Hej,

Vår handdukstork hade gjort sitt och hantverkarna från BRF kom förbi och bytte ut den. Just den modellen säljs inte längre så fick bli en annan mindre modell.

Nu är det ju så att hålen från tidigare tork syns och allt som hantverkarna gjorde var att fylla det med silikon.

Hur man kan lämna ett arbete med hål i personens vägg vetefan...

Hur löser jag detta?

Tack

• Kromad handdukstork monterad på vit kakelvägg i ett badrum, med grått klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad handdukstork på en vit kaklad vägg i ett badrum med röranslutningar synliga.
    Skapa konto
  • Två hål i en vit yta med mörka mitten, skador eller försänkningar i materialytan.
    Skapa konto
Verkar som dom gjort rätt, fylls med silikon.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Verkar som dom gjort rätt, fylls med silikon.
Fattar, men hur ska jag lösa och fixa upp detta? Det ser skitfult ut.

Spackel?

Byt till vit silikon

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Byt till vit silikon
Jag är helt ny till sånt här. Silikonet de använt räknas alltså som genomskinligt och jag skulle behöva köpa vitt silikon? Har du några tips på märken?

Ska jag bara smeta ut lite vitt silikon över det som redan sitter?

Fördelar med detta jämförelse med spackel?

Tex Tec7, ta något av de dyraste märkena. Ta ett rakblad och skär bort det gamla silikonet först. Spackel fäster inte på kakel och gillar inte fukt

Det går inte måla det på silkon.

Stefan N Stefan N skrev:
Det går inte måla det på silkon.
Tec7 eller det jag länkade till Jonathan?

T
Gör inte det här så svårt nu. Du har två val; antingen försöker du hitta kakelplattor i samma storlek och i samma färgnyans (bara det kommer att vara omöjligt) där du sen försöker knacka loss de plattor som har hål och fogar om eller så blir du lite kreativ och försöker hitta någon form av vita runda "täckpluppar" som du limmar över hålen. Att försöka smeta ut vit silikon blir bara fult.. Visst, täckplupparna kommer att synas, men inget som kommer att se "fult ut".

T Turbo_Tail skrev:
Gör inte det här så svårt nu. Du har två val; antingen försöker du hitta kakelplattor i samma storlek och i samma färgnyans (bara det kommer att vara omöjligt) där du sen försöker knacka loss de plattor som har hål och fogar om eller så blir du lite kreativ och försöker hitta någon form av vita runda "täckpluppar" som du limmar över hålen. Att försöka smeta ut vit silikon blir bara fult.. Visst, täckplupparna kommer att synas, men inget som kommer att se "fult ut".
Känns som att du gav två alternativ som både känns svåra att utföra.

Har du själv använt tec7 som ovan rekommenderade? Alt det jag länkade?

För att täcka hål i kakel på ett enkelt och någorlunda snyggt sätt - ta ett rakblad och skär bort det dem smetat dit. Sitter plugg kvar, gänga i en skruv lätt och dra ur pluggen.
Karva ur ytterligare lite silikon, köp sedan vit silikon avsedd för våtrum ”sanitets silicon” eller ”Tec7” - Sikta på kvalitet annars gulnar den fort.
Smeta inte ut utan tänk - Fyll hålet och gör en liten gräddbakelse på kaklet precis över hålet med en diameter dubbelt så stor som håligheten.
Sen kommer tålamodet - Vänta tills det torkat - Takbladet igen, platt mot kaklet och skär av överflödet.

Snyggare än så blir det nog tyvärr inte…

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T
S Spree skrev:
Känns som att du gav två alternativ som både känns svåra att utföra.

Har du själv använt tec7 som ovan rekommenderade? Alt det jag länkade?
Alternativ 1 går ju naturligtvis bort, liksom alternativ 3 som ju är att riva hela badrummet. Hur nu alternativ två skulle vara komplicerat övergår min hjärnkapacitet. Det är väl bara att använda t.ex. hatten av en karmplugg och använda någon form av monteringslim. När har du senast noterat en vit karmplugg i plast i en vitmålad träregel i en helt annan nyans?

Vit karmplugg i vitmålad träregel, skillnad i nyans och textur synlig.
Skapa konto

• Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
T
slacker slacker skrev:
Vill man gå den vägen så finns även täcklock för så kallade ”möbelskruvar” att tillgå som är mindre än dessa där till karmskruv.

[länk] surfaces&gclid=Cj0KCQjw9ZGYBhCEARIsAEUXITWtg9O1UhOdjm9IHVpKDARd1FYH4-OebBaz8ZJ-dsIC6OXQeTAJ0-MaAlw-EALw_wcB
Yes, exakt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.