2 381 läst ·
34 svar
2k läst
34 svar
Hackerattack mot Svenska kraftnät bekräftad
Nej, inte nödvändigtvis. Kravet är att maskinen kan ställas i startläge medan den är oströmsatt och att den sen går igång när den blir strömsatt.Alfredo skrev:
Vår tvättmaskin stannar vid strömavbrott, vilket är ganska vanligt bland tvättmaskinmodeller, tror jag. Om den sen får ström så fortsätter den sitt program där den stannade vid strömlöst.
Tricket att få den att starta på timer är alltså att starta maskinen och omedelbart bryta strömförsörjningen. När timern sen når den önskade tiden så fortsätter maskinen att köra.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Jag tror inte de flesta tror att Svk's incident påverkar dom direkt.S Sillypanda skrev:Såg du nollorna efter? Men.....härregud. SvK sköter stamnätet på en helt annan nivå. Du och alla andra kan glömma hackerintrånget.
Som jag skrev......skitsamma ingen orkar läsa ren svenska. Tråkigt.
Jag skriver då med stora bokstäver så att alla utom som bor hemma hos mamma i källaren kan läsa: Nä, jag ångrade mig. Små bokstäver.
Svenska kraftnät sköter det svenska stamnätet på 220 kV och 400 kV. . SvK producerar ingen el, De distribuerar som andra producerar, kV betyder kilovolt, ja, tusen volt.
Här sitter folk och jämför sina egna interna smarta kopplingar hemmavid som de tror att det har nåt att göra med ett hackerintrång hoa SvK.
Ja, om stamnätet går ner är ni alla rökta. Oavsett vilken leverantör ni har hemma. Vattenfall, Ellevio eller vem fan som helst. Även jag blir torsk. Det har hänt förut. Men X, Y , Z generationen har inte varit med om det. Ännu.
Men det ger ju av naturliga skäl uppmärksamhet åt problemet med cybersäkerhet rent genrellt, och då vill man förstås gärna diskutera detta ipå "in skala", även om det kan bli lite OT (vilket byggahus trådar ofta blir) - detta är dock ganska inom ämnet ändå skulle jag säga, även om det förstås inte är direkt kopplat till Svk-intrånget.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hackerattack mot Verisure och Alert Alarm
Artikelkommentarer -
Hönshirs – ett växande hot mot svenska grödor
Artikelkommentarer -
Vad heter den här elmotor på svenska?
El -
Motsvarighet till "Pink grip" lim i våra svenska affärer?
Byggmaterial & Byggteknik -
Wipe-on-poly och varnish svenska motsvarigheter?
Möbelsnickeri