Byggahus.se

Hålla borta skadedjur från Attefallshuset

1. aspr
    Medlem · 27 inlägg

aspr

Medlem
    Hej på er där ute!

Hur gör jag på bästa sätt för att hålla ute skadedjuren från min grund som tillhör attefallshuset? Jag behöver slå fast något bra skydd nere vid marken för att hålla borta råttor och andra skadedjur. Vad rekommenderar ni?

• Laddar…
  2. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 5 699 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Lite oklart vad du menar "hålla borta från grunden".
    Är det engjuten platta krävs nog ingenting.

Är det en krypgrund så spelar det väl iofs ingen roll om tex möss håller till där, det är väl det normala, men man bör ju hindra dom från att komma upp i husety, tex mha när, täta rörgenomföringar/el osv. Möss kräver ju bara ett par mm öppning, så att hindra dom från att springa under huset med en sådan grundläggning är ju rätt svårt, även om man i teoring kan se till att vara noggrann med ventilation osv

Har du problem med tex grävling eller andra djur som orsakar skada, så kan det vara värre. Ofta biter inte nät på dom, man får försöka med hönsnät/stålnät, som man dessutom gräver ned en bit isf

3. aspr
    Medlem · 27 inlägg

aspr

Medlem
    Jag var lite otydlig. Det handlade om en krypgrund och det är kanske som du säger, svårt att stoppa dem helt men jag vill inte ha in dem i huset. Dock så kommer grunden bestå av trossbottenskivor som är limmade och spikade men dessutom tejpade så de ska nog inte komma in under ifrån iaf. så kanske bara lite hönsnät nederst på fasaden så de inte kommer under?

4. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 5 699 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Du kan använda hänsnät för att hålla borta katter o dylikt. Möss tar sig dock lätt in genom det.
    Mot möss måste du ha "helt" tätt - iom att du vill ha luftväxling så innebär det att du bör ha ett väldigt tätt nät, som inte lätt kan gnagas sönder isf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.