11 356 läst ·
45 svar
11k läst
45 svar
Hålplatta MFT/3-LP
Sida 1 av 4
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 558 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 558 inlägg
Jag har planer på att bygga ett kombinerat såg och monteringsbord liknande MFT/3 fast större och undrar:
-Vad är yttermåtten på MTF/3 hålplattan?
-Hur vinkelrät är MTF/3 hålplattan? Någon som har eller kan diagonalmäta den noggrant?
-Är det en poäng med cc 96mm (LR 32 std) på ett liknande bord eller kan man ta tex 100mm?
-Fungerar det att ytbehandla mdf skivan så att den blir motståndskraftigare tex mot lim och fukt (tex Osmo hårdvaxolja)?
Jag har sökt en hel del om MFT men ovanstående frågor lyckas jag inte hitta några svar på.
-Vad är yttermåtten på MTF/3 hålplattan?
-Hur vinkelrät är MTF/3 hålplattan? Någon som har eller kan diagonalmäta den noggrant?
-Är det en poäng med cc 96mm (LR 32 std) på ett liknande bord eller kan man ta tex 100mm?
-Fungerar det att ytbehandla mdf skivan så att den blir motståndskraftigare tex mot lim och fukt (tex Osmo hårdvaxolja)?
Jag har sökt en hel del om MFT men ovanstående frågor lyckas jag inte hitta några svar på.
Produkter som diskuteras: "Hålplatta"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
hålen är vinkelräta över hela bordet. Skivan är vinkelrät, fast det finns ju justermöjligheter i vilket fall som helst så en mm hit eller dit har i MFT fallet ingen betydelse.
96mm... Tja, vill du kunna använda några tillbehör från Festool som nyttjar avståndet så är det ju rätt smart att använda 96mm som är en multipel av Euromåttet 32mm. Då är det ju också rätt troligt att 3'e parts tbh passar också.
Ytbehandling,,, tja, jag vet inte om jag skulle rekommendera att göra så då det skulle bli glattare. Mitt bord får ju liksom skavanker med tiden och jag ser skivan som en slitvara som man bara är lite försiktig med så den håller. Låter bli att ha bordet i fuktiga miljöer eller lägga blöta saker på den. Då jag till 100% jobbar med trä så är fukt inte ett problem.
Kommer det en limklutt på den så torkar jag bort det direkt eller låter det torka och sedan tar ett stämjärn och tar bort det.
Något jag brukar använda om jag vill lacka eller slasklimma eller liknande är en uppfläkt kartong från en skåplucka från ikea. Den passar perfekt för det MFT1080 som jag har. Då jag är klar så viker jag kartongen en gång så är bordet orört.
Blev du någe klokare?
96mm... Tja, vill du kunna använda några tillbehör från Festool som nyttjar avståndet så är det ju rätt smart att använda 96mm som är en multipel av Euromåttet 32mm. Då är det ju också rätt troligt att 3'e parts tbh passar också.
Ytbehandling,,, tja, jag vet inte om jag skulle rekommendera att göra så då det skulle bli glattare. Mitt bord får ju liksom skavanker med tiden och jag ser skivan som en slitvara som man bara är lite försiktig med så den håller. Låter bli att ha bordet i fuktiga miljöer eller lägga blöta saker på den. Då jag till 100% jobbar med trä så är fukt inte ett problem.
Kommer det en limklutt på den så torkar jag bort det direkt eller låter det torka och sedan tar ett stämjärn och tar bort det.
Något jag brukar använda om jag vill lacka eller slasklimma eller liknande är en uppfläkt kartong från en skåplucka från ikea. Den passar perfekt för det MFT1080 som jag har. Då jag är klar så viker jag kartongen en gång så är bordet orört.
Blev du någe klokare?
Jag har byggt ett större (1000x2000mm) arbetsbord som är borrat med 20mm hål c/c 96mm. De vinkelräta hålraderna är guld värda, dock har jag hittills aldrig stött på ett tillfälle då just 96mm c/c-mått är viktigt. Spontant kan jag heller inte komma på något Festooltillbehör som är beroende av c/c-måttet.
Mitt arbetsbord har en 25mm MDF-skiva som topp. Jag har inte behandlat den och tycker ändå den har hållt bra i 1,5 år. Lim och färg tas lätt bort med vasst stämjärn i efterhand. Ska jag limma upp något som inte går att undvika att kladda med, brukar jag lägga ett bakplåtspapper på skivan. Vad gör man inte i brist på vaxat papper?
Mitt arbetsbord har en 25mm MDF-skiva som topp. Jag har inte behandlat den och tycker ändå den har hållt bra i 1,5 år. Lim och färg tas lätt bort med vasst stämjärn i efterhand. Ska jag limma upp något som inte går att undvika att kladda med, brukar jag lägga ett bakplåtspapper på skivan. Vad gör man inte i brist på vaxat papper?
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 558 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 558 inlägg
Inte riktigt. Liknande användningssätt finns det en hel del information om redan, men ett stort tack i alla fall!d^_^bgeschwint skrev:
Jag skulle vilja ha högre precision. Tanken är att använda det yttersta hålen i en hålrad för att fixera ett löstagbart anhåll (kalibreras en enda gång, tex med en excentrisk "bench dog") med justerbart stop samt använda långsidan som utgångspunkt/styrning för sänksågskenan och vill då där ha rätvinklighet.geschwint skrev:
Du menar att det finns tillbehör som använder mer än ett hål, typ anhållet jag beskriver ovan?geschwint skrev:
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 558 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 558 inlägg
Bordet kanske kommer att dubblera som matbord, hmm, det kanske är tvärtom, det kommer nog i så fall mest att användas som matbord
därav behov av motståndskraft mot vätskor. Kanske en tunn skiva mdf som plockas borta då det ska snickras?
Din tanke kring anhåll monterade i de vinkelräta hålen kommer fungera utmärkt. Det är precis så jag gör på mitt bord. Kanske ska ta några bilder på hur mina enkla anhåll fungerar? Mina anhåll grejar dock bara 90-gradersvinklar men det har jag aldrig begränsats av.
Bordet består av en 25mm MDF-skiva som ligger löst på en ställning av reglar. Ställningen är egentligen en prototyp som blev tillräckligt bra för att inte byggas om. Den ska endast kompletteras med några krysstag. Som det är nu har reglarna säckat lite på mitten men det är ju lätt fixat med några mellanläggsbitar under skivan. Under skivan har jag två metallhurtsar med verktyg samt lite annan förvaring för tvingar och liknande.
Bordet består av en 25mm MDF-skiva som ligger löst på en ställning av reglar. Ställningen är egentligen en prototyp som blev tillräckligt bra för att inte byggas om. Den ska endast kompletteras med några krysstag. Som det är nu har reglarna säckat lite på mitten men det är ju lätt fixat med några mellanläggsbitar under skivan. Under skivan har jag två metallhurtsar med verktyg samt lite annan förvaring för tvingar och liknande.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 558 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 558 inlägg
Jag hitta måtten 1102*718 på festools amerikanska sida. Är detta skivans mått?
Då återstår frågorna om ytbehandling och festool skivans precission. Innan jag kan tänka mig att hosta upp pengarna för en MFT skiva för att använda som fräsmall skulla jag vilja veta hur vinkelräta kanterna är samt nogrannheten på cc 96.
Då återstår frågorna om ytbehandling och festool skivans precission. Innan jag kan tänka mig att hosta upp pengarna för en MFT skiva för att använda som fräsmall skulla jag vilja veta hur vinkelräta kanterna är samt nogrannheten på cc 96.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 558 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 558 inlägg
Tillbehöret från Festool som jag tänkte på var vinkelanslaget fast det kanske inte är aktuellt med MFT/3 då den har ett som monteras på ramen.
Iafa så är MFT1080 anslaget konstruerat så att det nyttjar två hål med 96mm c/c
Iafa så är MFT1080 anslaget konstruerat så att det nyttjar två hål med 96mm c/c
Passade på och ta en bild på mitt anhåll idag när jag ändå lekte med mitt nya LR32-Set.

Anhållet består av två 25mm MDF-bitar. Den på bilden vänstra biten är anhållet mot vilket jag trycker materialet som ska kapas. Vill man kapa samma längd flera gånger kan man sätta en klots och tving som på bilden. Den högra biten av anhållet sätter man lämpligtvis så långt bort från den vänstra som möjligt för att minimera vinkelfelet.
Skenan trycks sedan mot de båda bitarna och sedan är det bara att kapa. Jag har inte upplevt att man behöver fixera skenan mot MDF-bitarna, men jag vet att någon av de andra skåningarna hade en lösning på det. Den involverade, om jag minns rätt, excenterlås.
MDF-bitarna sitter på plats i hålen med 20mm rörstumpar. Det var inte helt lätt att hitta 20mm rör i vanliga byggaffärer. Detta är ett rör till klädhängare i något garderobssystem. Hålen för rören borrades genom att jag klämde fast anhållen på plats med skruvtvingar, borrade ett 14mm hål med borrmaskin och sedan fräste upp till 20mm med ett kopierstål.
Repeterbarheten på mitt anhåll är god, jag har aldrig upplevt det som att jag inte får 90 grader men jag är åas inte vansinnigt kinkig. Någon tiondels glipa över säg 600mm tror jag inte jag skulle märka i praktiken.

Anhållet består av två 25mm MDF-bitar. Den på bilden vänstra biten är anhållet mot vilket jag trycker materialet som ska kapas. Vill man kapa samma längd flera gånger kan man sätta en klots och tving som på bilden. Den högra biten av anhållet sätter man lämpligtvis så långt bort från den vänstra som möjligt för att minimera vinkelfelet.
Skenan trycks sedan mot de båda bitarna och sedan är det bara att kapa. Jag har inte upplevt att man behöver fixera skenan mot MDF-bitarna, men jag vet att någon av de andra skåningarna hade en lösning på det. Den involverade, om jag minns rätt, excenterlås.
MDF-bitarna sitter på plats i hålen med 20mm rörstumpar. Det var inte helt lätt att hitta 20mm rör i vanliga byggaffärer. Detta är ett rör till klädhängare i något garderobssystem. Hålen för rören borrades genom att jag klämde fast anhållen på plats med skruvtvingar, borrade ett 14mm hål med borrmaskin och sedan fräste upp till 20mm med ett kopierstål.
Repeterbarheten på mitt anhåll är god, jag har aldrig upplevt det som att jag inte får 90 grader men jag är åas inte vansinnigt kinkig. Någon tiondels glipa över säg 600mm tror jag inte jag skulle märka i praktiken.
Nu tror jag en polett trillade ner här..
Man använder hålskenan (LR32?) för att göra hålen i MDFen?
Har sett bilder på en massa hemmagjorda hålskivor men inte mer än reflekterat över att de lär vara lite småpyssligt att få till hålen med bra precision.
Eller brukar folk normalt sett mäta och rita och fräsa?
Man använder hålskenan (LR32?) för att göra hålen i MDFen?
Har sett bilder på en massa hemmagjorda hålskivor men inte mer än reflekterat över att de lär vara lite småpyssligt att få till hålen med bra precision.
Eller brukar folk normalt sett mäta och rita och fräsa?