Hej,

Plattsättarna har gjort hål i kaklet för vattenrören till handdukstorken som är betydligt större än diametern på själva rören. Om rörens diameter är en tiokrona kan hålen i kaklet jämföras med gamla femkronan, är detta OK? Kommer väl en täckbricka på det sen så det kanske inte är hela världen. Utifrån vad jag sett tidigare har hålen oftast varit samma diameter som rören med lite silikon runtom eller någon väldigt liten diskret täckbricka.

Krilleman
Är det endast kaklet som är stora hål i spelar det ingen roll. Bara täckbrickan döljer det så är det OK.

I skivmaterialet bakom kaklet får det dock max vara 2mm större glipa än rörets diameter.

Illustration av rörgenomföring med 2mm glapp runt röret i förhållande till håligheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då är det nog ok(?). Ser ut såhär just nu

• Två rör sticker ut ur en vägg med slät finish runt installationsområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Dock förstår jag inte hur man lyckas placera hålen fel och varför man gjorde så stora hål. Vette fanken om täckbrickorna täcker det där.

Krilleman
Det där var onödigt stora hål.

Var kommer kolportören ifrån? Andra sidan väggen?

En vanlig kromad väggbricka är normal 4-5cm bred totalt.

Krilleman krilleman_215 skrev:
Det där var onödigt stora hål.

Var kommer kolportören ifrån? Andra sidan väggen?

En vanlig kromad väggbricka är normal 4-5cm bred totalt.
Kolportör?

Krilleman
Jädra autokorrekt, och ny telefon på det så blir det lite konstigt ibland.

Kopparrör ska det vara!

:p

Dem kommer från andra sidan ja. Dem hade inte rätt hålsåg med sig var förklaringen... jävla irriterande. Hoppas bara täckbrickan döljer skiten. Ska jag be dem lägga om en ny platta? Då finns ju risken för att tätskiktet pajjar.. fan alltså

Får mäta hålen sen o se om de täcks..

Äh, ingenting som inte en tub silikon ordnar!

Skämt å sido så verkar ju tätskiktet ok men väldigt oproffsigt att ta upp så stora hål. Jag tror att täckbrickan precis kommer att klara det...

anders07 anders07 skrev:
Äh, ingenting som inte en tub silikon ordnar!

Skämt å sido så verkar ju tätskiktet ok men väldigt oproffsigt att ta upp så stora hål. Jag tror att täckbrickan precis kommer att klara det...
7.5x4.2 cm mäter hålen..

Min täckbricka i badrummet är 120x50mm så det ska täcka då...

anders07 anders07 skrev:
Min täckbricka i badrummet är 120x50mm så det ska täcka då...
Fast rören är ju inte centrerade i hålen. Nog stor risk att det inte täcks.

vi får se, får väl leva med att det kanske syns någon millimeter fog runtom brickan -.-

Vad är rören till? Kommod eller ska ni ha ett "naket" handfat. Är det en kommod så kommer man ju ändå inte se det såvida man inte böjer sig ner och letar efter det.. sen kan jag hålla med om att det ser lite tattigt ut! :confused:

J Jarlsgård skrev:
Vad är rören till? Kommod eller ska ni ha ett "naket" handfat. Är det en kommod så kommer man ju ändå inte se det såvida man inte böjer sig ner och letar efter det.. sen kan jag hålla med om att det ser lite tattigt ut! :confused:
Kolla #1

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.