhårda kopparrör var två lager, eller är det homogena?
Såg ut som halvhårda kopparrör var två lager, eller är det homogena?
Redigerat:
Frågan var mer generell. Varför använda rörkniv (röravskärare) om man ska ha stödhylsa?
Rörkniv är inte rätt verktyg för kapning av rör om stödhylsa ska användas!
Bågfil! Dom små varianterna är smidiga och ingen gradning för stödhylsa behövs.
Rörkniv är inte rätt verktyg för kapning av rör om stödhylsa ska användas!
Bågfil! Dom små varianterna är smidiga och ingen gradning för stödhylsa behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röravskäraren eller rörkniv (samma sak som vi kom fram till) är smidig som tusan, men den skapar en innåt-formad gradning som inte alla gånger är så lätt att få bort. Stödhylsan går då ej i utan brotschning. En brotsch av kvalité är ju då att rekommendera. Gradar av unv/utv beroende på vilken sida man använder. 10-54mm. Dyr, ja, men oj vad bra den är! Typ denna som inte deformerar röret som en mora kan göra:
På halvhårda rör är det fortfarande lättare att kapa med en liten bågfil med bimetall-blad för stödhylsans skull. Det underlättar arbetet för dig själv!
På halvhårda rör är det fortfarande lättare att kapa med en liten bågfil med bimetall-blad för stödhylsans skull. Det underlättar arbetet för dig själv!
Redigerat:
På min rörkniv (som nog är lika gammal som jag själv ungefär) sitter det en kniv avsedd just för att karva bort gradningen som blir. Funkar utmärkt.krilleman_215 skrev:
(och med detta vill jag inte göra ett statement för eller emot kniv eller bågfil)