51 241 läst ·
721 svar
51k läst
721 svar
Hälsoeffekter av vedeldning - elda på rätt sätt
Hur vet du att det var av edningen ni fick era problem med andningen? Ni kanske har utsatt er för andra saker som har lett till att ni nu har fått dom problemen med andningen när ni eldar. Jag har bott där det eldas i större delar av mitt liv, och inte fått nå probleme. Eldar mycket när jag är ute och sitter eller sover bredvid elden då. Och jag har inte nå känningar av röken, bara att det kan svida i ögonen men inte nå åt lungorns. Röken är en utlösande faktor för dig nu, men hur fick du problemet från början?I Ironside skrev:Läser du något annat än vad du själv skriver? Det är välkänt att vedeldning är dåligt för både människan och miljön. Ja absolut, det är bättre att elda än att frysa ihjäl men idag har vi bättre lösningar som ex bergvärme, jordvärme, m,m. Visst kan man gnälla om att elpriserna är höga nu och att man kan få betala några 1000 lappar extra om året men det är bara en tidsfråga innan vi får grepp om elfrågan, troligen är det på rätt bana inom 5-10 år.
Som sagt, död är inte allt, "vanliga" hälsoproblem från vedeldning inkluderar :
Jag och en annan familjemedlem får omfattande andningsbesvär när det eldas mycket, vi är inte döda men vi påverkas absolut av vedeldning och vi är långt ifrån ensamma. Det har iallafall blivit lite bättre sen vi slängde ut pelletspannan.
- Andningsbesvär
- Astma
- Kronisk bronkit
- Hjärt-kärlsjukdomar
- Förvärrade lungsjukdomar, som KOL.
Det är klassiskt att peka finger på andra problem som man anser viktigare att lösa. Övervikt är mycket riktigt ett problem men nu är det inte det vi pratar om här, eller hur? Pekar du finger på bilisten framför dig när du blir taget för fortkörning med?
Röken är inte hälsosamt, men att en rapport hittar på att ett antal personer dör av enbart den faktorn ska man ta med en lastbilslast med salt, inte en nypa salt. Som du skrev förrrande av kol, då är det inte vedeldning som har dödat den personen. Den skulle kanske bli 100 år om den inte hadde utsatt sug för det den fick kol av.
Utsläppen är ju i boendemiljön / området . Det är det det handlar om, den lokala luftkvaliteten.Workingclasshero skrev:
Läs på om signal / brusförhållande. Om du bor mitt i en helt tyst urskog, men har en granne som kör cross på tomten varje natt. Är det lugnt å tyst då?
Redigerat:
Ja det är helt tyst då, grannen som kör cross varje natt bor på lämpligt avstånd eftersom det är en helt tyst urskog.D djungelkatt skrev:
Oavsett om man bor mitt i en urskog eller på en crossbana bör man elda torr ved i en lämplig eldstad då man eldar.
Bor man långt ifrån så är man inte grannar.F fribygg skrev:
Bor man däremot i ett bostadsområde så bör man där avstå med båda aktiviteterna eftersom de är störande på stora avstånd.
Med de förutsättningar du gav är det tyst, hur långt det är till den motorcykelåkande skrev du inte men jag kan tro att det är flera mil eftersom det är lungt och tyst i skogen. Crossen skapar nog mer problem för närmaste omgivningen än den boende i den tysta skogen som sannolikt eldar torr och fin egenhuggen ved i en effektiv eldstad.D djungelkatt skrev:
Ok vi har olika definitioner på grannar.tensiden skrev:
Har man grannarna flera km bort kan man inte dra korrekta slutsatser utifrån det om huruvida vedeldning kan vara störande för omgivningen eller ej.
På avstånd på flera km kan jag hålla med om att om man eldar rätt så märks det inte nämnvärt i de flesta väder.
Du är snabb på att påtala när andra går utanför ämnet fribygg. Men själv har du inga hämningar.F fribygg skrev:Med de förutsättningar du gav är det tyst, hur långt det är till den motorcykelåkande skrev du inte men jag kan tro att det är flera mil eftersom det är lungt och tyst i skogen. Crossen skapar nog mer problem för närmaste omgivningen än den boende i den tysta skogen som sannolikt eldar torr och fin egenhuggen ved i en effektiv eldstad.
Jag visste att du skulle gå igång på detta men tänkte att en liknelse kan vara illustrerande.
Eldar man rätt märks det inte ens på tomten, annat än vid väldigt tryckande väder, då kan det lukta elda, vid normalt väder märks det inte alls.
Och i byn där jag bor och där i princip alla eldar vid kall väderlek märks det bara på skorstenarna, inget annat.
Vad har ni alarmister varit utsatta för? Verkar vara lika mycket psykiskt som nåt annat.
Och i byn där jag bor och där i princip alla eldar vid kall väderlek märks det bara på skorstenarna, inget annat.
Vad har ni alarmister varit utsatta för? Verkar vara lika mycket psykiskt som nåt annat.
Så är det nog i exemplet du gav, det kan ju iofs finnas grannar närmare än den som kör motorcykel om nätterna. Förhoppningsvis är det goda grannar som kan prata med varandra, hjälpa varandra med veden, inte självsota just när grannen hängt ut vittvätten på tork eller avstå att starta motorsågen kl 05 på söndagsmorgonen om man vet att grannen behöver sova ut nån gång ibland.D djungelkatt skrev:
Ett kvalificerat antagande är att vissa i tråden bor i områden där konsten att elda i olika värmekällor inte är så utvecklad. Utifrån den erfarenheten appliceras det generellt på vedeldning och även utifrån det man hittar som har stöd för den tesen.🤣D djungelkatt skrev:Ok vi har olika definitioner på grannar.
Har man grannarna flera km bort kan man inte dra korrekta slutsatser utifrån det om huruvida vedeldning kan vara störande för omgivningen eller ej.
På avstånd på flera km kan jag hålla med om att om man eldar rätt så märks det inte nämnvärt i de flesta väder.
Man har olika luktsinne.mikethebik skrev:
Eldar man rätt märks det inte ens på tomten, annat än vid väldigt tryckande väder, då kan det lukta elda, vid normalt väder märks det inte alls.
Vissa märker det nog betydligt mer än du.
Sen märks det bland annat vid mätningar och i sjukdomsstatistik.
Tex så har man hittat ett samband med x procent större risk att utveckla demens om man bor nära vedeldande grannar.