2 211 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Halva väggen låter annorlunda
Hej alla hjälpsamma!
Jag ska hänga en hylla i köket ungefär i höjd med lampbrytaren. Ledningarna från brytaren ser ut att gå genom väggen (inte genom rör) åt vänster, alltså där jag ska installera hyllan.
Väggen där hyllan ska hängas är precis så den rymmer skåpet på bredden (ca 75cm).
Och nu kommer jag till kärnfrågan: högra halvan av väggen är byggd av tegel med ett lager spackel eller liknande sprött material (ser ut som lättbetong). Knackar man på denna halva så är det stumt på väggen. Den vänstra halvan däremot låter som att det är tomt inuti, eller som att det är gipsskiva.
Jag har redan borrat i högra halvan och därför vet att det är tegel där, men vänstra halvan vågar jag inte borra i. Det kan vara en schakt bakom väggen med ledningar (vatten eller el) eller vad som helst (kanske avloppet) varför skulle den annars byggas annorlunda.
På väggen som bildar ett hörn med väggen nämnd ovan, så finns inspektionslucka för en sådan schakt.
Lägenheten är från 50 eller 60 talet (stort fönster i vardagsrummet).
Vad är era råd? Ska jag borra på vänstra halvan av väggen? Eller bör jag avstå?
Tack
Jag ska hänga en hylla i köket ungefär i höjd med lampbrytaren. Ledningarna från brytaren ser ut att gå genom väggen (inte genom rör) åt vänster, alltså där jag ska installera hyllan.
Väggen där hyllan ska hängas är precis så den rymmer skåpet på bredden (ca 75cm).
Och nu kommer jag till kärnfrågan: högra halvan av väggen är byggd av tegel med ett lager spackel eller liknande sprött material (ser ut som lättbetong). Knackar man på denna halva så är det stumt på väggen. Den vänstra halvan däremot låter som att det är tomt inuti, eller som att det är gipsskiva.
Jag har redan borrat i högra halvan och därför vet att det är tegel där, men vänstra halvan vågar jag inte borra i. Det kan vara en schakt bakom väggen med ledningar (vatten eller el) eller vad som helst (kanske avloppet) varför skulle den annars byggas annorlunda.
På väggen som bildar ett hörn med väggen nämnd ovan, så finns inspektionslucka för en sådan schakt.
Lägenheten är från 50 eller 60 talet (stort fönster i vardagsrummet).
Vad är era råd? Ska jag borra på vänstra halvan av väggen? Eller bör jag avstå?
Tack
Redigerat:
Tack för din uppmärksamhet, så klart skrev jag fel, så nu har jag rättat mitt inlägg.
Rätt är att jag redan har borrat i högra halvan, men undrar om jag kan borra i vänstra halvan också.
(värt att nämna är att IKEA hyllan hängs på en skena, så i värsta fall får skenan sättas fast med flera skruvar på höger sidan samt mitten och inget på vänster sidan)
Rätt är att jag redan har borrat i högra halvan, men undrar om jag kan borra i vänstra halvan också.
(värt att nämna är att IKEA hyllan hängs på en skena, så i värsta fall får skenan sättas fast med flera skruvar på höger sidan samt mitten och inget på vänster sidan)
Produkter som diskuteras: "gipsplugg"
Gipsplugg
Här hittar du pluggar särskilt designade för montering i gipsväggar. Dessa pluggar säkerställer en stabil och pålitlig fästning i skörare material som gips, och är idealiska för att hänga upp allt från hyllor till tavlor.
Läs mer
Allt kan gå åt pipan om man inte ser upp. Går ej att avgöra på distans om det finns någon risk med din vägg och avloppsrör.
Elledningar ska gå i skyddande plaströr.
* Borra ett litet hål på några mm och stick in något lång föremål och känn efter.
* Ta råd av någon granne eller vaktmästare.
Elledningar ska gå i skyddande plaströr.
* Borra ett litet hål på några mm och stick in något lång föremål och känn efter.
* Ta råd av någon granne eller vaktmästare.
Tack för dina tips. Ska nogg borra försiktigt som du sa och undersöka.
- Du nämnde att elkablar är skyddade i rör, det går väl att borra igenom dessa av misstag, eller hur?
- I mitt fall är halva väggen byggd med tegel, och andra halvan av något annat material, vad är oftast anledningen till att man gör så? Är det bara när man ska ha rör bakom, eller finns det andra anledningar också?
Ta en synål eller knappnål och försök trycka in den i vägggen. Då känner du direkt om det är gips eller trä eller luft.
Man kan även bedöma tjockleken, och hålet är minimalt.
Testa på några ställen pch försök hitta en regel
Man kan även bedöma tjockleken, och hålet är minimalt.
Testa på några ställen pch försök hitta en regel
Produkter som diskuteras: "regelsökare"
Regelsökare S200 Stanley
Finner trä upp till 19 mm
366 kr inkl moms
Läs mer
Ta på ett rejält hål där du ska sätta skåpet och titta in i väggen så ser du hur det är gjort. Ev kan du sedan sätta dit en kottling för hyllan och sedan sätter du tillbaka den bit du sågade ur. Den fäster du med några brädbitar som du först skruvar fast i den bef. väggskivan och sedan skruvar du dit den bit du tog bort. Fasa kanterna lite på "hålet" och den bit du ska sätta tillbaka. skruva fast biten sedan lite spackel. Allt döljs ju sedan av skåpet. När man någon gång tar bort skåpet får man måla om väggen eller sätta lite tapet men det får man oavsett om man tar ner ett skåp som suttit uppe några år.
Hu, det låter som ett rejält arbete för att sätta upp en ikea-hylla (ej skåp).E elmont skrev:Ta på ett rejält hål där du ska sätta skåpet och titta in i väggen så ser du hur det är gjort. Ev kan du sedan sätta dit en kottling för hyllan och sedan sätter du tillbaka den bit du sågade ur. Den fäster du med några brädbitar som du först skruvar fast i den bef. väggskivan och sedan skruvar du dit den bit du tog bort. Fasa kanterna lite på "hålet" och den bit du ska sätta tillbaka. skruva fast biten sedan lite spackel. Allt döljs ju sedan av skåpet. När man någon gång tar bort skåpet får man måla om väggen eller sätta lite tapet men det får man oavsett om man tar ner ett skåp som suttit uppe några år.
I min värld bör/ska det gå att sätta upp en normal ikea-hylla i en lägenhet utan att man måste inspekterar väggarna.
Några bilder kanske kan hjälpa till här.
Har du en någorlunda vettig regelsökare så skulle jag använda den till att börja med, de är trotts allt rätt så pålitliga. Sen finns de sökare som även kan identifiera elkablar, men man skall inte ta resultatet för en sanning utan mera som en hint om att där kan finnas en redel eler kabel. Därefter borrar du försiktigt som flera andra redan påpekat.O Oussama skrev:
Varför vägen är byggd på olika sätt är omöjligt att veta utan att ha sett väggen.
Tack för tipset om att göra stort hål i väggen, men det får jag spara till eventuella större projekt.
Bilder kan hjälpa. Ska försöka bifoga sådana när jag är hemma
Jag har haft en billig regelsökare som funkade dåligt. Kan tänka mig spendera i en bättre sådan för större projekt.
Tror inte att det funnits en dörr där, eftersom en dörr finns nu vid väggen. Men med en bild så blir det tydligare
Tack för allas respons och idéer
Bilder kan hjälpa. Ska försöka bifoga sådana när jag är hemma
Jag har haft en billig regelsökare som funkade dåligt. Kan tänka mig spendera i en bättre sådan för större projekt.
Tror inte att det funnits en dörr där, eftersom en dörr finns nu vid väggen. Men med en bild så blir det tydligare
Tack för allas respons och idéer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden