Bor ett par vån upp i en lägenhet från 50 talet med betonggolv och vill bygga ihop ett mindre hemmagym.
Vad jag hört är att man i regel dimensionerar för 200-250kg/m2, men att man kan belasta med större vikter lokalt(?).
Den största påfrestningen kommer vara vikten av mig själv+skivstång som i vissa övningar kan uppgå till ca 300kg som i sin tur fördelas på två fötter = väldigt liten yta. Därtill så blir det ju en ännu något högre påfrestning när man med kraft förflyttar vikten uppåt (kommer dock aldrig att släppa vikten i golvet, utan enbart sätta ned den med full kontroll).
Så min fråga är om golvet klarare detta?
Vad jag hört är att man i regel dimensionerar för 200-250kg/m2, men att man kan belasta med större vikter lokalt(?).
Den största påfrestningen kommer vara vikten av mig själv+skivstång som i vissa övningar kan uppgå till ca 300kg som i sin tur fördelas på två fötter = väldigt liten yta. Därtill så blir det ju en ännu något högre påfrestning när man med kraft förflyttar vikten uppåt (kommer dock aldrig att släppa vikten i golvet, utan enbart sätta ned den med full kontroll).
Tänk på grannarna. Hålla på med tunga skivstänger i lägenhet låter inte klokt. Grannen under kommer garanterat att störas av dina aktiviteter om du inte smyger ner dina vikter varje repetition. Gå på gym istället.
Jag skulle ha byggt en plattform, dels för att det hjälper att dämpa ljudet och dels för att det fördelar vikten över en större yta. Finns otroligt många videos på plattformar byggda med plywood och gummimattor på Youtube. Tror inte du är först med att komma på att ha ett hemmagym I en lägenhet heller, så det kan mycket väl finnas specifika videos för hur du åstadkommer ljuddämpning till det ändamålet.A Adjev skrev:Bor ett par vån upp i en lägenhet från 50 talet med betonggolv och vill bygga ihop ett mindre hemmagym.
Jag tror inte att fastighetsägaren skulle tillåta det, men det är ju upp till dig att bedöma om det är värt att chansa.
Golvet håller om det inte är ett fuskbygge, speciellt med plattform som sprider ut vikten.
Fastighetsskötaren har redan sagt att det inte ska vara några problem. Men ville ändå höra runt lite.B Barriospurer58 skrev:Jag skulle ha byggt en plattform, dels för att det hjälper att dämpa ljudet och dels för att det fördelar vikten över en större yta. Finns otroligt många videos på plattformar byggda med plywood och gummimattor på Youtube. Tror inte du är först med att komma på att ha ett hemmagym I en lägenhet heller, så det kan mycket väl finnas specifika videos för hur du åstadkommer ljuddämpning till det ändamålet.
Jag tror inte att fastighetsägaren skulle tillåta det, men det är ju upp till dig att bedöma om det är värt att chansa.
Golvet håller om det inte är ett fuskbygge, speciellt med plattform som sprider ut vikten.
Gällande plattformen så har jag tänkt sätta ihop ett antal 30m tjocka och 50x50mm stora gym-pusselmattor av ganska hög densitet (dvs inte de där mjuka man kan köpa på typ stadium). Skulle det räcka för att fördela vikten, eller krävs att man binder ihop dem ytterligare med plywood som du säger?
Håller gör det garanterat, bjälklag är rejält dimensionerade:
Dimensioneringen motsvarar ungefär viktan om man ställer fullt men pianon på golvet.
Så i pricip håller det för att det står fullt med folk i lägenheten och gymmar.
Dimensioneringen motsvarar ungefär viktan om man ställer fullt men pianon på golvet.
Så i pricip håller det för att det står fullt med folk i lägenheten och gymmar.
Ok, låter bra. I mitt fall kommer ju dock egentligen all belastning vara koncentrerad till mina fötter, som står typ axlabrett. Det är lite punktbelastningen jag oroar mig för?larsbj skrev:
Det är ingen risk med punkt belastning heller.A Adjev skrev:
Om du bor i ett trähus med spånskiva på golvet, så skulle det möjligen kunna va en risk om du tappar skivstången.
Men de flesta hyreshus har betongbjälklag.
Det krävs inte för att golvet ska hålla, däremot finns det kanske en risk att vikterna skadar golvet genom gummimattan vid tapp. Kan bli svårt att förklara bort skador i golvet vid flytt, speciellt då fastighetsägaren är medveten om att du gymmar i läggan.A Adjev skrev:Fastighetsskötaren har redan sagt att det inte ska vara några problem. Men ville ändå höra runt lite.
Gällande plattformen så har jag tänkt sätta ihop ett antal 30m tjocka och 50x50mm stora gym-pusselmattor av ganska hög densitet (dvs inte de där mjuka man kan köpa på typ stadium). Skulle det räcka för att fördela vikten, eller krävs att man binder ihop dem ytterligare med plywood som du säger?
Det var det han nämnde som enda ev problemet. Men som sagt kommer jag ha 3cm tjocka gymmattor av hög densitet (skulle bli förvånad om vikterna skulle slå igenom dem ens om man kastar ned stången från raka armar) och kommer därtill alltid sätta ned vikterna mjukt.B Barriospurer58 skrev:
Det låter som att du redan beslutat dig. Det går förmodligen bra, men jag är lite hängslen och livrem av mig.A Adjev skrev:
Hoppas du blir nöjd med hemmagymmet!
Finns en annan nyligen startat tråd där någon råkat dra ned en kettlebell på golvet i sin lägenhet och slagit hål ca 1dm ned.A Adjev skrev:
Är det gjutet betonggolv med papp och klickgolv så är de ingen fara men är det ett bjälklag så tycker jag att du ska lägga 2st byggplywood 15mm tjocka under dina gymgolvmattor enbart för att helt kunna fokusera på att lyfta utan risk. 300kg punktbelastning är mycket och med svikt eller tappade vikter är vi uppe på mycket högre och vem vet med maximal otur så kan någon fuskat med golvet precis där du ska stå och det kan få förödande konsekvenser och då är 2st byggplyfa en billig försäkring.
Är det marklyft eller knäböj du lastar på omkring 200kg på? Bra jobbat hursom
Kan rekomendera att använda https://shop.gymleco.se/produkt/f099-30_50x50-gymleco-dampande-gymgolv-500x500x30mm/ för att dämpa mot grannarna, Finns även som 1m*1m om du har mer plats.
Har sånna i gymmet i källaren och de dämpar extremt bra. Dels när man ställer ner saker på dom, men de får även hela rummet att kännas tystare.
Har sånna i gymmet i källaren och de dämpar extremt bra. Dels när man ställer ner saker på dom, men de får även hela rummet att kännas tystare.
Men du tänker dig alltså att dina fötter skulle hålla för att pressa sig igenom 10cm betongA Adjev skrev:
Känns inte så rimligt om man ser det på det viset
Inte alla som har koll på vad deras golv är gjorda av eller vad som ligger under.Peter2400 skrev:
Finns många som tror att dom har trägolv fast det är laminat och många som har fanerade möbler som tror det är massivt trä.
När det rör sig om vikter upp mot 300kg så vill man vara extra säker, finns bättre sätt att dö på än att krossas ihjäl
Var en tråd för ett tag sen där en lägenhetsinnehavare tappade en 24kg kettlebell på golvet.
Jag tror ju inte att jag kan pressa mig igenom 10 cm tjock betong om det skulle ligga på en solid yta. Dock tror jag att det möjligtvis finns risk att ett 10 cm tjockt betonggolv som ligger upphöjt och samtidigt fungerar som tak för lägenheter under "bryts av" pga punktbelastning, ifall man missbedömer vad det är dimensionerat för. Eller hur menar du?Peter2400 skrev: