Det verkar knepigt att få i en ledare i en Hager Quick Connect automatsäkring. Hålet verkar vara för en klen kabel ca 1,5 mm2. Om man vill sticka i en 6mm2, så går ju inte det. 2,5 mm2 ledare böjer sig om man försöker sticka ner den. Det finns heller ingen hissklämma på utgången? Ganska värdelöst med dessa quick connect.
Finns bruksanvisning för Hager quick connect så man kan veta hur man ska göra och hur de tänkt sig det hela?
För övrigt finns det olika typer av Hager Quick connect för automatsäkring t.ex. 16A 3-polig?
Se bild, kallas också quick connect. Förvirrande.
Finns bruksanvisning för Hager quick connect så man kan veta hur man ska göra och hur de tänkt sig det hela?
För övrigt finns det olika typer av Hager Quick connect för automatsäkring t.ex. 16A 3-polig?
Se bild, kallas också quick connect. Förvirrande.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
På din första bild är det en personskyddsautomat för 13A. Den är nog inte tänkt för 6 kvmm ledare.
På din andra bild är det en vanlig säkring, visserligen trepolig. Jag har inte haft några problem att få in en 2,5 kvmm FK i en sådan. Men jag är inte säker på om den kopplingen är godkänd trådar med klenare kardeler än FK.
På din andra bild är det en vanlig säkring, visserligen trepolig. Jag har inte haft några problem att få in en 2,5 kvmm FK i en sådan. Men jag är inte säker på om den kopplingen är godkänd trådar med klenare kardeler än FK.
Knappen är till för att lossa ansluten kabel; det brukar gå "lätt" att få i kablar i dessa. FQ lite besvärligare än EQ men båda går relativt enkelt. Jag tror att den är godkänd för RQ med ändhylsa också, och då måste man trycka in knappen för att den ska gå att få i (men kolla upp för säkerhets skull, jag är inte 100 % säker)
Tack för svaren!
Vid märkström 16A har Hager MCS316 quick connect hela 7 W i förlustvärme. Är det inte mycket? Man tycker det skulle bli varmt i elcentralen.
I Hagers datablad över MCS316 står inget om möjlig anslutningsarea för ledare för utgången.
Jag tycker att när man trycker på grå cirkulära knappen att hela din-skenan böjs, man får ju trycka duktigt hårt.
Vid märkström 16A har Hager MCS316 quick connect hela 7 W i förlustvärme. Är det inte mycket? Man tycker det skulle bli varmt i elcentralen.
I Hagers datablad över MCS316 står inget om möjlig anslutningsarea för ledare för utgången.
Jag tycker att när man trycker på grå cirkulära knappen att hela din-skenan böjs, man får ju trycka duktigt hårt.
ullberg,
tackar. OK, 1,5 tom 4,0 mm2 på utgången för både flerkardelig och enkardelig ledare. Jag kollade på tyska databladet för MCS316 och där nämns inget om anslutningsledarnas tvärrsnitt, konstigt nog.
Men på Hager MCN316, alltså "icke-quick-connect" kan man ha 1 tom 25 mm2 på både ingång och utgång.
tackar. OK, 1,5 tom 4,0 mm2 på utgången för både flerkardelig och enkardelig ledare. Jag kollade på tyska databladet för MCS316 och där nämns inget om anslutningsledarnas tvärrsnitt, konstigt nog.
Men på Hager MCN316, alltså "icke-quick-connect" kan man ha 1 tom 25 mm2 på både ingång och utgång.
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Jag har aldrig reflekterat över förlusteffekten. Men rimligen måste det vara en förlust. Säkringen fungerar i överbelastningsfallet, genom att "mäta" strömmen genom uppvärmning. Och den uppvärmningen kan inte vara för lite, för då skulle den bli orimligt känslig för olika rumstemperatur. Bimetallen som skall få säkringen att lösa ut måste ha en så hög temperatur vid utlösning att rumstemperaturen är mer eller mindre försumbar.A Arnodt skrev:
Ja, det är 7 Watt förlustvärme vid märkströmmen 16A, som sagt.
En vanlig "propp" diazed blir givetvis också varm vid märkströmmen. Vid elbilsladdning och där elkabeln från väggladdboxen(som kan ge max 16A) till elmätartavlan är avsäkrad med en 3-pol Hager MCN316 med märkström 16A och elbilen suger i sig 11 kW(motsvarar 16A) under flera timmar, då ligger den strax under att automatsäkringen löser ut, den löser väl vid ca 13 % mer än 16A.
Jag har sett att elektriker avsäkrar elkabel från elmätartavlan till väggladdbox(max 11 kW, 16A) med automatsäkring 16A 3-pol.
En vanlig "propp" diazed blir givetvis också varm vid märkströmmen. Vid elbilsladdning och där elkabeln från väggladdboxen(som kan ge max 16A) till elmätartavlan är avsäkrad med en 3-pol Hager MCN316 med märkström 16A och elbilen suger i sig 11 kW(motsvarar 16A) under flera timmar, då ligger den strax under att automatsäkringen löser ut, den löser väl vid ca 13 % mer än 16A.
Jag har sett att elektriker avsäkrar elkabel från elmätartavlan till väggladdbox(max 11 kW, 16A) med automatsäkring 16A 3-pol.
Redigerat:
Enligt datablad Siemens 5SD8010 DIAZED-Säkring 690V gL/gG Größe DIII, E33, 10A
Förlusteffekt vid märkström 10A: 1,4 W
Här står för Diazed DII 10A, effektförlust vid 10A märkström 1,62 W
https://www.etigroup.eu/products-se...02312404-fuse-link-dii-d-dii-10a-500v-250v-gg
Förlusteffekt vid märkström 10A: 1,4 W
Här står för Diazed DII 10A, effektförlust vid 10A märkström 1,62 W
https://www.etigroup.eu/products-se...02312404-fuse-link-dii-d-dii-10a-500v-250v-gg
Redigerat:
Klicka här för att svara