Hej alla kloka byggahusare. Står i begrepp att byta takbeläggning på min kåk från 1939. Det är lertegel nu, och eftersom jag tänkte byta till betongpannor så tänkte jag först kolla så att konstruktionen är ok. (Lite bortförklaring, för jag har misstänkt i 10 år att taket har satt sig, men aldrig vågat kontrollmäta pga vill inte veta :-o )
Det är så att någon tidigare ägare har sågat väck kattvindar på övervåningen. Väldigt klassiskt att döma av alla trådar här på forumet.
När jag mäter på överkant takstolar (i underramen alltså) så har några satt sig uppåt 6 cm. Känns inget kul. Jag funderar på att ställa dit ett par stämp under, och försöka trycka upp det. Men tyvärr har jag ingen bärande vägg på undervåningen heller, precis i på det ställe där det skulle vara aktuellt. Vad göra? Blunda och låtsas som att det regnar som jag har gjort tidigare? Byta takteglet till shingel eller plåt ?
#takstolskontruktion #nedböjning #mansardtak #kattvind #taklast #ramverkstakstol

• Gul villa med mansardtak och uppvuxen trädgård i förgrunden. Huset från 1939 har två fönster på gaveln och skadefläckar på fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av takstolskonstruktion med beskuren kattvind, använd för att visualisera takproblem vid byte av lertegel till betongpannor.
    Skapa konto
  • Ritning av ett hus från 1939 med fokus på takstolskonstruktion och måttangivelser.
    Skapa konto
De bortsågade kattvindarna är de som är markerade med rött streck på bilden.

• Ritning med kattvindar markerade i rött.
    Skapa konto
Orginal med kattvindar, och nuvarande, med kupa och utan kattvind.

Tycker att det enbart borde vara dragkrafter i hanbjälken egentligen. Men det är ju den som böjt ner sig.... !?

• Ritning av takkonstruktion med kupa, utan kattvindar, visar böjd hanbjälke och dess påverkan på takets stabilitet.
    Skapa konto
  • En ritning av ett hus med takbalkar, visar ursprungligt tak med bjälkar där hanbjälken böjt sig.
    Skapa konto
BirgitS
Jag tycker det låter som att du behöver ta in en byggkonstruktör, som kan hus från den tiden, för en ordentlig genomgång om vad som är gjort, både när det gäller borttagning och ev. förstärkningar/avväxlingar och vad som behöver göras nu.

• Gilla
NisseISvängen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.