phl skrev:
...Skenan trycks sedan mot de båda bitarna och sedan är det bara att kapa. Jag har inte upplevt att man behöver fixera skenan mot MDF-bitarna, men jag vet att någon av de andra skåningarna hade en lösning på det. Den involverade, om jag minns rätt, excenterlås...
Jag nämnde det nog sist vi sågs. När jag experimenterade med excenterlås var det i en situation där skenan och själva spännet alltid hamnar i samma höjd. I detta fallet skulle de inte göra det eftersom skenans placering i höjdled beror på hur tjockt materialet man sågar är. Det skulle kanske gå att lösa med lite uppfinningsrikedom, men spontant det känns det som att det borde finnas någon elegantare lösning...

bygga_bo skrev:
Jag nämnde det nog sist vi sågs.
Nämnde du inte något om bilder också?:D
Sorry, kunde inte låta bli... Men prototyp eller inte spelar väl ingen roll.

jac skrev:
Nämnde du inte något om bilder också?:D
Sorry, kunde inte låta bli... Men prototyp eller inte spelar väl ingen roll.
Oj, mitt minne är nog inte vad det borde vara... men jag har i varje fall en helkass ursäkt... jag bestämde mig nämligen för att skrota prototypen i förmån för en ny då den första resulterade i en del förbättringsidéer, men sen har tyvärr inte tiden räckt till. Jag skall se om jag kan hitta lite likdelar att plåta ;)

M
bygga_bo skrev:
Det skulle kanske gå att lösa med lite uppfinningsrikedom, men spontant det känns det som att det borde finnas någon elegantare lösning...
Det är det jag ska försöka gör med en enkel slid i varje ända där spelet tas bort med fjäderkraft.

M
phl skrev:
Kunde inte låta bli att notera att det precis dök upp en annons på Blocket där en kille utför CNC-fräsning av MDF med Festool-hålbild (c/c 96mm). Kanske någon som inspirerats av diskussionen?
Svarar otroligt snabbt på email gör dom i alla fall. d^_^b

MathiasFr skrev:
Det är det jag ska försöka gör med en enkel slid i varje ända där spelet tas bort med fjäderkraft.
Jag är inte riktigt med på hur du tänker dig det hela. Skulle du kunna utveckla din beskrivning lite?

M
Det är svårt att beskriva med ord. Tänk dig en bit mdf 150*50*18 monterad vertikalt undertill i varje ände av skenan som sedan trycks (fjäderkraft) mot en motsvarande yta på undersidan av bordet så att skenan kan glida vertikalt/upp från bordsytan, ungefär som på skenan styrs på bilden som phl postade tidigare i denna tråd fast på undersidan av bordet.

Kanske kan man dessutom spänna en fjäderbelastad wire undertill mellan mdf bitarna och förspänna så att skenan bågnar svagt uppåt som en pilbåge för att underlätta att skjuta under materialet/skivan som skall sågas. Ett par passbitar under skenan i varje ände med samma tjocklek som skivan som skall sågas och skenan sagt buktande uppåt så borde det bara vara att skjuta in under skenan utan att vidröra densamma.

M
Det går sakta framåt. En skiva till ett MFT 800 är beställt för att användas som kopiermall för hålen. Fräsar för håltagning har köpts (http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/140989-wealden-fraesstal.html).

Bordets storlek blir nog 1000*1400mm, höjd 750mm. 100mm höga kjolar efter långsidorna med en hålrad med 20mm hål, c/c 96mm. Kortsidorna ska också ha 20mm hålen som toppskivan och antagligen gå ända ned till golvet och kompleteras med 100mm breda sidor för att "forma" bordsben. En längsgående stående vägg i mitten av bordet för att styva upp bordskivan samt ett antal tvärgående för att få till styvhet i bordet. Hur hög ska denna vägg vara (ända ned till golvet som kortsidorna?)? Tror ni det räcker med dessa förstyvningar eller behövs det mer (varje "låda" blir ca 500*460mm)?

Jag planerar att använda sänksågen utefter långsidan där ett ca 200mm brett sidobord kommar att kunna hängas på. Större delen av sänksågskenan kommer att vila på "MFT" bordet men själva sågande är tänkt att ske på detta påhängsbord.

Anhållet kommer att fixeras mot kortsidan och jag har köpt de tandade plastbitarna (mm versionen) som INCRA använder i sina anhåll. Jag gillar dom då repeterbarheten borde vara väldigt hög med dessa. Att de dessutom inte kostar så mycket är ju också positivt, 18$ för totalt 1500mm. Stoppen kommer jag försöka göra själv.

Bordet kommer mest att användas som matsalsbord (jag har ont om plats...), därav höjden 750mm. Om detta är för lågt för vissa andra arbetsmoment får jag försöka lösa det med någon sorts förhöjning/ställbarhet längre fram.

Redigerat:
MathiasFr skrev:
Bordet kommer mest att användas som matsalsbord (jag har ont om plats...)

Va härligt! Jag trodde att jag var den enda som hade mft som matsalsbord! Dock är mitt i originalhöjd (och jag hade helst haft det 10cm högre....) - sågandet framför ätandet är grundresonemanget;)

M
Det kallas väl inte MFT utan anledning :D

Är det inte lite besvärligt att käka vid ett bord som är 90cm högt?

Jag har den gamla mftn (800) så det är bara ca 80 cm högt. Funkar fint att äta vid:)

M
Ah, det är ju en sån skiva jag beställt. På foton jag sett verkar det som det är 6x7 hål, stämmer det?

Ja, det stämmer bra.

M
Vad tror du om idén att ha hela gavlar med MFT håldbilden? Tanken är att kunna fixera objekt där också men även påhängsbord för fräs ock sticksåg samt givetvis bordsförlängare för att få ett större matsalsbord. Det adderar ju också en hel del vikt och stabilitet.

MathiasFr skrev:
Vad tror du om idén att ha hela gavlar med MFT håldbilden? Tanken är att kunna fixera objekt där också men även påhängsbord för fräs ock sticksåg samt givetvis bordsförlängare för att få ett större matsalsbord. Det adderar ju också en hel del vikt och stabilitet.
Hela gavlar med mft-hål har jag själv i pipelinen före ett större, permanent stående mft-bord i framtiden. Smidigt att lätt kunna fästa saker på högkant. Det går visserligen att fästa rätt mycket på högkant via aluprofilerna, men en hel sida är klart stabilare. Dock är det inget jag tänker satsa på nu - det kommer inte att gå så smidigt att fälla ihop, och vikten kommer att öka rejält.

Påhängsbord med maskiner är inte riktigt min melodi - jag försöker helst hålla fast monterade maskiner borta från arbetsbordet - blir lätt att det är svårt att jobba med maskinerna för att man har andra saker ivägen på arbetsbordet. Men det är såklart en platsfråga också.

Jag använder basis-plus modulerna för fräsbord och sticksåg, det funkar bra, och behöver jag ett långt utmatningsbord så kan jag koppla ihop det med mft-borden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.