Är det någon som har byggt en Hälsinge Stuga som året runt hus? Jag undrar också om det går att bygga dem med platta på mark?

Hej!
Jag har inte byggt med Halsingestugor men en slakting funderar pa att gora det. Var i kontakt med deras kontor for ett tag sedan och fragade om grund och svaret var att det gar bra med bade platta och krypgrund.

Mvh RM :)

Det låter bra. Tack. Sak de ha sitt hus som sommarstuga eller året runt? Ska själv försöka ta kontakt med dem igen om och när jag får tomten jag står i kö till.

Hej igen,
De ska ha ett aret runt hus, sa om det blir HS sa skulle de valja till extra isolering etc och antagligen valja bort fonster mot prisavdrag och ersatta med isolerglas. De har ocksa pratat om att valja bort koket och ersatta med IKEA kok for att halla kostnaderna nera sa mycket som mojligt... Har du HS katalogen? Trevlig liten sak dar alla priser star utsatta.

Mvh RM

Det var just sådana frågor jag undrade över. Katalogen är jättebra. Det är så sällan man ser priser annars. Skulle de välja treglas isolerfönster eller tvåglas? Jag vill nog också hellre ha ett IKEA kök. Billigare att uppgradera. Och IKEA garderober med skjutdörrar istället för jag ska bo där med tre barn och behöver all plats. Har också funderingar på att välja just betongplatta med golvvärme och låta putsa dem som innergolv. Har de tänkt att sätta in en kamin också? Sen tycker jag att taken är sådär, men har tittat lite på bandplåt. Vet du vilken taklutning det är på husen? Det hittade jag ingen info om.

Jag tror inte det gar att valja treglas - ialla fall har jag inte sett det som tillval - utan de skulle i sa fall valja bort fonster helt och kopa egna. Haller absolut med dig om IKEA biten, alla backar sma som man sager. Och ska man anda installera koket sjalv sa kan man ju lika garna valja exakt det man vill ha. Ja, de skulle satta in kamin och de skulle valja taket med tegelprofil istallet for standardtaket. Tyvarr vet jag inte vilken lutning taket har...

:-)

Nu har jag ringt en säljare och begärt en offert på Hanebo. Fast jag glömde och fråga om taklutningen. Däremot frågade jag om treglas fönster och han menade att de inte var så stor skillnad på UV. Sen hörde jag av någon som satt in treglas att de inte släppte igenom lika mycket ljus som tvåglas. Jag har inte kollat vad en platta skulle kosta än, men å andra sidan är jag inte riktigt framme i tomtkön än. Men snart säger kommunen som äger den. De tyckte jag skulle sätta igång att planera.

Har din släktning bestämt än hur de ska göra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.