B Bästerortarn skrev:
En batterimaskin blir väl i princip alltid tyngre
Visst är det så men jag upplever den batteridrivna ryobin jag har som väldigt bra balanserad, lika med trimmern
I Ironside skrev:
Då blir frågan hur bra batterierna håller över tid om de bara används någon gång per år.
Alla mina ryobi är fortfarande helt kapabla trots att jag haft många av dom flera år, trimma med trimmern och klippa med häcksaxen gör jag såklart bara under sommar säsongen men ändå håller dom sin kapacitiet fint
B Bästerortarn skrev:
dumt att köpa något annat än en nätansluten maskin
I så fall, kanske köp en flyttbar jordfelsbrytare samtidigt om dom inte redan har det ;)

Ossian K Olsson
I Ironside skrev:
Ni som föredrar batteri, hur tycker ni batterierna håller över tid när de används så pass sällan? Häcken klipps ju som sagt bara 1, kanske 2 gånger om året.

Hur ser prisbilden ut egentligen? Jag får uppfattningen att en vettig batteridriven häcksax ofta kostar strax över 2000 kr, och om man dessutom behöver 2 större batterier på 4 till 5 Ah så är man snabbt uppe på en helt annan nivå än en bra sladdriven för runt 1400 kr. Men jag kanske missar något där.

Vi fick faktiskt ett paket från Ryobi via ett dödsbo för några år sedan, med grensåg, häcksax på teleskop och trimmer. De maskinerna upplevde vi som klart svagare än våra sladd och bensindrivna alternativ, så vi sålde dem ganska snabbt. Men det kan såklart ha varit budget modeller eller helt enkelt fel maskiner för våra behov.
När du jämför priser jämför också kapaciteten på häcksaxen. Det spelar ingen roll om det bara är 2 gånger per år den ska användas om den inte klarar av uppgiften. Då är risken mer att den aldrig används och är den bra och lätt att använda med bra kapacitet så är chansen att den används ofta!

F fusion skrev:
Man kan ju köpa adaptrar , jag har t.ex. haft lite problem med BMS som låst sig i Makita
Inget jag sett hända mina trots att jag aldrig håller på sådär och underhållsladdar. Dom står där på hyllan tills jag behöver dom och sedan laddar jag upp fullt när jag är klar

K krambriw skrev:
Inget jag sett hända mina trots att jag aldrig håller på sådär och underhållsladdar. Dom står där på hyllan tills jag behöver dom och sedan laddar jag upp fullt när jag är klar
I mitt fall var det BMS elektroniken som gav upp , alla celler höll i princip samma spänning , hela BMS säkringar. Provade pirat BMS varvid batteriet fungerar, men den slutar aldrig ladda och visar inte att laddning är klar. Så det får bli framtida reservdels batteri, eller köra med IMAX laddare.

Det finns ju spaltmertrar om Makitas BMS lockout , så du har nog haft tur. I mitt fall var det ett av 2 batterier från samma kombokit som gav upp. På webben finns både rekommenderar om periodisk laddning, medans andra föredrar lagra batterierna svalt laddade till c 40%.

Antar att det är därför nya batterier är svagt laddade och måste laddas ?

F fusion skrev:
så du har nog haft tur
Tror jag skrev att jag har ryobi batterier, kanske haft tur då oxå?

K krambriw skrev:
Tror jag skrev att jag har ryobi batterier, kanske haft tur då oxå?
Nä såg inget om Ryobi , i dina kommentarer till mig, men såg nu i ett tidigare inlägg . Googlar man om Ryobi batteriproblem så verkar de också drabbas av liknande lockout, döda celler . Den stora majoriteten tillverkare använder ju celler från Samsung , så det är mer på elektronikplanet problemen uppstår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.