26 832 läst ·
35 svar
27k läst
35 svar
Hålkälslist klurigt värre!!!
Jag förstår, den engelska menar på att man endast använder sig av följande mallbitar. Se bild. Dom små siffrorna i den första bilden jag la upp hänvisar till vilken mallbit som används.T Thomas_Blekinge skrev:Det kan inte fungera. Listorna är gjorda för att sitta i ett rätvinkligt hörn. Den engelska bilden du visade sist använder sig av vanliga geringssnitt som i ett rätvinkligt hörn. Där mellan 14 och 15 funkar det och listen täcker ihåligheten mellan sig och det horisontella hörnet. Men på den högra sidan blir det pannkaka.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 157 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 157 inlägg
Jag fick lära mig att dela vinkeln och kapa lika, tex. en 90 delas till 45 ,80 till 40 osv. oftast fungerar det på de flesta listerna
Var noggrann med mätningar och det svåra- kom ihåg att tänka på rätt sätt, jag brukar blanda ihop begeppen när det gäller taklist
Var noggrann med mätningar och det svåra- kom ihåg att tänka på rätt sätt, jag brukar blanda ihop begeppen när det gäller taklist
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Den enkla lösningen är som både jag och mattiasp föreslagit och som du själv visar på bilden. Du behöver som sagt bara kolla så att listen 16-17 kan tas av tillräckligt i bakkant för att ligga an i under-och ovankant men inte i mitten av profilen. Tror att det ska gå fint med den profilen du har, värre är det om man har en riktig hålkäl som KOW visade. Jag har kört ned baksidan med elhyvel när jag satt liknande list i snedtak.
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Även om du gör detta optimalt så kommer framsidorna av listorna aldrig att mötas korrekt. Det framgår av topologiska betraktelser. Två profilerade lister i ett hörn kan bara mötas rätt om de är orienterade likadan kring sin längsaxel. Det går inte i ett snedtak. I ett rätvinklat tak gäller naturligtvis som sagts innan att vinkeln ska delas lika, men det hjälper inget om vi har vinklade tak.Bernieberg skrev:
Den enkla lösningen är som både jag och mattiasp föreslagit och som du själv visar på bilden. Du behöver som sagt bara kolla så att listen 16-17 kan tas av tillräckligt i bakkant för att ligga an i under-och ovankant men inte i mitten av profilen. Tror att det ska gå fint med den profilen du har, värre är det om man har en riktig hålkäl som KOW visade. Jag har kört ned baksidan med elhyvel när jag satt liknande list i snedtak.
Man kan göra detta bullnose tricks som visades ovan. Respekt! Då har man delat upp mötet i två separata skarvar som är matematiskt möjligt med skarvar som möts rätt. Men, ärligt talat, det ser för djävligt ut!
Undrar om inte "förkroppning" ger ett bättre resultat.
Du har fel och vi har rätt.T Thomas_Blekinge skrev:Även om du gör detta optimalt så kommer framsidorna av listorna aldrig att mötas korrekt. Det framgår av topologiska betraktelser. Två profilerade lister i ett hörn kan bara mötas rätt om de är orienterade likadan kring sin längsaxel. Det går inte i ett snedtak. I ett rätvinklat tak gäller naturligtvis som sagts innan att vinkeln ska delas lika, men det hjälper inget om vi har vinklade tak.
Man kan göra detta bullnose tricks som visades ovan. Respekt! Då har man delat upp mötet i två separata skarvar som är matematiskt möjligt med skarvar som möts rätt. Men, ärligt talat, det ser för djävligt ut!
Undrar om inte "förkroppning" ger ett bättre resultat.
Jag antar att vi har olika uppfattningar om hur väggar och tak egentligen ser ut. Jag och troligen Bernieberg menar att väggen har ett innerhörn och ett ytterhörn och ett tak som ligger ovanpå i vinkel mot ena väggens huvudaxel, men parallell mot den andra axeln. Svårt att beskriva. I så fall gäller min utsaga ovan. Jag har gjort detta flera gånger med gott resultat.
Och, jo, jag gör mina "topografiska betraktelser" i huvudet innan jag löser problemet. I det här fallet är det inget svårt problem som kräver några längre betraktelser. Förkroppning löser inga problem om listerna inte kan passa ihop, men i det här fallet passar det. Och självklart förkroppar man alltid innerhörn. Poängen är att man i det här fallet har samma vinkel mellan tak och list runt hela hörnet.
Redigerat:
mattiasp skrev:
Du har fel och vi har rätt.
Jag antar att vi har olika uppfattningar om hur väggar och tak egentligen ser ut. Jag och troligen Bernieberg menar att väggen har ett innerhörn och ett ytterhörn och ett tak som ligger ovanpå i vinkel mot ena väggens huvudaxel, men parallell mot den andra axeln. Svårt att beskriva. I så fall gäller min utsaga ovan. Jag har gjort detta flera gånger med gott resultat.
Och, jo, jag gör mina "topografiska betraktelser" i huvudet innan jag löser problemet. I det här fallet är det inget svårt problem som kräver några längre betraktelser. Förkroppning löser inga problem om listerna inte kan passa ihop, men i det här fallet passar det. Och självklart förkroppar man alltid innerhörn. Poängen är att man i det här fallet har samma vinkel mellan tak och list runt hela hörnet.
Allt beror på hur många gånger man gjort detta moment tidigare, en annan som aldrig satt lister innan kan börja klia sig i huvudet iaf. Du kan inte säga att det i detta fallet inte krävs några längre bätenkelser. Det var och är inte lätt iaf. Nu lägger jag ner för kvällen då grannarna kanske kommer ha åsikter om en brummande maskin här ute. Kapat på alla möjliga håll och kanter, fram och bak, uppochner och snart ut och in också. Listerna kan inte mötas hur man än gör. Ja ja på något sätt ska man klara detta också.
Bästa svaret
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Jag tycker att det är svårt att enkelt se lösningar på denna typ av problem och fick klia mig i huvudet en stund när jag stötte på snedtak men när jag väl såg ljuset så var det ganska självklart. För mig var hemligheten att tänka bort väggarna och bara se det plana taket. Alla listbitar ska sitta likadant mot taket. Den plana lilla ytan på listens ovankant ska alltså alltid ligga plant mot taket. Eftersom hela snedtaket är i ett plan betyder det att listerna är orienterade likadant kring sin längdaxel som Thomas_Blekinge helt riktigt kräver.
Prova med dina testbitar (alltså de som är gerade som vilket hörn som helst) i det område som visas på din sista bild. Håll ihop bitarna och tryck dem mot taket. Kom ihåg att strunta i väggarna och låta taket bestämma hur de ska vara orienterade. Låt sedan paketet glida mot hörnet tills listerna träffar väggarna. Färdigt, så ska hörnet se ut. Du kan prova på motsvarande sätt i innerhörnet. Gör du sedan samma övning på det andra ytterhörnet kommer du att märka att den horisontella biten (16-17 på bild i tidigare inlägg) inte sluter tätt mot väggen i nederkant. Då behöver du hyvla baksidan av listen tills den gör det.
Långt utlägg och försök till övertydlighet men förhoppningsvis kanske proppen släpper och sen kommer det gå som en dans. Kunde jag visa på plats hade det tagit 10 sekunder
. Säg till om det fortfarande strular så ska jag försöka rita.
Prova med dina testbitar (alltså de som är gerade som vilket hörn som helst) i det område som visas på din sista bild. Håll ihop bitarna och tryck dem mot taket. Kom ihåg att strunta i väggarna och låta taket bestämma hur de ska vara orienterade. Låt sedan paketet glida mot hörnet tills listerna träffar väggarna. Färdigt, så ska hörnet se ut. Du kan prova på motsvarande sätt i innerhörnet. Gör du sedan samma övning på det andra ytterhörnet kommer du att märka att den horisontella biten (16-17 på bild i tidigare inlägg) inte sluter tätt mot väggen i nederkant. Då behöver du hyvla baksidan av listen tills den gör det.
Långt utlägg och försök till övertydlighet men förhoppningsvis kanske proppen släpper och sen kommer det gå som en dans. Kunde jag visa på plats hade det tagit 10 sekunder
Samma två bitar som på bilden innan fast nu enligt dina råd "tänk bort väggar". Jag inser att den högra biten måste sågas "spetsigare" och då borde den passa?Bernieberg skrev:
Jag tycker att det är svårt att enkelt se lösningar på denna typ av problem och fick klia mig i huvudet en stund när jag stötte på snedtak men när jag väl såg ljuset så var det ganska självklart. För mig var hemligheten att tänka bort väggarna och bara se det plana taket. Alla listbitar ska sitta likadant mot taket. Den plana lilla ytan på listens ovankant ska alltså alltid ligga plant mot taket. Eftersom hela snedtaket är i ett plan betyder det att listerna är orienterade likadant kring sin längdaxel som Thomas_Blekinge helt riktigt kräver.
Prova med dina testbitar (alltså de som är gerade som vilket hörn som helst) i det område som visas på din sista bild. Håll ihop bitarna och tryck dem mot taket. Kom ihåg att strunta i väggarna och låta taket bestämma hur de ska vara orienterade. Låt sedan paketet glida mot hörnet tills listerna träffar väggarna. Färdigt, så ska hörnet se ut. Du kan prova på motsvarande sätt i innerhörnet. Gör du sedan samma övning på det andra ytterhörnet kommer du att märka att den horisontella biten (16-17 på bild i tidigare inlägg) inte sluter tätt mot väggen i nederkant. Då behöver du hyvla baksidan av listen tills den gör det.
Långt utlägg och försök till övertydlighet men förhoppningsvis kanske proppen släpper och sen kommer det gå som en dans. Kunde jag visa på plats hade det tagit 10 sekunder. Säg till om det fortfarande strular så ska jag försöka rita.
Sovdags nu, kommer säkert drömma om monstret Bosch som jagar mig med en list...
Monterar du så, så blir det som ett vanligt 90° hörn. Något annat sätt finns inte om det ska passa ihop. Det går inte att få en bra skarv om den sitter plant mot väggen.
Jo, det är så man gör. Angående min aning syrliga kommentar igår, så kom den sig av att jag inte uppskattar att man använder sig av pseudovetenskapligt svammel för att fördunkla och mystifiera. Dessutom var det fel, vilket jag påpekade. Inte riktat mot trådskaparen.
Det som kommer att göra den här typen av listmontering svår, är att du har innerhörn-ytterhörn. Ytterhörn måste geras. Om du väljer att även gera innerhörnet, kommer det att bli mycket svårt att få till rätt längd på listerna, dvs att får båda gerningarna täta. Därför är det en bra idé att förkroppa innerhörnet. Jag skulle göra den korta listen stum mot innerhörnet och förkroppa den mötande långa listen. Det här kräver lite övning, men det är värt att lära sig. När man väl behärskar tekniken blir det nästan altid snygga fogar i innerhörn, och de håller sig snygga över tid också. Här är ett förkroppat innertakshörn i snedtak i min verkstad. Det monterades för ca 8 år sedan:
Det som kommer att göra den här typen av listmontering svår, är att du har innerhörn-ytterhörn. Ytterhörn måste geras. Om du väljer att även gera innerhörnet, kommer det att bli mycket svårt att få till rätt längd på listerna, dvs att får båda gerningarna täta. Därför är det en bra idé att förkroppa innerhörnet. Jag skulle göra den korta listen stum mot innerhörnet och förkroppa den mötande långa listen. Det här kräver lite övning, men det är värt att lära sig. När man väl behärskar tekniken blir det nästan altid snygga fogar i innerhörn, och de håller sig snygga över tid också. Här är ett förkroppat innertakshörn i snedtak i min verkstad. Det monterades för ca 8 år sedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Du ska använda samma testbitar som i allra första bilden i tråden, alltså inga specialbitar utan vanliga 45-gradersgeringar så som du använder till ett "vanligt" ytterhörn. Det kommer att bli som inlägg #12.
Förresten, bitar som sågas halv två på natten kan inte förväntas passa ens när man inte har snedtak Men grymt kämpat igår!
Förkroppning är snärtigt men jag tycker att det går bra att gera både inner och ytter. Jag gör då innerhörnet först, håller till listen och ritar av mot väggen vid ytterhörnet. Blanda inte in tumstock här. Såga med lite övermått så att den säkert inte blir för lång. Håll på plats och testa ytterhörnet med en kort testbit. Sen sågar du av lite i taget tills det passar. Ja, det tar ju lite tid men det gör förkroppning också. Säger inte att gera är bättre, bara att man kan komma undan med det på rimlig tid och utmärkt resultat.
Förresten, bitar som sågas halv två på natten kan inte förväntas passa ens när man inte har snedtak Men grymt kämpat igår!
Förkroppning är snärtigt men jag tycker att det går bra att gera både inner och ytter. Jag gör då innerhörnet först, håller till listen och ritar av mot väggen vid ytterhörnet. Blanda inte in tumstock här. Såga med lite övermått så att den säkert inte blir för lång. Håll på plats och testa ytterhörnet med en kort testbit. Sen sågar du av lite i taget tills det passar. Ja, det tar ju lite tid men det gör förkroppning också. Säger inte att gera är bättre, bara att man kan komma undan med det på rimlig tid och utmärkt resultat.
Redigerat:
Tack för bra svar, nu tror jag vi är på banan tankemässigt. Får se hur mycket som hinns med idag. En till fråga bara, finns det något enkelt kom ihåg för hur man ska mäta? Vill inte såga för korta delar om jag nu lyckas med hörnen.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 157 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 157 inlägg
På en vanlig vägg/tak mäter jag alltid väggmåttet, i Ditt fall bör det fungera om Du utgår från väggen med alla vinkelmätningar, blandar man in mått från tak blir det lite knepigare
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Jag använde testbitarna även vid mätning. Gjorde dessa så att de var precis 200 mm. När jag hade satt en list så höll jag till testbiten så att den satt perfekt i hörnet på nästa sträcka och ritade av änden. Höll sedan testbiten i andra änden på plats som den skulle sitta i hörnet och ritade av. Mätte mellan avritningarna, la till 400 mm och hade då mitt mått. Blir bra varje gång om man är noggrann.


