6 530 läst ·
48 svar
7k läst
48 svar
Hade missat denna: Automatisk framdragning av soptunnor.
Vi har haft fyrfackskärl, två stycken, i åtminstone 15 år. Man har ändrat lite i fackindelningen några gånger. Överlag tycker jag det fungerar bra. Facket för restavfall har bara varit fullt de perioder vi haft små blöjbarn.
Den tunnan som töms var fjortonde dag har restavfall, komposterbart, färgat glas och tidningar. Den andra tunnan, som vi har tömning på 6 ggr per år har pappersförpackningar, plastförpackningar, ofärgat glas samt metallförpackningar.
Tunnan med gles tömningsintervall kan ibland bli full och då tar vi en sväng till återvinningsstationen.
Den tunnan som töms var fjortonde dag har restavfall, komposterbart, färgat glas och tidningar. Den andra tunnan, som vi har tömning på 6 ggr per år har pappersförpackningar, plastförpackningar, ofärgat glas samt metallförpackningar.
Tunnan med gles tömningsintervall kan ibland bli full och då tar vi en sväng till återvinningsstationen.
Skillnaden är att där kostar det inte 800:- i timmen för varje extra springpojke plus att man ska ha en TMA-bil för ytterligare 2000:- i timmen om folk ska springa fram och tillbaks över vägen...M maria01 skrev:
Jo och sopbilarna kostar därefter....A AndersS skrev:
Tycker väl själv att det är en klart rimlig sophantering vi har idag isf att självplåga oss med nya kostnader.
Men med den gröna agendan så kostar ju inget, bara att beställa....
Har väl en viss betydelse beroende av vad sopförbränning kostar för kommunen med tunna enbart för restavfall. Varje kommun har nog sin egen kostnadskalkyl.M maria01 skrev:
Med flerfack bör de också få intäckt för återvinning.
Jag har inte undersökt utan är pragmatisk och använder de system som anvisas
Och betalar glatt varje höjning av sopavgiftenA AndersS skrev:
Sen i sak så ger det här ingen miljövinst för lilla Sverige, enbart stora kostnader i miljöreligionens namn.
Fick sänkning vid fritidshuset, däremot att behålla "en tunna" som alternativ hade blivit en ökning.P paralun skrev:
Kan inte hålla på att jaga varje krona, ser flerfacksystem som utökad service att slippa åka till ÅVC. Så skulle det kosta några hundralappar extra per år när vi får det vid bostaden inga problem, allt förändras om man följt historien. Så, japp betalar glatt.
Och jag vet ju inte om kostnaden ökar.