Behöver få till en enkel hållare för en jeepdunk och tanken är att ta plattjärn och tillverka ett ledat L där ryggen fäst i en vägg eller liknande och jeepdunken vilar på själva foten i L:et. Ett gångjärn i leden för att kunna fälla ihop hållaren när man inte behöver ha en dunk på plats. Totalt två L-stöd och sedan en enkel spännrem fäst i dessa borde hålla dunken på plats.

Är lite osäker över vilka dimensioner som behövs. Dunk med soppa torde väga runt 23 kg. "Foten" i L-stödet ska gå in under ryggen och på så vis hindras från att tippas mer än 90 grader. Är detta görbart med 20x4 eller bör jag komma på en annan lösning?

Redigerat:
Jag kan inte svara på frågan och om ingen annan heller kan så kanske jeepsweden.net är ett alternativt forum att fråga på, där är det många som kan mycket om tillbehör till jeepar vilket väl dunken får anses vara.

Om det inte är kinesiskt skräpstål så håller 20x4 mycket bra, dvs du har mycket god säkerhetsmarginal.

Ska förtydliga att plattjärnen ska monteras med den breda sidan mot vägg och dunk. Men det är fortfarande marginal kanske?

• L-stod.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • L-stod-detalj.png
    Skapa konto
Om man använder vanligt stål till plattjärnen och fäster in det med gångjärn så kommer infästningen med gångjärnen vara den kritiska punkten. Den har vi ingen info om så den är utelämnad i min snabba hållf.beräkning. Jag har ritat in ett "dummy" gångjärn för att simulera infästning på någorlunda korrekt sätt.
Man kan göra den fasen så mycket mer grundlig och mer korrekt, men den duger nog.

Slutsatser som man kan dra är att plattjärnen kommer att klara vikten av fylld dunk med 3 gångers säkerhetsmarginal. OBS! Jag har inte tagit hänsyn till de dynamiska påfrestningar som kommer påverka konstruktionen.

Jeepdunkinfästning@byggahus.jpg
Skapa konto

Nedböjningen blir 4.3mm längst ut (räknat på 200mm).

/Martin

Redigerat:
Här fanns det resurser. :)
Kanon, då ska jag bara se till att få tag i gångjärn av bra kvalitet. Har tyvärr ingen möjlighet att svetsa gångjärnen. Får antingen använda maskinskruv med mutter eller blindnit i rostfritt. Skruv kanske är att föredra?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.