Instämmer, det är en produkt från helvetet.
I ena rummet slet jag mitt hår och kapade fel ett antal gånger innan jag fick till det. Eller ja, sista listen blev inte helt rätt men vid det laget sket jag i det.
Till nästa rum slog jag till på denna, mycket väl spenderade 249 kr på alla sätt
https://shop.byggahus.se/products/listjiggen
I ena rummet slet jag mitt hår och kapade fel ett antal gånger innan jag fick till det. Eller ja, sista listen blev inte helt rätt men vid det laget sket jag i det.
Till nästa rum slog jag till på denna, mycket väl spenderade 249 kr på alla sätt
https://shop.byggahus.se/products/listjiggen
Produkter som diskuteras: "listjiggen"
Listjiggen
Såga taklisten rättvänd, som den sitter i taket
249 kr inkl moms
Läs mer
.H Hans G2 skrev:
Verkar vara en helt genial produkt! En följdfråga blir dock. Var och vilka längdmått sätter man ut på listfan?
Förstår inte riktigt frågan, men det är ju bara att mäta längden i tak-väggvinkeln och kapa därefter. Jiggen håller listen så som den kommer monteras så sen är det bara att kapa inner- eller ytterhörn efter behov. Längden långs tak-väggvinkeln blir ju densamma.Ulltand skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Jag förstår frågan
Mitt tips är att alltid hålla listen i handen med den sida som ska vara uppåt hela tiden.
Skriv uppåt på ovansidan så du hela tiden har koll på vad som är uppåt.
Gör gärna en enkel ställning så du kan lägga ifrån dig listen med ovansidan uppåt, så du har fria händer när du mäter och markerar.
Det är bra om ställningen passar i listgiggen när du sågar.
Lister kan vara ett hellsike, men efter att ha byggt ett 6kantigt torn i tre våningar har jag koll ;-)
Mitt tips är att alltid hålla listen i handen med den sida som ska vara uppåt hela tiden.
Gör gärna en enkel ställning så du kan lägga ifrån dig listen med ovansidan uppåt, så du har fria händer när du mäter och markerar.
Lister kan vara ett hellsike, men efter att ha byggt ett 6kantigt torn i tre våningar har jag koll ;-)
Du är en sjuk man, ingen gör något sådant frivilligt, i varje fall inte med hålkälslisterWorkingclasshero skrev:
Jag förstår frågan
Oavsett gerlåda eller gersåg, lägg listen med taksidan mot bordet/botten och väggsidan mot anhållet, sedan bara att kapa 45° ( om nu hörnet är 90° annars får du ta vinkeln och dela på två)
Längden mäts vägg till vägg el innehörn till ytterhörn och det måttet markeras på listens väggsida..
Längden mäts vägg till vägg el innehörn till ytterhörn och det måttet markeras på listens väggsida..
Ulltand skrev:
Kul att det löste sig..Ulltand skrev:
Vämster sida dvs din vänstra sida när du tittar på hörnet. Tänk innehörn så sågar du in mot listen ytter hörn ut mot sett från vägg sidan
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 838 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 838 inlägg
När jag höll på med hålkälslister så gjorde jag två bitar med varit snitt för ytter- resp. innerhörn. Med dessa i bakfickan var det bara hålla upp och se vilket snitt som behövdes.
Testade det men hittade inget som var helt användbart, flera metoder, olika verktyg och den första träffen på YT handlade mer om ett misslyckande på 60 sek.Heij83 skrev:
Hur som, så har jag svaren nu med inläggen ovan i tråden
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg