Fjällstugan vi bygger håller på att vara helt färdigställd. Har idag fått papper på det som saknas för att få ett slutbesked och inte bara ett tillfälligt slutbesked.

Det står bla i papperna hällskydd saknas.

Har man/behöver man verkligen hällskydd till en inbyggd induktionshäll?? Har aldrig sett att någon har det i sitt hem.

Någon som har koll på det här med hällskydd till inbyggd induktionshäll?

/Kristina

I Boverkets byggregler framgår under allmänt råd att spisar bör ha hällskydd. Det är alltså inget krav och inget som kommunen kan kräva om det inte är så att ni kommit överens om att detta behövs under byggsamrådet.

• Gilla
Lord 6
  • Laddar…
Det krav som SKA uppfyllas är dock detta: "Lätt åtkomliga ytor på spisar, ugnar och dylikt ska ha skydd mot beröring om de har så hög yttemperatur att de vid beröring kan orsaka brännskador."

Jag skulle påstå att det inte krävs något skydd på en induktionshäll eftersom själva hällen inte blir så värst varm när man tar bort kastrullen. För spisar med äldre teknik kan jag tänka mig att det skulle krävas.

Redigerat:
injonil skrev:
Det krav som SKA uppfyllas är dock detta: "Lätt åtkomliga ytor på spisar, ugnar och dylikt ska ha skydd mot beröring om de har så hög yttemperatur att de vid beröring kan orsaka brännskador."

Jag skulle påstå att det inte krävs något skydd på en induktionshäll eftersom själva hällen inte blir så värst varm när man tar bort kastrullen. För spisar med äldre teknik kan jag tänka mig att det skulle krävas.
Glaset mellan kastrullen och värmeelementen i plattan blir väl varm? Pga kastrullen leder väl värme eller?
Har dock aldrig hört om eller sett något skydd till hällen

Glaset svalnar mycket fort när kastrullen tas bort.

Tack så mycket för svaret.

Ska meddela detta till byggkontoret så ser vi om vi slipper hitta ett sånt skydd. För är inget vi kommer använda ändå. :) Hällen har ju dessutom barnlås så inget barn kan slå på plattan själv och de ska ju dessutom hinna få dit en gryta åxå.

/K

Menar dom inte en avskiljare på undersidan av hällen och bänkskivan?

Om någon har tips på skydd för barn så dom inte når kastrullerna på hällen mottages tacksamt dock...

schnyggsomfan skrev:
Menar dom inte en avskiljare på undersidan av hällen och bänkskivan?
Plus 1 på den

para skrev:
Finns väl lite överallt. Ikea har haft förut annars tex

[länk]
Spisskydd finns lite överallt. Hällskydd har jag inte hittat något än.... och jakten fortsätter.

magda136 skrev:
Spisskydd finns lite överallt. Hällskydd har jag inte hittat något än.... och jakten fortsätter.
Men det finns väl på länken ja skrev?

Det är ju både bra och kanske lite överdrivet. Man vill ju inte tumma på säkerheten med barn... Men det känns också lite orimligt på en induktionshäll som i sig inte blir så varm längst framtill. Dessutom skulle det vara nästan praktikst omöjligt att laga mat med en 10cm hög kant framför alla spisknappar...
Vår kontrollansvarige så att vi kunde göra ett skydd i trä av tex plywood eller reglar. Lägga dit det och ta ett foto och skicka in till hen, så var det godkänt. Sen tar man på egen risk bort det sen. Kanske hjälper detta någon som behöver en tillfällig lösning för att få slutbesked... :)

S
Nu var det här en väldigt gammal tråd men kastrullerna på hällen blir ju varma…
Köp ett oanvänt hällskydd på blocket och sälj det sen efteråt. Det är rätt vanligt förfarande.
De där kartongerna har nog sett många olika nybyggda kök. 😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.