Hur beräknar man hur hög vikt en konstruktion tål?
Jag ska ställa upp ett spabad som maxlastat väger 2500 kg.
Spabad mått 230x230 cm. Ska stå mitt på konstruktionen
Konstruktionen har även snedsträvor 45x95 i varje fack (Ej med på bild)
Reglarna vilar på insidan mot ett befintligt regelverk
Trall 28x120
Regel dimension 45x145 (Dubbel på mitten)
13 st Betongplintar 50cm på packad sand
Stolpar 95x95
Håller detta tros? Överdim? Underdim?
Jag ska ställa upp ett spabad som maxlastat väger 2500 kg.
Spabad mått 230x230 cm. Ska stå mitt på konstruktionen
Konstruktionen har även snedsträvor 45x95 i varje fack (Ej med på bild)
Reglarna vilar på insidan mot ett befintligt regelverk
Trall 28x120
Regel dimension 45x145 (Dubbel på mitten)
13 st Betongplintar 50cm på packad sand
Stolpar 95x95
Håller detta tros? Överdim? Underdim?
Redigerat:
Finns lite på nätet som man kan dimensionera träkonstruktioner med. Träguiden exempelvis.
det man väl bör se till är att ha tillräckligt med plintar under. Stolpar och plintar håller nog utan problem, marken under kan vara problemet dock. Ofta ställer man plinten på en betongplatta som sen ligger på sanden för att få upp bärkraften. Hur mycket kraft den kan ta upp vertikalt beror dock halt på underlaget och kan vara svårt att gissa sig till. Skulle nog gissa mig till att 4 plintar på betongplattor och sand under borde kunna hålla 2500kg utan större problem.
kommer något annat byggas ovanpå som kan tänkas ta skada om det sätter sig några mm över tid?
det man väl bör se till är att ha tillräckligt med plintar under. Stolpar och plintar håller nog utan problem, marken under kan vara problemet dock. Ofta ställer man plinten på en betongplatta som sen ligger på sanden för att få upp bärkraften. Hur mycket kraft den kan ta upp vertikalt beror dock halt på underlaget och kan vara svårt att gissa sig till. Skulle nog gissa mig till att 4 plintar på betongplattor och sand under borde kunna hålla 2500kg utan större problem.
kommer något annat byggas ovanpå som kan tänkas ta skada om det sätter sig några mm över tid?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om c/c avståndet mellan bjälkarna är 600 mm, mellan bärlinorna 1200 mm och mellan plintarna 1200 mm så räcker dina tänkta dimensioner precis. Jag föreslår att du går upp ett snäpp när det gäller bärlinorna till 45x170.
Bärlinorna är redan satta. Jag kan utöka med fler bjälkar om det hjälper?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja, dubbla 45x145 blir bra.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Håller detta för ett spabad?
Byggnadsfysik -
Håller på att ta bort karm och reglar för innerdörr. Kan detta vara bärande? (se bilder)
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp! Håller min källarvägg för detta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur förhåller man sig till detta vid husletande?
Köpa & Sälja hus -
Håller detta för att bestrida faktura?
Juridik