Jag håller på att bli riktigt irriterad på tvättmaskinen. Det är ju så svårt att få alla fyra fötterna att ha samma höjd. När man väl har fått in dem rätt så rubbas de ju när man skjuter tillbaka maskinen. Vet inte om jag drömt om att det finns något verktyg som man kan använda och justera fötterna när maskinen står på sin rätta plats, eller har jag sån tur att det finns? Tacksam för svar.

Sitter det inte kontramuttrar som du kan spänna åt, när du fått fötterna i rätt höjd ?

P
har aldrig varit med om att fötter rubbas under flytt
är det ojämnt när man fått tebaks maskinen så beror detta på golvet.
underlaget kan spela roll
vad har du för golvbeläggning?
tålamod är en god egenskap när det gäller fotjustering på vitvaror generellt
min metod är att
fukta golvet
justera de bakre fötterna först så att maskinen är så nära våg i tvärsplanet som möjligt
skjut tillbaka maskinen och justera de främre fötterna så att längsplanet är så nära våg som möjligt.
öppna luckan, om luckan står kvar i det läget man släppte den så är allt okay.

annars finns det ju maskiner med självjusterande fötter...

Aeroabuser skrev:
Sitter det inte kontramuttrar som du kan spänna åt, när du fått fötterna i rätt höjd ?
Tack för svaret. Var ska de muttrarna sitta? Kanske en korkad fråga men vi är så opraktiska som någon människa kan bli 😟

Aeroabuser skrev:
Tack för svaret. Var ska de muttrarna sitta? Kanske en korkad fråga men vi är så opraktiska som någon människa kan bli 😟

Glömde säga att det är en Miele, tre år gammal.

Tack för svaret. Det är klinkergolv och huset är bara tre år gammalt och jag hoppas att husfirman lagt golvet ordentligt . Det är en Miele som är lika gammal som huset och jag drar fram den bara när jag ska städa bakom den.

Golvet är förmodligen inte helt plant, utan har en lutning, så ev vatten skall rinna ned i golvbrunnen. Därför får du ställa fötterna på lite olika höjd, så maskinen står rakt på det lutande golvet.

Jag vet inte hur du gör när du justerar fötterna men som thomas33 skriver har ju golvet fall och lutningen är olika på olika ställen i badrummet. Så om u justerar för att det ska vara plant när den är framdragen blir det inte plant när den är på plats igen. Därför får du kolla vilka fötter som är fel när den står på sin plats, dra fram och justera lite, skjuta in en och se att det blev rätt.

Kontramuttern (om en finns) sitter högst upp p varje fot och förhindrar att foten skruvar in sig av vibrationerna från centrifugen.

Kollade precis på min Miele ;)
och där sitter det iaf kontramutter, ( finns bara en mutter på foten) så du kan inte ta fel.
när du fått in din önskade höjd så spänner du upp muttern mot chassiet

P
Kattmatte2 skrev:
Tack för svaret. Det är klinkergolv och huset är bara tre år gammalt och jag hoppas att husfirman lagt golvet ordentligt . Det är en Miele som är lika gammal som huset och jag drar fram den bara när jag ska städa bakom den.
Om det är klinker har du säkert hela svaret där

Om du har ett 60 cm vattenpass så mäter du ut hur mycket det skiljer på golvet där fötterna hamnar, utgå från golvets högsta punkt.
Sedan justerar du fötterna med de mått du fått så passar det i 9 fall av 10 utan efterjustering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.