Håller på fixar med dörren in till häbret på gården, jag har tagit upp hålet och tänkte nu sätta en ny större dörr. Problemet jag stött på nu är att väggen inte är lodrät, ovandelen är ca 4-5 cm längre ut än nedre delen. Tanken var att sätta hakgångjärn och att dörren ska hamna dikt eller strax under fodret runt om (eller kallas det list?).

Hur löser jag det snyggast?

En idé var att sätta en 2x4 som foder och sen karva ut för gångjärnen i rätt djup, men jag vet inte hur snyggt det blir med 2x4 runt hela dörren.
(Z ska vara inåt)

• En ny större träddörr som håller på att installeras på en rödmålad stuga, med synlig lutning på väggen uppåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upphöjt dörrhål i träbyggnad på en gård med synlig ojämn vägg och redskap på golvet.
    Skapa konto
  • Röd lada med öppet dörrhål och gammal dörr stödd mot väggen, gångjärn synliga.
    Skapa konto
Satte upp dörren för att få en bättre bild över hur allt passar. Fick sätta en kloss 2x4 + en 20mm som distans på nedre och en 20mm på övre gångjärnet för att den skulle gå att stänga. Skulle nog fungera med 10mm istället för 20mm.

Så bedömt 6 cm som behöver täckas på något sätt?

• Nyinstallerad träddörr med klossar för distans vid gångjärnen för att justera passform mot röd trävägg.
    Skapa konto
  • Närbild på svart dörr monterad med distansklossar vid gångjärnen på en rödmålad byggnad.
    Skapa konto
Tja, du har en sned dörrkarm och en rak dörr.
Vill du att de ska sluta tätt får du ändra på en av dem så att den matchar med den andra...

Att göra dörren sned känns ju trist, så jag skulle satsa på att försöka räta upp dörrkarmen på ett eller annat vis.
Om det beror på att huset satt sig kanske det går att lyfta ett hörn med domkraft för att få till det.
Är det något annat skulle jag sätta ett "foder" på dörrkarmen som fyller ut glappet. Gör du dem lika breda som virket i karmen och målar i samma färg så borde det inte se allt för anskrämligt ut.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vilken ångest man får av detta.

Det enklaste hade ju varit att montera den fel då? Att den får luta som väggen gör och som den gamle dörren troligen satt. Det har ju uppenbarligen fungerat tidigare så man kan nog leva med det sen också.
Att hålla på och montera en ladudörr i lod och sen hålla på och palla ut och fylla ut på en krokig och vind lada ser ju bara fånigt ut.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Grannen kom med iden att klyva en bräda till kilar. Körde på den och tycker det blev helt okej, ska på med foder runt om så kommer det se mer enhetligt ut. Platån under ska även höjas upp någon dm.

Rikta upp väggarna ligger på att göra listan, det diffar över 30 cm mellan hörnen på långsidan.

• Rödfärgad stuga med svarta luckor och ojämnt fördelade, klyvda brädor som kilar för att räta upp konstruktionen.
    Skapa konto
  • En blå lucka med kilar av trä på en röd timmervägg, med dörrbeslag och en trätrall i förgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Det ser ju strålande ut.
På med lite falu-rött så kommer ingen annan än du tänka på det, förrän du rätar upp väggarna. :)

• Gilla
Farbror_Seb och 1 till
  • Laddar…
Lite foder och vit och röd färg så blev det kanon!

• Rödmålad stuga med vit omramning kring en mörkgrön dörr och en trätrall framför.
    Skapa konto
  • Renoverad ladugårdsdörr målad i rött och vitt på en röd timrad vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
gunsven och 6 till
  • Laddar…
Som nytt!
Nu kan du vänta några år till med att räta på kåken! :D

• Gilla
WalleW
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.