Jag håller på att byta vattenlåssats och efter jag tagit bort golvröret tog jag en titt i avloppsröret i golvet. Avloppsröret har blivit rejält nött vid den punkt där det tidigare mötte kanten av golvröret och det ser t.o.m. ut som golvrörets kant har "skurit in sig" nån/några millimeter (det är väldigt svårt att se hur djupt hacket är). Badrummet tillhör en bostadsrätt förresten, och gamla vattenlåset plus rör är mer än 20 år gamla. Går det på ett enkelt sätt täta det där hacket? Eller behövs det ett nytt avloppsrör nu när det dessutom är mer än 20 år gammalt? Om det behövs, vad kan ett sånt arbete + material kosta?

Nött avloppsrör i golv med synlig skada där ett gamla golvrör tidigare mött röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan det vara skarven mellan 2 rördelar vi ser på bilden? En vinkel som sen en rak del sitter i? Ser ut som den raka delen inte blev slipad vid installationen bara.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Det är ngn som sågat av röret innan en skarv och inte skurit bort fnaset från sågen. Ingen fara alls så länge det inte fastnar skit där så det blir stopp.

• Gilla
Joonazz
  • Laddar…
Tack för svar, men jag inser att jag inte var tillräckligt tydlig. Jag menade hacket i röret, se ny bild:
Närbild på ett avhugget plastavloppsrör med ett synligt hack markerat med röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där ser ut som en rörskarv där grader sitter kvar?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…

Bästa svaret

S Sorker skrev:
Tack för svar, men jag inser att jag inte var tillräckligt tydlig. Jag menade hacket i röret, se ny bild:
[bild]
Jo det är det jag menar, det är en skarv där, och man har inte skurit bort fnaset som blivit då man sågade röret. Avloppsrör har normalt massor av inbyggda skarvar.

Stämmer in i kören om att det är en rörskarv med fnas kvar på röret, precis som du ser i änden som sticker upp ur golvet. Ingen anledning till oro.

Slarvigt rörarbete, inget annat.

Okej, tack ska ni ha nu kan jag andas ut!! :)

• Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.