Köpte en billig variant av rörskärare på Classe, tänkte pröva. Har tidigare sågat. Ja, prövade då och den där rörskäraren trycker ihop röret så att man inte får in stödhylsan. Vad gör jag fel? Försökte med så lite kraft som möjligt, men det blir en kant ändå. Medföljande "brotschen" på röravskäraren var av konservburksplåt, dvs helt oduglig.

Denna var det:
http://www.clasohlson.com/se/Röravskärare/30-4145

Ser att det står "för aluminium" på vebben, det står det inte på förpackningen. Men vad är skillnaden?
 
D
Använder en liknande rörkap och har inga som helst problem. Är det säkert att du använder den rätt? Dvs, skruvar åt trissan svagt och roterar avskäraren och drar åt trissan allt eftersom? Brukar inte ens vara något problem att avgrada rören med den inbyggda brotschen...
 
-MH- skrev:
Köpte en billig variant av rörskärare på Classe, tänkte pröva. Har tidigare sågat. Ja, prövade då och den där rörskäraren trycker ihop röret så att man inte får in stödhylsan. Vad gör jag fel?
Det enda tips jag kan ge är att snurra många varv och öka "matningen" väldigt sakta, men det låter ju som du har gjort det. Jag tycker den borde funka till kopparrör. Aluminiumrör är väl mjukare så är den gjord för det kanske trissan har för taskig kvalitet men det låter konstigt. Hur ofta kapar man egentligen aluminiumrör jämfört med kopparrör?

Trycks verkligen röret ihop eller är det "graderna" efter kapningen som stör? Ta en gammal morakniv eller dylikt för att få bort kanten om "brotschen" är oduglig.
 
Hur svagt är svagt? Första gången drog jag åt ordentligt så man såg att det var intryckt, andra gången såg det fint ut men "inre lagret" var intryckt. Fem varv kanske innan det släppte andra gången?

Såg ut som halvhårda kopparrör var två lager, eller är det homogena?
 
Redigerat:
D
Svagt är så svagt att avskäraren precis är fixerad på röret, sedan drar du åt allt eftersom du snurrar runt avskäraren. Fem varv låter alldeles för lite (även om jag inte hållit räkningen när jag själv gör det, det går mer på instinkt)...
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Krilleman
Varför använda rörkniv om man ska ha stödhylsa?
 
Rörkniv?
 
krilleman_215 skrev:
Varför använda rörkniv om man ska ha stödhylsa?
Var frågan till mig? Jag menade att om man har kanter/grader/kapskägg som är i vägen så att TS inte får in stödhylsan så kan man "skrapa" bort dessa med en gammal morakniv om nu inte "brotschen" på rörkapen fungerar.
 
Krilleman
Frågan var mer generell. Varför använda rörkniv (röravskärare) om man ska ha stödhylsa?

Rörkniv är inte rätt verktyg för kapning av rör om stödhylsa ska användas!

Bågfil! Dom små varianterna är smidiga och ingen gradning för stödhylsa behövs.

50024153-500x500.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sven Thomas Jansson
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Frågan var mer generell. Varför använda rörkniv (röravskärare)
Ha, ha... Då fattar jag. Hade aldrig hört att en röravskärare brukar kallas rörkniv så jag trodde du syftade på den enda kniv som nämnts i tråden, dvs "min" morakniv. :D Fattade därför inte riktigt...
 
Hmm, trodde röravskärare var smidigare? Men OK, då kör vi bågfil. Inte för att den jag har är särskilt bra eller smidig. Finns det speciella blad som passar för (halvhårda) kopparrör?
 
Krilleman
Röravskäraren eller rörkniv (samma sak som vi kom fram till) är smidig som tusan, men den skapar en innåt-formad gradning som inte alla gånger är så lätt att få bort. Stödhylsan går då ej i utan brotschning. En brotsch av kvalité är ju då att rekommendera. Gradar av unv/utv beroende på vilken sida man använder. 10-54mm. Dyr, ja, men oj vad bra den är! Typ denna som inte deformerar röret som en mora kan göra:

1051020.jpg

På halvhårda rör är det fortfarande lättare att kapa med en liten bågfil med bimetall-blad för stödhylsans skull. Det underlättar arbetet för dig själv!
 
Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Röravskäraren eller rörkniv (samma sak som vi kom fram till) är smidig som tusan, men den skapar en innåt-formad gradning som inte alla gånger är så lätt att få bort. !
På min rörkniv (som nog är lika gammal som jag själv ungefär) sitter det en kniv avsedd just för att karva bort gradningen som blir. Funkar utmärkt.

(och med detta vill jag inte göra ett statement för eller emot kniv eller bågfil)
 
MathiasS skrev:
På min rörkniv (som nog är lika gammal som jag själv ungefär) sitter det en kniv avsedd just för att karva bort gradningen som blir. Funkar utmärkt.
Fast det var väl den som TS uppfattade som oduglig och gjord av "konservburksplåt". Alltså den som satt på TS (billiga) rörkniv.
 
Det är kanske jag som är oduglig och mitt huvud en konservburk? ;)

Den brotschen ser bra ut krilleman, var för man tag i en sådan? Inte Ahlsell,hoppas jag... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.