2 287 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Hål för staketstolpar?
Ämnar använda gamla, grova, galvade järnrör som staketstolpar. Kom över dem billigt. Drygt jobb att först spetta så djupt det går och därefter slå ner rören till rätt djup med slägga i moränmarken. Finns någon mindre medeltida metod att bringa staketstolpar på plats? Rören har använts som staketstolpar tidigare, är kapade till samma längd och har borrade hål för trävirkets montering med vagnsbult. Således viktigt att slå ned "stolparna" till exakt rätt nivå, så att hålen för bultarna hamnar i rätt höjd över marken.
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Det enda jag kan komma på är att gjuta en plint, vänta en stund till betongen börjat stelna lite och ner röret på rätt höjd och stadga röret tills betongen stelnat. Inte lättare kanske men säkrare att få det på rätt höjd.
- Tack Hemmakatten för bra tips! Är emellertid lite lat och söker en metod att enkelt få ner rören i backen utan ansträngning. Funderar på att gänga stålrören och helt enkelt skruva ned dem i jorden med en stor rörtång. Busenkelt! Jorden skulle då fungera som mutter. Något säger mig att metoden kan vara svårare, än vad den verkar på idéplanet. Törhända måste jag först göra en gängtapp för effektiv markgängning?
Tack för svar Hemmakatten. Om man googlar på "jordgängning", erhålls av oklar anledning annonser för babyskor. Googling på "markgängning" däremot visar faktiskt en stolpe med vidhängande elektrisk apparatlåda, som ska skruvas ned i terra firma. Gängning av samma typ som en träskruv. Verkar omöjligt att åstadkomma sådan gängning på mina grova galvrör.Hemmakatten skrev:
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara