Farstatjej90
S swirve skrev:
Jo, men de är sju fortfarande bundna av kontraktet att göra klart....
Ja och i det står det också att arbetet ska ta fem veckor men nu är det åtta veckor..... 🤔
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja och i det står det också att arbetet ska ta fem veckor men nu är det åtta veckor..... 🤔
Sant! Men för det som återstår så kan vi anlita någon annan / alt göra slutdelar själv. Men ja, såklart en medveten risk. Blir väldigt billigt för oss i så fall…
 
  • Gilla
Wittlock
  • Laddar…
Farstatjej90
Globetrot Globetrot skrev:
Sant! Men för det som återstår så kan vi anlita någon annan / alt göra slutdelar själv. Men ja, såklart en medveten risk. Blir väldigt billigt för oss i så fall…
Mm men tänk på att dels har entreprenören rätt att slutföra så se till att få skriftligt avslut på ert nuvarande avtal och dels är det många som tar mkt betalt för att avsluta andras jobb eller inte tar det alls.... Så ha bra marginaler så totalkostnaden inte blir för hög...
Jag har pratat med hantverkare som alltid tackar nej till att slutföra sånt andra påbörjat för det blir ofta problem och man får i slutändan ta ansvar för andras arbete...
 
  • Gilla
ivarr och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Mm men tänk på att dels har entreprenören rätt att slutföra så se till att få skriftligt avslut på ert nuvarande avtal och dels är det många som tar mkt betalt för att avsluta andras jobb eller inte tar det alls.... Så ha bra marginaler så totalkostnaden inte blir för hög...
Jag har pratat med hantverkare som alltid tackar nej till att slutföra sånt andra påbörjat för det blir ofta problem och man får i slutändan ta ansvar för andras arbete...
Ja, vi skulle göra det själva tror jag. Förutom elen som faktiskt är lätt att dra om med ny elektriker.

När ett avtalat förseningen vite ev äter upp kvarstående summa behöver man som kund inte ge dem mer tid.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
….däremot är de skyldiga att färdigställa så jag som kund kan stämma dem. Men det gör man ju bara om de har pengar i företaget.
 
Farstatjej90
Globetrot Globetrot skrev:
….däremot är de skyldiga att färdigställa så jag som kund kan stämma dem. Men det gör man ju bara om de har pengar i företaget.
Vad skulle syftet med det vara om de färdigställer?
Det är ju i så fall om vitet äter upp hela fakturan men du sen vill ha mer pengar för kostnader av förseningen, eller hur tänker du?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad skulle syftet med det vara om de färdigställer?
Det är ju i så fall om vitet äter upp hela fakturan men du sen vill ha mer pengar för kostnader av förseningen, eller hur tänker du?
Nej, syftet att de färdigställer är ju bara att det blir klart. Rent principiellt så kan de ju bli skyldiga mig pengar, i realiteten innebär det inget.

Vite tror jag faktiskt få har för att göra det billigare. Det är ju bara ett incitament för att göra klart i tid.
 
Farstatjej90
Globetrot Globetrot skrev:
Nej, syftet att de färdigställer är ju bara att det blir klart.

Vite tror jag faktiskt få har för att göra det billigare. Det är ju bara ett incitament för att göra klart i tid.
Jag menade vad det skulle vara för mening att stämma dom om dom redan färdigställt? Du skrev att de är skyldiga att göra klart så att du kan stämma dom. Jag missuppfattade kanske ditt inlägg...
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag menade vad det skulle vara för mening att stämma dom om dom redan färdigställt? Du skrev att de är skyldiga att göra klart så att du kan stämma dom. Jag missuppfattade kanske ditt inlägg
Ja jag menade

….däremot är de skyldiga att färdigställa så jag som kund kan stämma dem OM det inte är klart fast vitet ätit upp allt kvarstående
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
Globetrot Globetrot skrev:
Ja jag menade

….däremot är de skyldiga att färdigställa så jag som kund kan stämma dem OM det inte är klart fast vitet ätit upp allt kvarstående
Jaha ok ja då fattar jag👍
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Hej

Vi har en pågående badrumsentreprenad. Vi har en besiktning man och betalning plan. Total beloppet på entreprenaden är 201,000kr för ROT (initial plus två ÄTA). Efter Rot 155,000kr.

Vi har 6000kr förseningsvite och de betalat nu efter ej gk slutbesiktning nya slutbesiktningar som kostar ca 5000kr.

Initialt såg betalning planen ut som följer:
1 30%
2 35%
3 35% + ÄTA

Betalning 2. Reducerades med en av de orsakad besiktning.

Nu har vi en betalning kvar på ca 60,000kr. Just nu (om slutbesiktning blir godkänd med anmärkningar) ser det ut som följer 60,000-12000 vite -5000kr (besiktning) = 43,000kr att betala.

Om det vid slutbesiktning kvarstår anmärkning men den godkänns. Hur avgör vi vad vi kan hålla inne med? Brukar besiktning mannen hjälpa till?
Håll inne allt tills slutbesiktning är godkänd. Det är det enda påtryckningsmedel du har gentemot firman. Så snart du har betalat kommer du aldrig att se dem igen.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Håll inne allt tills slutbesiktning är godkänd. Det är det enda påtryckningsmedel du har gentemot firman. Så snart du har betalat kommer du aldrig att se dem igen.
Ja, såklart! Men en slutbesiktning kan godkännas med småfel. De är dessa frågan handlar om. Just nu skulle badrummet inte bli godkänt 😂
 
Globetrot Globetrot skrev:
Ja, såklart! Men en slutbesiktning kan godkännas med småfel. De är dessa frågan handlar om. Just nu skulle badrummet inte bli godkänt 😂
Håll inne hela beloppet tills även småfel har åtgärdats.
 
Farstatjej90
E EB2 skrev:
Håll inne hela beloppet tills även småfel har åtgärdats.
Jag tror inte det finns stöd i lagen för att göra så.
Om dom gör 95% av badrummet kan man inte betala noll kronor tills allt är klart, det fungerar inte så. Ingen domstol om det hade slutat där hade tyckt att det var rimligt.....🤔
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror inte det finns stöd i lagen för att göra så.
Om dom gör 95% av badrummet kan man inte betala noll kronor tills allt är klart, det fungerar inte så. Ingen domstol om det hade slutat där hade tyckt att det var rimligt.....🤔
Jaha, då får man väl betala när domstolen har givit firman rätt.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.