Hej alla kloka,
Efter att ena duschdörren gett upp var det dags att beställa nytt. Tidigare ägare har planerat för en 80cm dusch men någon gång senare ångrat sig och ändrat till 90cm. Därför tänkte jag nu byta tillbaka till 80cm men ville kolla läget hur det såg ut under fästet i dagsläget eftersom det nu sitter där dörrfoder ska vara.
Till min förvåning hittar jag då ett hål i golvet. Förmodligen där dörrfoder har suttit med fog som nu är borta. Känner att detta verkligen inte är ok och korrekt utfört. Nu vet jag inte om fukt har gått ner i golvet eller inte och om det är lätt att åtgärda. Hur som helst borde väl detta ändå räknas som ett dolt fel?
Tankar?
Efter att ena duschdörren gett upp var det dags att beställa nytt. Tidigare ägare har planerat för en 80cm dusch men någon gång senare ångrat sig och ändrat till 90cm. Därför tänkte jag nu byta tillbaka till 80cm men ville kolla läget hur det såg ut under fästet i dagsläget eftersom det nu sitter där dörrfoder ska vara.
Till min förvåning hittar jag då ett hål i golvet. Förmodligen där dörrfoder har suttit med fog som nu är borta. Känner att detta verkligen inte är ok och korrekt utfört. Nu vet jag inte om fukt har gått ner i golvet eller inte och om det är lätt att åtgärda. Hur som helst borde väl detta ändå räknas som ett dolt fel?
Tankar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om det kostar mycket eller inte är inte frågan här. Det är ett öppet hål rätt ner i golvet och inte korrekt utfört som mäklare påstod. Det kanske finns en väldigt enkel lösning för att rätta till problemet. (Då kan du bidra med dina tankar om hur man kan göra på bästa sätt istället). Inte lika kul eller billigt heller för den delen om det faktiskt bidragit eller bidrar till fuktskador 🤦🏼♀️Jonatan79 skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 115 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 115 inlägg
Det var med andra ord möjligt att upptäcka vid en besiktning. Förenklat så omfattar besiktningsplikten allt som går att besiktiga utan att förstöra. Om det krävs att någonting monteras bort som därefter går att återmontera så ingår det således i besiktningsplikten.M mojojoby skrev:
Håller med dig om att hålet är olyckligt men kaklet i sig är ju inte en direkt del av vatten spärren. Flyttar du nu väggen kommer de bli ett ännu mindre problem. Skulle vara mer orolig att de kommit in fukt i de gamla borrhålet som varit inne i dusch zonen.
Absolut, har varit bekymrad över dem också och undrat hur de har tänkt. Enligt mäklare ska allt vara gjort ordentligt av hantverkare men ser bara mer och mer felaktigheter och slarv. En ny "quickfix" känns som att flytta tillbaka dörren till 80cm och sätta dit nytt foder och silikon. Kommer ändå inte kännas helt hundra. När man har barn som ser till att det i princip går att bada på golvet istället för badbaljan vill man gärna att allt ska vara tätt.T topmount skrev:
vad menar du är dolda felet?
att hål i klinker och är kackigt gjort på ett ställe som inte syns?
kostar inte många kr att åtgärda.
Att det saknas tätskit under klinker? det felet borde ha upptäckts för länge sen iom att det borde vara vattenskadat vid det här laget.
att hål i klinker och är kackigt gjort på ett ställe som inte syns?
kostar inte många kr att åtgärda.
Att det saknas tätskit under klinker? det felet borde ha upptäckts för länge sen iom att det borde vara vattenskadat vid det här laget.
Frågar såklart eftersom jag är långt ifrån expert på området och vill åtgärda på korrekt sätt. Antar att det tidigare varit silikon längst ner runt fodret som de sedan ryckt bort (är så på andra sidan). Huruvida tätskiktet är skadat eller inte vet jag inte. Tycker ändå det är väldigt konstigt byggt att medvetet göra ett hål i klinker eller om det blivit skadat när de bytte placering på dörrar. Misstanke om skada finns och golvet lutar helt fel så vattnet rinner åt fel håll, det är en hel del tokigheter och man blir bara trött på att hitta mer och mer.T TheGame skrev:
Trist, när upptäckte du att golvet har bakfall?M mojojoby skrev:Frågar såklart eftersom jag är långt ifrån expert på området och vill åtgärda på korrekt sätt. Antar att det tidigare varit silikon längst ner runt fodret som de sedan ryckt bort (är så på andra sidan). Huruvida tätskiktet är skadat eller inte vet jag inte. Tycker ändå det är väldigt konstigt byggt att medvetet göra ett hål i klinker eller om det blivit skadat när de bytte placering på dörrar. Misstanke om skada finns och golvet lutar helt fel så vattnet rinner åt fel håll, det är en hel del tokigheter och man blir bara trött på att hitta mer och mer.
Inte ett fel, tätskiktet sitter under klinker och ev. fix så det är ändå minimal risk för skada/fuktproblem. Går att fullaga om du vill.M mojojoby skrev:Om det kostar mycket eller inte är inte frågan här. Det är ett öppet hål rätt ner i golvet och inte korrekt utfört som mäklare påstod. Det kanske finns en väldigt enkel lösning för att rätta till problemet. (Då kan du bidra med dina tankar om hur man kan göra på bästa sätt istället). Inte lika kul eller billigt heller för den delen om det faktiskt bidragit eller bidrar till fuktskador 🤦🏼♀️