6 908 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
Håller taket på att rasa ihop?
Tummen mitt i handen har jag med! Men på nått jäkla vänster har jag lyckats byta kök, bytt avloppsstammar, lagt tak inkl ny råspont och dränerat kåken själv med hjälp av svärfar och snälla kompisar. Det har blivit mycket google och monteringsanvisningar men rackarns vad många lappar man sparat med likvärdigt resultat.O Ozzman skrev:
Det här är ju forumet som försöker omplacera en felmonterad tumme till dess rättmätiga plats på handen. Här får du hjälp med alla frågor alla tider på dygnet året om. Våga vinn!O Ozzman skrev:
Nu är bilderna lite svåra att tyda men det är inte så att sprickorna är mer synliga nu på vintern än på sommaren. Pga torrare inneluft så torkar trät och rör sig vilket drar isär gipsskarvar. Om skarven inte är riktigt gjord så uppstår raka sprickor utmed skarvarna.
Som andra gett rådet, spackla om och måla nytt. Snabbt och relativt lätt.
Med tanke på rektangelmönstret så verkar det vara gipsskivor på 1200x2400 som dem satt upp, ifall dem bara satt upp dem direkt på gamla taket så kanske dem missat att skruva dem som man ska. Tak ska skruvas med cc30, väggskivor vanligtvis med cc60.
Har man inte skruvat cc30 i tak kommer den bukta neråt och spräcka skarven.
Kan du se ifall taket buktar?
Har man inte skruvat cc30 i tak kommer den bukta neråt och spräcka skarven.
Kan du se ifall taket buktar?
Svårt att säga på bilden men jag är nog benägen att hålla med om att infästningen kanske inte är 100%. Sen är det lite släpljus på bilden vilket gör att allt ser lite värre ut men man kan ju tydligt se hela gipsskivan.
Sattes gipset över befintligt eller på ny gles? Vilket cc mått hade glesen (hur långt isär satt dem)
Sattes gipset över befintligt eller på ny gles? Vilket cc mått hade glesen (hur långt isär satt dem)
Hej Chris!O Ozzman skrev:
Sorry för sent svar men jul och allt gör att det har varit ont om tid. Det är enbart vid skarvarna och inte hela skivan. Jag har gått runt och kollat lite överallt i huset och tyvärr så ser jag alltför mkt sprickor vid skarvar etc. Börjar bli lite orolig att huset har rört sig lite för mkt detta år, speciellt efter den torra sommaren. Ska fota lite mer imorgon när det gäller sprickor så får ni gärna bedöma om det kan röra sig om nåt mer allvarligt än bara sprickor. Det jag tänker på är sättningar men har inte sett ngt på fasaden utan det rör sig endast om sprickor inomhus och framförallt vid skarvar.
Hejsan hempularen,H hempularen skrev:Fast gipsskivor släpper normalt inte så av sig själva.
vad är historiken:
Hur gammalt är huset?
Har huset byggts om/ut nyligen (nyligen = mindre än 5 år sedan)?
Har något ändrats på vinden nyligen, mer isolering, arbetet med taket, nya takpannor osv?
Försök ta lite tydligare bilder på skarvarna, eller vad det är som släppt. Är det skruvhål vi ser?
Huset stod klart okt/nov 2009. Huset har inte byggts om/ut sen det byggdes. Ingenting annat med vind/isolering heller utan allt stod klart 2009 och har förblivit så.
^ tumme mitt i handen
Rör det sig så kan det gott och väl synas efter 18 mån.
När man gipsar — speciellt där det kan röra sig — brukar man sätta glasfibertejp i skarvarna först, innan man spacklaromålar. Kan du se om det är gjort?
Att trä rör sig är inget konstigt alls, det gör det. Däremot ska gipsskivorna inte bukta. Gör de det, så måste de fästas bättre, annars kan huvudvärken komma plötsligt
Ett väldigt vanligt fel många gör när de gipsar är att dra skruvarna för hårt, så att skruvskallen går igenom pappen. Då håller det inget vidare kan jag säga, men det är lätt hänt. Har man dessutom inte skruvat tillräckligt tätt, dvs med 30 cm mellanrum mellan varje rad av skruvar ( = ”cc30”) så kan det bli väldigt besvärligt.
Om du petar upp det som är nerbuktat, slår gipsskivan emot innertaket/bjälklaget då? Isf vet du att det är skivorna som inte sitter som de ska.
När man gipsar — speciellt där det kan röra sig — brukar man sätta glasfibertejp i skarvarna först, innan man spacklaromålar. Kan du se om det är gjort?
Att trä rör sig är inget konstigt alls, det gör det. Däremot ska gipsskivorna inte bukta. Gör de det, så måste de fästas bättre, annars kan huvudvärken komma plötsligt
Ett väldigt vanligt fel många gör när de gipsar är att dra skruvarna för hårt, så att skruvskallen går igenom pappen. Då håller det inget vidare kan jag säga, men det är lätt hänt. Har man dessutom inte skruvat tillräckligt tätt, dvs med 30 cm mellanrum mellan varje rad av skruvar ( = ”cc30”) så kan det bli väldigt besvärligt.
Om du petar upp det som är nerbuktat, slår gipsskivan emot innertaket/bjälklaget då? Isf vet du att det är skivorna som inte sitter som de ska.
Produkter som diskuteras: "glasfibertejp"
Glasfibertejp
Glasfibertejp är en form av stark, hållbar tejp som används i en mängd olika applikationer. Det är ofta känd för sin höga draghållfasthet och motståndskraft mot slitage, och används ofta inom byggindustrin för att försegla och
Läs mer
Hej igen,
Här är fyra bilder som visar sprickor. Tycker bara att det är för mkt sprickor överallt och det är sprickor i princip i varenda jäkla skarv. Har gått runt och tittat och kan nu se att de förra ägarna har tryckt dit fog nästan vid varenda skarv. Att huset rör sig då och då är jag rätt övertygad om men är det onaturligt mkt?
Ricebridge, ska kolla upp om det buktar och skriva tillbaks!
Här är fyra bilder som visar sprickor. Tycker bara att det är för mkt sprickor överallt och det är sprickor i princip i varenda jäkla skarv. Har gått runt och tittat och kan nu se att de förra ägarna har tryckt dit fog nästan vid varenda skarv. Att huset rör sig då och då är jag rätt övertygad om men är det onaturligt mkt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
O Ozzman skrev:Hej igen,
[bild] [bild] [bild] [bild]
ricebridge skrev:
^ tumme mitt i handen
Hej Ricebridge,
Ber så hemskt mycket om ursäkt men jul, privatresor samt jobbresor har gjort att man varit upptagen med annat.
Kan inte direkt påstå att jag känner att det slår mot innertaket. Eller så har jag noll känsla för detta. Samtidigt så börjar jag bli lite orolig då jag ser sprickor längs med skarvarna i princip i varenda rum här i huset. En spricka är diagonal också som du kan se på bilderna. Finns det anledning för oro? Kan det vara ett tecken på sättning?
Svårt att se vad bilderna föreställer, faktiskt. Men jag tycker inte sprickorna verkar vara så stora.O Ozzman skrev:Hej Ricebridge,
Ber så hemskt mycket om ursäkt men jul, privatresor samt jobbresor har gjort att man varit upptagen med annat.
Kan inte direkt påstå att jag känner att det slår mot innertaket. Eller så har jag noll känsla för detta. Samtidigt så börjar jag bli lite orolig då jag ser sprickor längs med skarvarna i princip i varenda rum här i huset. En spricka är diagonal också som du kan se på bilderna. Finns det anledning för oro? Kan det vara ett tecken på sättning?![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur underhåller man papptaket efter att solceller monterats?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Håller taket i missionshuset på att ramla ner!?
Tak & Vind -
Kors i taket - Håller bjälklaget på att ge vika?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur vet jag att taket håller?
Tak & Vind -
Shiit-taket håller på att rasa in...
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design