Jag har inte haft någon gasolgrill på väldigt många år. Är så himla nöjd med mina kolgrillar
Men nu lutar det åt att skaffa en sådan också, för smidighetens skull.
Det jag noterat och funderat lite över, är att de allra flesta gasolgrillar av medium storlek och uppåt verkar vara rena tunnplåtschabraken allihopa, och de har nästan alla så kallad "rostfri" plåt nånstans om inte över hela grillen.
Men vad jag sett verkar alla sådana grillar som varit med ett tag vara behäftade med rostfläckar över typ hela den "rostfria" plåten. Till och med en sådan grill av ett dyrt proffsmärke såg lika sunkigt rostig ut på den rostfria plåten som vilken skräpgrill som helst.
Min fråga är hur det är tänkt att den rostfria plåten skall hållas fri från rost?
Det känns som jag redan vet svaret, att det inte är tänkt och skiten rostar nästan hur man än gör. Om man inte förvarar grillen inomhus. Eller? Finns det något "rimligt" sätt att hålla en sådan grill i fräscht skick, över tid?
Jag är intresserad av om det finns något sätt att hålla en "rostfri" grill fri från rost, tips om andra grillar och liknande undanbedes vänligt men bestämt. Det är inte vad min frågeställning eller tråden handlar om.
Köp en weber.
Haft min rostfri i flera år och du kan köpa alla delar som reservdelar om det mot förmodan skulle rosta.
Mina tidigare grillar rostade sönder inom 3-4 år
Edit, läste nu hela inlägget. Rengör grillen ofta om den är av sämre sort rostfritt, använd weber grillrengöring, finns bra kitt att köpa. Spola av med vattenslang, och låt sen grillen stå på i en kvart på full värme för att torka och bränna bort rester.
Har även jag en weber, genesis motsvarande Genesis S325-S idag. Snålade ur en gång i tiden och köpte inte den som hette Summit men den har funkat alldeles utmärkt.
Har köpt nytt galler, det rostfria tvådelade med typ 5mm tjocka "trådar" vilket är fantastiskt bra! Kör alla brännarna på max då och då vilket bränner bort all skit, efter det är gallret rent och fint. Lite inoljning innan första grillning så är det perfekt igen.
Hur som... Efter ett par veckor hade jag ett par rostprickar på huven. Började ana oråd och en tung klump i halsen. Men det var nog bara något skräp som fastnat i plåten, skrapade bort som ett litet sandkorn. Det är lite missfärgat precis runt där detta korn var men i övrigt ser den ut som ny fortfarande! Även själva ramen, skåpet mm som är i målat stål är finfint, aluminiumen likaså och de rostfria panelerna som nya när man väl rengör dem ordentligt.
Det enda jag tycker är tråkigt med den är att allt utom det rostfria är gråmålat, hade nog varit snyggare med svart. Men tror de nya är svarta.
Så, för att svara på din fråga. Min är nu 12 år gammal, har stått ute sen dess, grillat sommar som vinter, överdraget har jag inte slitit särskilt mycket på så vänder och vind har fått arbeta ganska ostört och den ser ut som ny! Inte svårt att hålla den rostfri med andra ord. Skulle jag välja annorlunda idag hade jag möjligen valt en så stor modell jag haft råd med
Haft en stor Weber grill i många år, helt oprobematsk. Bara fungerar. Rost etc finns inte, vad man behöver göra typ inför varje grillsäsong är en ordentlig rengöring men det är en enkel procedur,
Hade en Landmann som första Gasolgrill 2011…men den rostade, så jag fick nya galler, en brännare samt ett sidobord med brännare i på reklamation...& gav upp den sen.
Har nu en Weber spirit 310-ss med de rostfria gallren från 2013 utan problem som jag grillar året runt med, står under altantak men använder ej längre överdraget de senaste åren.
Jag har i allafall inte hört någon som har haft Weber och sedan bytt till annat märke.
Väldigt ofta är det inte själva ”rostfria mtrl som rostar utan partiklar som landat på de rostfria som initierar rosten, kemiskt eller galvaniskt. Så bästa tipset är att hålla den ren och tvätta den ofta med varmvatten och diskmedel,