6 413 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Håller på att köpa tomt, kollar på fiskarheden
Håller själv på att bygger med fiskarheden, och ventilation ligger som en egen entreprenad för mig (20 000 kr), inte i åtagande 3... Jag valde frånluftsvärmepumpen Nibe f750, eftersom det blir gränsfall på om vi tjänar in extrakostnaden för bergvärme... Våran energiberäkning var ca 5500 kw/h per år med frånluftsvärmepumpen...
Då har de ändrat åtaganden ?, nummer 3 är i vart fall:carlbanan skrev:Håller själv på att bygger med fiskarheden, och ventilation ligger som en egen entreprenad för mig (20 000 kr), inte i åtagande 3... Jag valde frånluftsvärmepumpen Nibe f750, eftersom det blir gränsfall på om vi tjänar in extrakostnaden för bergvärme... Våran energiberäkning var ca 5500 kw/h per år med frånluftsvärmepumpen...
Invändig komplettering, Montering av stående 45x45 mot ytterväggsregel. Komplett isolering i alla ytterväggar. Invändigt ingår diffusionsspärr och glespanel på insida yttervägg och innertak. Komplett regelstomme alla innerväggar inkl. skiva på en sida. Montering av ventilation. Färdigt
för el och rörinstallation.
Vad bygger ni för hus och hur mycket gör ni själva ? Hur ser tidsåtgången ut ?
Ja, snickarna sa nåt om att dom kan ha ändrat... Vi har inte byggt något hus ur deras katalog, men det är väl nån sorts blandning av Tranan och Morkullan kanske 
Det vi gör själva är utv målning, inv målning, golvläggning.... Byggde garaget medans snickarna fixade huset... Dom började med stomresningen hos oss midsommarveckan, och just nu håller jag på med lite tapetsering,,, Räknar med att ha tapetserat och lagt golvet klart i slutet av nästa vecka, för då kommer kök och trapp leveransen.
Det vi gör själva är utv målning, inv målning, golvläggning.... Byggde garaget medans snickarna fixade huset... Dom började med stomresningen hos oss midsommarveckan, och just nu håller jag på med lite tapetsering,,, Räknar med att ha tapetserat och lagt golvet klart i slutet av nästa vecka, för då kommer kök och trapp leveransen.
20 000 billigare var för själva pumpen.
Vi övervägde aldrig bergvärme. Nibe F750 är så pass mycket bättre än tidigare frånluftsvärmepumpar att det inte kändes nödvändigt till vårt enplanshus på 144 kvm.
I vintras när vi precis flyttat in så hade vi elräkningar på 3000 kr/mån och då hade vi 24 grader varmt inne när det var 25 grader kallt ute. Vi hade förväntat oss betydligt högre. Även om huset inte är så stort så är det 2,6 i takhöjd överallt utom i vardagsrum kök där vi har ryggåstak vilket gör att voymen blir större.
Vi övervägde aldrig bergvärme. Nibe F750 är så pass mycket bättre än tidigare frånluftsvärmepumpar att det inte kändes nödvändigt till vårt enplanshus på 144 kvm.
I vintras när vi precis flyttat in så hade vi elräkningar på 3000 kr/mån och då hade vi 24 grader varmt inne när det var 25 grader kallt ute. Vi hade förväntat oss betydligt högre. Även om huset inte är så stort så är det 2,6 i takhöjd överallt utom i vardagsrum kök där vi har ryggåstak vilket gör att voymen blir större.
byggankan skrev:20 000 billigare var för själva pumpen.
Det låter ju väldigt bra att "bara" ha 3000:- i elräkning vid 24 graders värme inomhus, men ni kanske aldrig har några lampor på inomhus
Jag skulle gärna se en bild på ryggåstaket i köket, för det hör nog till ovanligheten att göra så. Men det låter som det kan vara väldigt vackert.
Hej ! Det står i brochyren vad som ingår och det gör inte pannan därimot frågade försäljaren om vi skulle köpa den av dom men eftersom jag skulle ha hjälp med VVS av en känd firma på min ort så fick jag ner priset avsevärt.....Mycket nöjd Fiskarhedenvilla ägare.......
fick hem prisuppgifter från dom nu i veckan, å det står klart och tydligt att den vp som dom erbjuder/rekomenderar kostar, som i mitt fall berg/jordvärmepump Nibe F1245 8kw : 71 600 ink moms. om man vill ha just den är ju upp till en själv att välja.
Klicka här för att svara