Hej alla kloka byggahusare. Står i begrepp att byta takbeläggning på min kåk från 1939. Det är lertegel nu, och eftersom jag tänkte byta till betongpannor så tänkte jag först kolla så att konstruktionen är ok. (Lite bortförklaring, för jag har misstänkt i 10 år att taket har satt sig, men aldrig vågat kontrollmäta pga vill inte veta :-o )
Det är så att någon tidigare ägare har sågat väck kattvindar på övervåningen. Väldigt klassiskt att döma av alla trådar här på forumet.
När jag mäter på överkant takstolar (i underramen alltså) så har några satt sig uppåt 6 cm. Känns inget kul. Jag funderar på att ställa dit ett par stämp under, och försöka trycka upp det. Men tyvärr har jag ingen bärande vägg på undervåningen heller, precis i på det ställe där det skulle vara aktuellt. Vad göra? Blunda och låtsas som att det regnar som jag har gjort tidigare? Byta takteglet till shingel eller plåt ?
#takstolskontruktion #nedböjning #mansardtak #kattvind #taklast #ramverkstakstol
Det är så att någon tidigare ägare har sågat väck kattvindar på övervåningen. Väldigt klassiskt att döma av alla trådar här på forumet.
När jag mäter på överkant takstolar (i underramen alltså) så har några satt sig uppåt 6 cm. Känns inget kul. Jag funderar på att ställa dit ett par stämp under, och försöka trycka upp det. Men tyvärr har jag ingen bärande vägg på undervåningen heller, precis i på det ställe där det skulle vara aktuellt. Vad göra? Blunda och låtsas som att det regnar som jag har gjort tidigare? Byta takteglet till shingel eller plåt ?
#takstolskontruktion #nedböjning #mansardtak #kattvind #taklast #ramverkstakstol
Orginal med kattvindar, och nuvarande, med kupa och utan kattvind.
Tycker att det enbart borde vara dragkrafter i hanbjälken egentligen. Men det är ju den som böjt ner sig.... !?
Tycker att det enbart borde vara dragkrafter i hanbjälken egentligen. Men det är ju den som böjt ner sig.... !?
Ingen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 160 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 160 inlägg
Jag tycker det låter som att du behöver ta in en byggkonstruktör, som kan hus från den tiden, för en ordentlig genomgång om vad som är gjort, både när det gäller borttagning och ev. förstärkningar/avväxlingar och vad som behöver göras nu.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur underhåller man papptaket efter att solceller monterats?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Håller taket i missionshuset på att ramla ner!?
Tak & Vind -
Håller taket på att rasa ihop?
Färg, Måla & Tapetsera -
Kors i taket - Håller bjälklaget på att ge vika?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur vet jag att taket håller?
Tak & Vind