Hej

har en radiator c-22 som inte vill funka..förvövrigt funkar alla. In är varm men ej retur. Kan inte lägga in bild då appen kraschar hela tiden. Tips mottages
 
Kanske returen är helt stängd. Skall testa när det kommer värme på den så man märker skillland.
 
Hur fasen skruvar man på returen. Dvs vilket håll...både in och ut känner jag lätt ljummet. Men elementet är iskallt och ingen luft jäklar knepigt
 
Är elementet nyinstallerat? Har det fungerat förut? Om det fungerat förut är det nog troligast att piggen i termostaten låst sig.
 
T Trrttsch skrev:
Är elementet nyinstallerat? Har det fungerat förut? Om det fungerat förut är det nog troligast att piggen i termostaten låst sig.
Ny installerat ja, piggen funkar som den skall. Skulle tro att detta är i slutet av slingan var problem nog även med det gamla flänselementet om jag inte missminner mig.
 
Höj hastigheten på cirkulationspumpen
Du har troligen för lågt flöde
 
Vissa ventiler tex TA:s radiatorventil har flödesreglering inbyggt. Ta loss termostaten och kolla om du har en rund metallring i silver som är graderad 1 till 7. Om du har det dra den utåt och vrid.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
D docboy skrev:
Vissa ventiler tex TA:s radiatorventil har flödesreglering inbyggt. Ta loss termostaten och kolla om du har en rund metallring i silver som är graderad 1 till 7. Om du har det dra den utåt och vrid.
intressant. Har ingen Termostat på detta element så skall kolla den ringen hur den den ser ut.

Edit:
Ja det är en gradering och går att vrida nör man drar ut den. Men hur skall den stå?
 
Redigerat:
Haha..nu funkar elementet efter ditt tips @GoC
Grymt tack
 
Vart mindre kul när inte emojerna syntes!
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
D docboy skrev:
Vart mindre kul när inte emojerna syntes!
Inte mkt som funkar numer hör..ingen emojier inga bilder går att lägga upp då kraschar appen
 
D docboy skrev:
Vissa ventiler tex TA:s radiatorventil har flödesreglering inbyggt. Ta loss termostaten och kolla om du har en rund metallring i silver som är graderad 1 till 7. Om du har det dra den utåt och vrid.
Färskar upp detta 4 år gamla inlägg då länken inte fungerar längre. Jag har samma problem att radiatorn är ljummen i överkant och kall nedtill. Detta på två radiatorer längst bort i systemet. De har sådan ring som står på N och i övrigt graderade 1-7. Vad ska det stå på? Ringen går f.ö. att vrida hur många varv som helst. Är det korrekt?

Övrigs radiatorer som är varma är av äldre 40-talstyp med lite blandade termostater och slottsventiler.
Bergvärme som värmekälla.
 
  • Hand justerar termostatreglaget på radiatorventil med graderingen 1-7.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Gammagubben skrev:
Färskar upp detta 4 år gamla inlägg då länken inte fungerar längre. Jag har samma problem att radiatorn är ljummen i överkant och kall nedtill. Detta på två radiatorer längst bort i systemet. De har sådan ring som står på N och i övrigt graderade 1-7. Vad ska det stå på? Ringen går f.ö. att vrida hur många varv som helst. Är det korrekt?

Övrigs radiatorer som är varma är av äldre 40-talstyp med lite blandade termostater och slottsventiler.
Bergvärme som värmekälla.
1 min 7 max. 4?
 
D docboy skrev:
1 min 7 max. 4?
Snabba svar - tack! Ska testa. Vad står N för?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.