Jag håller på att bygga en carport med tillhörande varmdel. Ytterväggarna och taket är klart med betongpannor. Spännvidden på takstolarna är ca 8m. Takstolarna är av typen "förråds takstol" där det är möjligt att lägga golv för ett förådsytrymme.

Jag har en fin fin pelarborrmaskin som väger ca 300kg som ska in i varmdelen. Jag tänkte att jag tar en kätting talja som jag fäster i en batting som ligger över takstolarnas undre del och lyfter in den från garage delen till varmdelen (som har ca 30cm högre golvhöjd. Nu undrar jag om det är någon som tror att takstolarna kanske inte håller för en sådan vikt? Lyftet skylle ske ungegär mitt på takstolarna. Bifogar en bild på garaget innan ytterväggarna var klara.

• litet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Jag skulle rekommendera att du frågar din takstolskonstruktör.

Det borde hålla, med tanke på att det är satt en förstärkning i mitten av takstolen. Men för säkerhets skull, skulle jag stötta takstolen med en regel/planka från golv till takstol på var sida om lyftpunkten.

En av takstolarna fungerar som stöd för väggen så det är endast hål för en dubbeldörr, ca 180cm. *Glömde* Väggreglarna är alltså fast spikade i en takstol förutom över dörren.
Det borde hålla?

Jag använde mina takstolar för att lyfta en IPE balk som vägde 330kg.
Mina takstolar är oxå w-stolar, spännvidd 7m och hemmabyggda av mig.
För säkerhets skull så fäste jag kedjeblocket i en kraftig regel som jag la mellan två takstolar, på så vis fördelades vikten till två takstolar.
Jag kunde inte notera den minsta svikt när jag lyfte balken.

Det låter bra, jag kör
:)

Berätta gärna hur det gick. Hör vi inget, förmodar vi att det har rasat. :eek: :D

Lyfte en betydligt tyngre maskin i klenare takstolar än dina.
Fördelade lasten över två takstolar och hade även två stöttor av 50*100 mellan tak/golv på varje takstol.
Inga problem någonstans.

cheetah1 skrev:
Jag skulle rekommendera att du frågar din takstolskonstruktör.
Jag skulle rekommendera en enklare empirisk metod.

Ring två kompisar. Låt dom hoppa upp och hänga i takstolen. Ser det stabilt ut hoppar även du upp och brakar det inte vet du att det funkar....

Teori i all ära, men det finns ofta enklare sätt att komma till en rimlig slutsats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.