103 390 läst ·
86 svar
103k läst
86 svar
Häck är för nära tomtgräns
Ska ni få det där att fungera bra så sätter ni en rekorderlig spaljé med infällt nät i tomtgräns. Din egen häck planterar du lämpligtvis en meter in på din egen tomt så att du sedan kan forma den som du önskar på din sida.
Att minnas är att en thujahäck utan bekymmer blir 8-10 meter så vill du absolut inte se grannens häck måste din häck hantera de höjderna.
Baserat på växtzon kan både avenbok och bok fungera. Avenbok ogillar om det alltid blåser mycket. Bok har en förmåga att få ohyra under etablering som du får arbeta hårt för att bli av med. Avenboken (är en björk) växer snabbare och är mer lättskött än boken men får enl min smak inte lika vackra löv och håller dem inte heller lika bra på vintern. Vår bokhäck har väl 90% av fjolårets löv kvar.
Du bör fälla ner bevattning med automatik i diket i samband med din plantering så att de får lagom mängd vatten de tre-fyra första åren.
Att minnas är att en thujahäck utan bekymmer blir 8-10 meter så vill du absolut inte se grannens häck måste din häck hantera de höjderna.
Baserat på växtzon kan både avenbok och bok fungera. Avenbok ogillar om det alltid blåser mycket. Bok har en förmåga att få ohyra under etablering som du får arbeta hårt för att bli av med. Avenboken (är en björk) växer snabbare och är mer lättskött än boken men får enl min smak inte lika vackra löv och håller dem inte heller lika bra på vintern. Vår bokhäck har väl 90% av fjolårets löv kvar.
Du bör fälla ner bevattning med automatik i diket i samband med din plantering så att de får lagom mängd vatten de tre-fyra första åren.
Fast det blir inte så spretigt om man klipper ofta minst 1 ggr/år. Då blir den tät.Karanne skrev:
Svårare är ju då höjden. Du kan ju inte hålla en höjd och grannen en annan. Där måste det vara samsyn.
Svårt om grannen vill ha den 8 m och du vill ha den 3 m. Det är ju grannens häck och då är det väl hans vilja som gäller ....
och 8 m då pratar vi ju korglift för att klippa/ansa säkert .....
Redigerat:
Jag tvivlar starkt på att det bara är o klippa grannens häck. Det känns som jag har läst detta förut.harry73 skrev:grannen får placera häcken så nära gränsen hen vill. Vill ni klippa bort alla grenar på er sida går det bra. Vill ni plantera en häck på er sida går det också bra, även om den förstör grannens häck.
I praktiken kan såna saker lätt leda till grannkonflikter, så det är nog smart att ta upp diskussionen med grannen. Syftet ska då vara att komma överens och att inte skapa en konflikt, men i övrigt får ni plantera i stort sätt vad ni vill på er tomt
Nahe? Vad fyller en häck för funktion, framförallt en tät thuja om den inte står planterad vid tomtgränsen likt en vägg? Du bör åka ut och titta på lite områden. Man planterar ju den för att skilja tomterna åt.Karanne skrev:
Jag gillar inte heller tujor, men om man inte kan leva med dem så undrar jag om det inte är bäst att bosätta sig så att man inte har några grannar? Snart skriver grannen här om att dennes granne satt upp en syrenhäck, "syrener som är så fult". Lev och låt leva i det här fallet.
Men funderingen som far upp i min skalle är om det är normalt att veta var tomtgränsen går på ett par decimeter när?
Men funderingen som far upp i min skalle är om det är normalt att veta var tomtgränsen går på ett par decimeter när?
Thuja har ju blivit populär just av den anledningen att den är grön/täckande året runt och växer relativt fort, 10-15cm per år. Personligen tycker jag thuja är vacker, funktionell och tålig.
Om du klipper de yttersta smågrenarna med elektrisk häcksax varje år får du den tät och fin. Däremot om man väntar för länge med att ansa den och klipper för stora grenar så skjuter den inte nya grenar och då blir den jätteful om man börjar såga i den.
Att sätta ett plank för funkar inte då de kräver bygglov.
Om du klipper de yttersta smågrenarna med elektrisk häcksax varje år får du den tät och fin. Däremot om man väntar för länge med att ansa den och klipper för stora grenar så skjuter den inte nya grenar och då blir den jätteful om man börjar såga i den.
Att sätta ett plank för funkar inte då de kräver bygglov.
Redigerat:
Bättre vårda grannsämjan än hänga upp sig på typ av häck och att tujan inte hör hemma på lanndet är ju bara din åsikt
Alla dessa åsikter om Thujor är fina eller fula. Det är totalt värdelös och oviktig information vad alla tycker om Thujor. Smaken är som baken. Därför väljer vissa Thujor och andra annat.
Hela denna tråd med fråga är från början lite vinklat ställd eftersom skaparen är irriterad. Därför blir det alltid svårt att komma framåt i en diskussion där det finns en färdig åsikt.
Mitt förslag är att punkta ner det till realitet och väsentliga punkter. Tex. Får grannen plantera? Om han får plantera, får han plantera Thujor? Har jag rätt att ha åsikter om grannens Thujor och var de står? Har jag rätt att göra något på eller åt hans Thujor?
Sedan kan du ganska lätt besvara dessa och se vad du kommer fram till. I detta fall skulle jag säga att svaren är Ja, Ja, Ja och Nej. Du får alltid ha en åsikt men du kan och får inte göra något åt det. Bästa är att ta ett par djupa andetag och lära er gilla/acceptera läget.
Om ett antal år kan det vara så att Thujorna blir så vildvuxna och stora att skapar en oangelägenhet för er. Då finns en lagstadgad rätt för er att grannen måste åtgärda dessa. Då kan Kommunen gå in. Men då ska de ha blivit verkligt stora och spretiga och ställa till det rejält för er. Tror aldrig att det kommer bli aktuellt.
Hela denna tråd med fråga är från början lite vinklat ställd eftersom skaparen är irriterad. Därför blir det alltid svårt att komma framåt i en diskussion där det finns en färdig åsikt.
Mitt förslag är att punkta ner det till realitet och väsentliga punkter. Tex. Får grannen plantera? Om han får plantera, får han plantera Thujor? Har jag rätt att ha åsikter om grannens Thujor och var de står? Har jag rätt att göra något på eller åt hans Thujor?
Sedan kan du ganska lätt besvara dessa och se vad du kommer fram till. I detta fall skulle jag säga att svaren är Ja, Ja, Ja och Nej. Du får alltid ha en åsikt men du kan och får inte göra något åt det. Bästa är att ta ett par djupa andetag och lära er gilla/acceptera läget.
Om ett antal år kan det vara så att Thujorna blir så vildvuxna och stora att skapar en oangelägenhet för er. Då finns en lagstadgad rätt för er att grannen måste åtgärda dessa. Då kan Kommunen gå in. Men då ska de ha blivit verkligt stora och spretiga och ställa till det rejält för er. Tror aldrig att det kommer bli aktuellt.
Bäst rådet i tråden är fortfarande ovanstående. Sedan ska man också hålla efter din sida av häcken, så att den inte växer in för mycket på din tomtroland53 skrev: