9 734 läst ·
62 svar
10k läst
62 svar
Hålla inne pengar för anmärkningar efter slutbesiktning?
Mm men tänk på att dels har entreprenören rätt att slutföra så se till att få skriftligt avslut på ert nuvarande avtal och dels är det många som tar mkt betalt för att avsluta andras jobb eller inte tar det alls.... Så ha bra marginaler så totalkostnaden inte blir för hög...Globetrot skrev:
Jag har pratat med hantverkare som alltid tackar nej till att slutföra sånt andra påbörjat för det blir ofta problem och man får i slutändan ta ansvar för andras arbete...
Ja, vi skulle göra det själva tror jag. Förutom elen som faktiskt är lätt att dra om med ny elektriker.Farstatjej90 skrev:
Mm men tänk på att dels har entreprenören rätt att slutföra så se till att få skriftligt avslut på ert nuvarande avtal och dels är det många som tar mkt betalt för att avsluta andras jobb eller inte tar det alls.... Så ha bra marginaler så totalkostnaden inte blir för hög...
Jag har pratat med hantverkare som alltid tackar nej till att slutföra sånt andra påbörjat för det blir ofta problem och man får i slutändan ta ansvar för andras arbete...
När ett avtalat förseningen vite ev äter upp kvarstående summa behöver man som kund inte ge dem mer tid.
Vad skulle syftet med det vara om de färdigställer?Globetrot skrev:
Det är ju i så fall om vitet äter upp hela fakturan men du sen vill ha mer pengar för kostnader av förseningen, eller hur tänker du?
Nej, syftet att de färdigställer är ju bara att det blir klart. Rent principiellt så kan de ju bli skyldiga mig pengar, i realiteten innebär det inget.Farstatjej90 skrev:
Vite tror jag faktiskt få har för att göra det billigare. Det är ju bara ett incitament för att göra klart i tid.
Jag menade vad det skulle vara för mening att stämma dom om dom redan färdigställt? Du skrev att de är skyldiga att göra klart så att du kan stämma dom. Jag missuppfattade kanske ditt inlägg...Globetrot skrev:
Ja jag menadeFarstatjej90 skrev:
….däremot är de skyldiga att färdigställa så jag som kund kan stämma dem OM det inte är klart fast vitet ätit upp allt kvarstående
Håll inne allt tills slutbesiktning är godkänd. Det är det enda påtryckningsmedel du har gentemot firman. Så snart du har betalat kommer du aldrig att se dem igen.Globetrot skrev:
Hej
Vi har en pågående badrumsentreprenad. Vi har en besiktning man och betalning plan. Total beloppet på entreprenaden är 201,000kr för ROT (initial plus två ÄTA). Efter Rot 155,000kr.
Vi har 6000kr förseningsvite och de betalat nu efter ej gk slutbesiktning nya slutbesiktningar som kostar ca 5000kr.
Initialt såg betalning planen ut som följer:
1 30%
2 35%
3 35% + ÄTA
Betalning 2. Reducerades med en av de orsakad besiktning.
Nu har vi en betalning kvar på ca 60,000kr. Just nu (om slutbesiktning blir godkänd med anmärkningar) ser det ut som följer 60,000-12000 vite -5000kr (besiktning) = 43,000kr att betala.
Om det vid slutbesiktning kvarstår anmärkning men den godkänns. Hur avgör vi vad vi kan hålla inne med? Brukar besiktning mannen hjälpa till?
Ja, såklart! Men en slutbesiktning kan godkännas med småfel. De är dessa frågan handlar om. Just nu skulle badrummet inte bli godkänt 😂E EB2 skrev:
Jag tror inte det finns stöd i lagen för att göra så.E EB2 skrev:
Om dom gör 95% av badrummet kan man inte betala noll kronor tills allt är klart, det fungerar inte så. Ingen domstol om det hade slutat där hade tyckt att det var rimligt.....🤔
Jaha, då får man väl betala när domstolen har givit firman rätt.Farstatjej90 skrev: