9 532 läst ·
42 svar
10k läst
42 svar
hålla kvar vatten i ackumulatortank?
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
ingen aning men jag tror det blir svårt att frysa stosarna dels för att det kommer ta lååååååång tid sen så om det lyckas så har jag väl antingen frysit fast kopplingen eller så får jag inte dit den nya
har förövrigt aldrig använt en sån där frys kan jag tillägga men det ser ju onekligen behändigt ut
har förövrigt aldrig använt en sån där frys kan jag tillägga men det ser ju onekligen behändigt ut
Jag tror som sagt att om du ska byta snabbt så ha kulventilen öppen första varven så motståndet minskar.
Borde bli lättare att hantera den då.
Men jag har heller aldrig gjort så här så det e bara vad jag tror.
Spännande tycker jag
Borde bli lättare att hantera den då.
Men jag har heller aldrig gjort så här så det e bara vad jag tror.
Spännande tycker jag
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
hm. nu ser jag ju på mina egna bilder att det är ju inte lekande mutter i anslutning till tankarna vilket medför att jag måste kapa rören innan ja kan skruva lös dom.. så det kommer nog inte gå "snabbt som blixten" iaf :/
dom nya kulventilerna kommer skruvas rakt in i tankmuffarna, det är väl inget tekniskt problem med det?
dom nya kulventilerna kommer skruvas rakt in i tankmuffarna, det är väl inget tekniskt problem med det?
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
haha, nä då kommer försäkringsbolaget åt den filmen och åtalar mig för försäkringsbedrägeri pga oaktsamhet när jag anmäler översvämmningen i källare 
Viktigt att tänka på vid sådana tillfällen.
1) Häng ombyte och morgonrock UTANFÖR pannrummet.
2) Tänk på att tajma med rätt temp i tanken.
3) Ha inget skadligt på Dig eller i närheten, oklädd är bäst.
4) Schamponera kalufsen.
5) Försök tänka positivt.
6) Ta en redig grogg efteråt.
7) Och för allt i världen, glöm inte posta länk till videon.
Förlåt, det är lördag och det bara slank ur mig.
Lycka till, det kommer att gå hyfsat bra om Du är lite tuff och inte velar.
1) Häng ombyte och morgonrock UTANFÖR pannrummet.
2) Tänk på att tajma med rätt temp i tanken.
3) Ha inget skadligt på Dig eller i närheten, oklädd är bäst.
4) Schamponera kalufsen.
5) Försök tänka positivt.
6) Ta en redig grogg efteråt.
7) Och för allt i världen, glöm inte posta länk till videon.
Förlåt, det är lördag och det bara slank ur mig.
Lycka till, det kommer att gå hyfsat bra om Du är lite tuff och inte velar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Ta loss alla rör upptill som kan släppa in luft.
Fyll tanken absolut full, tills det rinner över lite.
Proppa anslutningarna.
Sedan som flera skrivit, färdiglinat, kranen öppen.
Trycket är ca 0,17 bar.
IOM att du toppfyller så måste luft in genom samma anslutning som vattnet ska ut och då brukar det inte gå så fort.
Ta hjälp av frun, även hon naken.
Det där är väl tunnväggiga stålrör, kläm åt så det blir platt och kapa utanför!
Protte
Fyll tanken absolut full, tills det rinner över lite.
Proppa anslutningarna.
Sedan som flera skrivit, färdiglinat, kranen öppen.
Trycket är ca 0,17 bar.
IOM att du toppfyller så måste luft in genom samma anslutning som vattnet ska ut och då brukar det inte gå så fort.
Ta hjälp av frun, även hon naken.
Det där är väl tunnväggiga stålrör, kläm åt så det blir platt och kapa utanför!
Protte
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
haha ja liten humor måste man väl ha.
ja att man får vara bestämd och inte vela det är en förutsättning förstår jag.. gäller för övrigt även i andra fall
men måste man inte rensa gängorna från gammalt lin först? det har jag inte tid med =)
ja på ett eller annat sätt ska det gå för såhär vill jag inte ha det iaf =)
bästa hade ju varit om man hade ett 1500 liters kärl man kunde pumpa över till och ta en tank i taget.
jag har ju iofs ett par 1000 liters IBC behållare men dom har ju varit äcklig smutsig villaolja i och det är inte det lättaste att få dom rena.
ja att man får vara bestämd och inte vela det är en förutsättning förstår jag.. gäller för övrigt även i andra fall
men måste man inte rensa gängorna från gammalt lin först? det har jag inte tid med =)
ja på ett eller annat sätt ska det gå för såhär vill jag inte ha det iaf =)
bästa hade ju varit om man hade ett 1500 liters kärl man kunde pumpa över till och ta en tank i taget.
jag har ju iofs ett par 1000 liters IBC behållare men dom har ju varit äcklig smutsig villaolja i och det är inte det lättaste att få dom rena.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Gör i ordning en bit lite tjockare gummiduk på en pinne och tryck in den genom muffen så tätar den hjälpligt medan du pillar bort lite lin (jag tror det mesta följer med röret) och skruvar dit nya kulventilen. Sedan är det meningen att gummiduken ska följa med ut när du drar i pinnen.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
nej jag har bestämt mig för att pumpa ut hela systemet i behållare, tror det är bäst trots allt. jag ska ju bort med alla rör o termometrar också så kan jag rengöra anslutningarna ordentligt.
om vi säger att jag tömmer hela systemet utom radiatorkretsen via pannans avtappning, är det möjligt att pumpa tillbaka allt vatten genom samma avtappning om vi förutsätter att pumpen orkar med en tryckhöjd på 6m? behållarna kommer förståss stå 2m ovan panna så tryckhöjden kanske bara blir 4m?
om vi säger att jag tömmer hela systemet utom radiatorkretsen via pannans avtappning, är det möjligt att pumpa tillbaka allt vatten genom samma avtappning om vi förutsätter att pumpen orkar med en tryckhöjd på 6m? behållarna kommer förståss stå 2m ovan panna så tryckhöjden kanske bara blir 4m?
Nu ser jag Dig å frugan nakna i ett ångande pannrum, och ska Du då dit med pinnen och en gummiduk på (som Prototypen tycktekickassford skrev:
Skämt å sido rengör byttorna hyfsat så är det nog en enkel och smärtfri lösning.
Går alldeles utmärkt att hålla kvar vattnet i Acc-tank om man skapar ett undertryck i denna
ett enkelt sätt är med en sån här
http://www.oemautomatic.se/Produkte.../Allman_information_Vakuum/493204-325129.html
kopplad till en kran som man stänger efter att luften sugits ur.
Viktigt att alla kopplingar är täta
ett enkelt sätt är med en sån här
http://www.oemautomatic.se/Produkte.../Allman_information_Vakuum/493204-325129.html
kopplad till en kran som man stänger efter att luften sugits ur.
Viktigt att alla kopplingar är täta
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
hm. det borde ju bli samma sak som att plugga tanken och släppa ut vatten i bottenavtappningen tills det bildas vacuum som håller kvar vattnet?