Planterade en hagtornshäck våren 2018. Den klarade extremvädret, men blev nog lite lidande i tillväxten. Lät den växa hela 2019 och tänker att jag nu ska klippa den? Den är ca 50-70cm hög, men väldigt gles.
Hur ska jag klippa och när i så fall?
Hur ska jag klippa och när i så fall?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 041 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 041 inlägg
Så den har rotat sig två säsonger utan beskärning? Då är den redo för rejäl tillväxt nu.
Klipp den på 40 cm höjd. Du kommer att få långa fina skott redan i juni. Sen släpper du upp den max 30-40 cm om året genom årlig vårbeskärning.
Tredje säsongens vår är också hög tid för gödsling.
(Håller med om att bild ger ett bättre svar.)
Klipp den på 40 cm höjd. Du kommer att få långa fina skott redan i juni. Sen släpper du upp den max 30-40 cm om året genom årlig vårbeskärning.
Tredje säsongens vår är också hög tid för gödsling.
(Håller med om att bild ger ett bättre svar.)
Bästa svaret

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 041 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 041 inlägg
Ok, så den beskars när den planterades men sen har den fått växa fritt. Den behöver beskäras rätt hårt för att grena sig från botten. Den ser väletablerad ut så den kommer att svara mycket bra med kanske tre nya skott per beskuren gren. Så här skulle jag beskära och sen gödsla:
Vänta inte för länge med att beskära, du vill inte beskära under savstigningen och den kommer nu (beroende på var i lander du bor.) Uppbyggnadsbeskärning sker helst nu under vårvintern eftersom man får maximal tillväxt då. Underhållsbeskärning när häcken är större sker gärna på sommaren så det inte triggar like mycket tillväxt. Men det går att göra på vintern också.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vänta inte för länge med att beskära, du vill inte beskära under savstigningen och den kommer nu (beroende på var i lander du bor.) Uppbyggnadsbeskärning sker helst nu under vårvintern eftersom man får maximal tillväxt då. Underhållsbeskärning när häcken är större sker gärna på sommaren så det inte triggar like mycket tillväxt. Men det går att göra på vintern också.
Klicka här för att svara