Jag har några frågor om stödmurens välmående snarare än själva planteringen. Jag har en mur i betong som håller tillbaka min gräsmatta, den är 90 cm hög ovan jord. Dränering okänd tyvärr men det är makadam närmast den. På andra sidan är en slänt anlagd ner till gatan 4,5m lång, ca 20° lutning. Jag skulle gärna vilja plantera en häck bakom muren där gräsmattan slutar, helst syren och så nära som möjligt, men jag är oroad över murens välmående på sikt. Hur nära törs jag plantera?
Sen skulle jag vilja plantera något i slänten nedanför också. För släntens stabilitet tänkte jag gräva max 30cm djupt, 50cm brett och hålla mig 1m bort från släntens början och slut, vilket borde vara bra för murens grund också. Att få plantor att trivas i slänten är en annan sak. Låter det sunt? På sikt vet jag att rötter är bra för släntens stabilitet. Just nu är det kompakterad stenfylld jord med duk och grus ovanpå, jag tänkte bara göra mindre hål i duken och låta den ligga kvar annars.
Bonus: det ser ut som att en häck var planerad i ritningarna. Staketet fanns inte från början vet jag.
Sen skulle jag vilja plantera något i slänten nedanför också. För släntens stabilitet tänkte jag gräva max 30cm djupt, 50cm brett och hålla mig 1m bort från släntens början och slut, vilket borde vara bra för murens grund också. Att få plantor att trivas i slänten är en annan sak. Låter det sunt? På sikt vet jag att rötter är bra för släntens stabilitet. Just nu är det kompakterad stenfylld jord med duk och grus ovanpå, jag tänkte bara göra mindre hål i duken och låta den ligga kvar annars.
Bonus: det ser ut som att en häck var planerad i ritningarna. Staketet fanns inte från början vet jag.
Tack för råd, jag tror att jag ska satsa på slänten nedanför i år. Och eventuellt om en firma kan komma och kolla och ge ett utlåtande om plantering ovanför. Jag tänker ifall rotskott börjar täppa till dräneringen osv. Många i mitt område har planterat några dm ifrån sina stödmurar, men det känns läskigt.
Klicka här för att svara