Hej!

Jag har ett problem som irriterar mig enormt, har precis köpt en lampa från IKEA och förväntade mig att det skulle vara en krok på insidan som jag sedan kunde hänga i lamputtaget i taket. Tyvärr var det inte så.
Lampan jag köpt kom med en sort hänggrej som det förväntas av en att man ska skruva fast i taket.
Jag är orolig ifall man verkligen kan skruva fast denna i taket så att man inte skruvar på någon ledning eller så och hur ska jag egentligen veta om någon ledning ligger bakom. Eftersom det finns ett lamputtag så måste någon el väl gå där bakom och jag vill därför inte riskera eller förstöra något genom att skruva in i taket.

Har ni något tips på vad jag kan göra eller köpa?
Är det säkert att skruva i ett gipstak och hänga upp lampan?

Har bifogat två bilder:

• Taklamputtag utan krok, synliga skruvar och elkabelanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinköpt lampas insida med kabel och monteringsdetaljer utan takkrok.
    Skapa konto
Uttaget för taklampan sitter ju med två skruvar, kan du inte nyttja dessa skruvhål för upphängningen?

W Waggan skrev:
Uttaget för taklampan sitter ju med två skruvar, kan du inte nyttja dessa skruvhål för upphängningen?
Jag tänkte så men de passar faktiskt inte till det måttet som lampan har, tyvärr

Du behöver ta bort lamputtaget i taket, om du har tur så stämmer måttet och du kan använda
takdosans skruvar för din konsol.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Du behöver ta bort lamputtaget i taket, om du har tur så stämmer måttet och du kan använda
takdosans skruvar för din konsol.
Hej!

Nej måttet stämde inte, tyvärr

E
L lunderq skrev:
Hej!

L lunderq skrev:
Hej!

Ja tyvärr, det är aldrig "bara" att sätta upp lampan numera.

Så här hade jag gjort.
Ta bort lamputtag ET och spara det på ett säkert ställe. Fundera hur du vill koppla den, jag tycker FKn från den fasta installationen takt in i lampans kopplingsplint, du återställer ju ändå allt vid flytt.

Nu får du lösgöra fästet och skruva upp det i taket. Använd befintliga hål, i värsta fall får du borra upp lillhålet så skruven kan passera.

Fästa med bara en skruv är en nödlösning med det funkar om lampan inte väger något. Skruva i så fall in den andra så långt det går.

Nu kopplar du och skruvar dit själva. Armaturen och allt ser bra ut och är säkert, men det är såklart inte exakt hur detta är tänkt att fungera.

Jag förstår inte den sista bilden. Är det inte så att metallpinnen inne i lampan ska greppa runt kroken i takuttaget? Så fungerar en ikea-lampa vi har. Det är svårt att se hur lampans del ser ut ur den vinkel bilden är tagen. Kan du ta några bilder ur fler vinklar?

Går det inte att borra ett nytt hål i fästet vid spåret för att kunna använda dosskruvarna?

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Jag hade borrat ett nytt hål i takfästet till lampan, eventuellt även borrat upp ena spåret lite.
Takfäste för lampa med nyborrat hål och M4-skruvar, kablar och isolerad metallarmatur.
Skapa konto

Hade även skaffat två nya m4-skruv, tex https://www.byggfabriken.com/beslag...och-spik/info/product/583-192-m4-skruv-25-mm/

Skaffa även ett tunt doslock, https://shop.etman.se/doslock-skruv-cc-70mm-vit borra hål för sladden, doslocket behövs eftersom lamparmaturen är i metall men ojordad, den är tänkt att antingen hänga över ett rörutlopp där trådarna dubbelisoleras av medföljande gummistrumpa, eller anslutas med anslutningssladd genom sidan på lampfoten.
https://www.ikea.com/se/sv/assembly...ight-with-3-spots-white__AA-2168543-1_pub.pdf (sid 9-14 / 15-20).

En bit anslutningssladd, https://www.clasohlson.com/se/p/49-328-5
Samt tre Wago 221-412, https://www.bauhaus.se/anslutningsklamma-wago-221-412-2pol-100st-fp

Skruva bort lamputtaget (spara till framtiden), koppla in en bit (ca 1,5dm) av anslutningssladden till befintliga trådar i dosan, trä sladden genom hålet i doslocket, skruva fast takfästet & doslocket (isolerar lampan från trådarna i dosan) med m4-skruven, koppla in lampan å häng upp den.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Det ser ut som om man kan spänna mot kroken på ett takuttag med den platta metalldelen i mitten. Sätt i kontakten genom hållet, skjut in metallpinnen över kroken och spänn upp mot taket.

Eller är metallkoppen för grund för att svälja krokens höjd?

E
P petersv skrev:
Det ser ut som om man kan spänna mot kroken på ett takuttag med den platta metalldelen i mitten. Sätt i kontakten genom hållet, skjut in metallpinnen över kroken och spänn upp mot taket.

Detta hade ju varit optimalt om man kunde få till.
Kan inte uttala mig om just denna bild men frågan är om det dels passar samt om kontakt plus uttag ens får plats, man får då köra en vinkelpropp.

Det ska ju givetvis sitta tätt och snyggt mot taket.

P petersv skrev:

Det alternativet är inte ens angivet i montageanvisningen.
Fästbygeln kan vara för bred för att hänga säkert på kroken.
Fästbygeln är tänkt att sitta dikt taket, en krok på lamputtag är ca 1,5cm (ovankant) under taket, underkanten på kroken är ca 3cm under taket.
Vinklad lampkontakt slutar ca 2,5-3,5cm under taket.

Ok, det var bara en tanke. Jag har ett par ikea-lampor som fästs så.

Vad heter lampa?
Jag tänker att det kanske går att hitta någon annan som stött på samma bekymmer om man vet vad man ska leta efter

Skruvarna i takdosan passar fästet. Satt nyligen upp en likadan men har dock DCL-kontakt så funkade med uttaget kvar, ser ut som att du får ta bort uttaget men kan använda skruvarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.