S
Ja usch man vill ju inte ha det smutsiga tjänstefolket i sin bostad!
:thinking:

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 10 till
  • Laddar…
J Johansson5152 skrev:
Man är aldrig tvungen att erbjuda att hantverkarna ska kunna sitta i sitt hem dvs det styrs inte av några avtal.
Det kan väl mycket väl regleras i ett avtal vad som ska ingå. Inte specifikt i sitt hem, men man kan absolut som beställare ansvara för att arbetarna har toalett/rastplats.
I en av offerterna vi fick in för att måla huset häromåret stod det uttryckligen att vi skulle tillhandahålla detta.
Sedan är det klart att vi kan lösa det med en husvagn eller liknande istället för att ha målarna sittandes i vårt kök om vi föredrar den lösningen, men att man kan avtalas att vara ansvarig att fixa något kan vi väl vara överens om?

Är det ett väldigt smutsigt jobb och bara i delar av huset som då är avgränsat, så hade jag inte heller velat att de klampade in med smutsiga kläder på rena sidan. Men annars ser jag inte problemet.

Vad står det i offerten? En seriös offertlämnare skriver klart och tydligt i offerten att kunden ska upplåta plats för frukost, lunch, utrustad med mikro. Även tillgång toalett brukar skrivas in i avtalet.

Inga konstigheter alls, men inget krav.

Vi såg till att lära dem kaffemaskinen och att det bara var att ta kaffe när som helst, reserverade en plats i köket för deras matlådor etc och de fick använda ena toaletten,Ville ju självklart att de skulle trivas på sin arbetsplats, allt annat hade inte känts bra i magen.

Hur hade du själv viljat bli behandlad som hantverkare?
Alla kanske inte har råd att lägga en hundring per dag på att äta ute.

• Gilla
  • Älska
splinter och 6 till
  • Laddar…
Tvungen o tvungen vet jag inget om. Men tycker det är ett solklart ja att om man har arbetare som gör jobb åt en så ser man väll till att dom har tillgång till det som behövs. Toalett , ställe att äta o.s.v.

Om det kommer folk hem till mig och gör ett jobb åt mig så är det solklart för mig iallafall att dom får tillgång till ett ställe att äta o.s.v.
när vi byggde vårat hus åkte jag exempel till o med o köpte lunch till elektrikerna som va och åt lunch med dom tillsammans, bjöd på fika ett ex antal ggr o.s.v.

Det är fortfarande människor man bemöter som människor,

• Gilla
nossoj11 och 2 till
  • Laddar…
Det är väldigt olika hur människor tänker kring detta ämne. Jag har varit hos privatpersoner som gett mig nycklar och fri tillgång till bostadens kök och toaletter. Men även stött på dom som vägrat mig låna en toalett och micro.

Det är alltid trevligare att känna sig välkommen , oavsett storlek på jobb.

• Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Vill ni inte hålla lunchrum så får ni betala lösningen oavsett vad ni tycker..

Är det nåt nytt att det ska finnas bygg bod oss privat personer ??

Sittställning
M maria01 skrev:
Är det nåt nytt att det ska finnas bygg bod oss privat personer ??
Från arbetsgivarens sida ? Nej. Det är arbetsgivarens ansvar.

P Plåtis22 skrev:
Vill ni inte hålla lunchrum så får ni betala lösningen oavsett vad ni tycker..
Har man avtalat pris och sedan frågan kommer så bör ju svaret bli att man inte behöver betala för det.
Det är ju inte så att man heller får rabatt för att man låter någon dricka kaffe och låna micro.

Sittställning Forlowt skrev:
Från arbetsgivarens sida ? Nej. Det är arbetsgivarens ansvar.

Har man avtalat pris och sedan frågan kommer så bör ju svaret bli att man inte behöver betala för det.
Det är ju inte så att man heller får rabatt för att man låter någon dricka kaffe och låna micro.
För renoverings jobb kan ju inte stämma om det är nybygge kan man ju förstå

Sittställning
M maria01 skrev:
För renoverings jobb kan ju inte stämma om det är nybygge kan man ju förstå
Förstår ditt tankesätt men vems ansvar är det ?

Enl avtal är det arbetsgivarens ansvar att hålla med lunchrum och toalett. Givetvis får slutkunden betala alla omkostnader

S
När jag hade hantverkare hemma så fick dom använda både kök och toalett. Jag var noga med att det skulle vara rent och snyggt, tex inga skor på, disk skulle plockas bort direkt etc. Det fungerade väldigt bra, jag jobbade hemifrån samtidigt så jag fick även sällskap på lunchen.

Du är inte skyldig som sagt men jag har alltid gett hantverkarna möjlighet att nyttja mitt kök ifall de vill sitta och äta. Har även hänt att jag bjudit på kaffe om de velat ha och när vi hade en firma som under en veckas tid dränerade om bjöd jag dem t.om. på grillad korv någon dag.

Att ha en bra relation med hantverkarna kostar inte så mycket och jag är övertygad om att det knappast blir sämre arbete för det, snarare tvärt om.

• Gilla
Oldjoe och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.