Har ett höloft från 1920 talet på ca 8 x 20 meter som jag skulle vilja bygga ett ordentligt hemmagym på.

Bjälklaget i höloftet är grova gamla träbjälkar som ligger på 100 cm mellanrum. De vilar direkt på de tjocka tegel väggarna i stallet under.

De finns även två tjocka bjälkar med flera stöttor under som går tvärs under de andra träbjälkarna.

Det har ju använts till höloft förr vad kan man tänka sig att höet på loftet vägt?

Kan man säga nånting generellt om bärigheten på bjälklaget på ett sådant här loft?

Nån som belastat sitt gamla höloft med liknande belastning?

Spännvidden på reglarna? Reglarnas dimension?

Spännvidden på reglarna är ca 7 meter och reglarna är minst 20 cm höga och 20 cm tjocka.

Antar att det inte är fritt spänn 7m utan att du har en bärlina under bjälklaget mitt i ladugården alt 2 bärlinor
Löshö väger ca 80 kg/kbm hård pressat ca 150 kg/kbm

Redigerat:
Jag har 2 bärlinor under bjälklaget.

Men skrev fel på dimensionen den är ca 20x10 cm stående på höjden och bärlinorna är något grövre.

Det betyder att om jag antar att du har en snitt höjd till tak på 3m så ryms det 40-50 ton hö vilket också låter rimligt när jag tänker på dom hölador jag varit med och kört in hö på

Japp här är en bild på konstruktionen (om än inte den bästa).

• IMG_0030.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har alltså en 4´´x8´´ cc 1m och spännvidd mellan bärlinorna på ca2,8-3m

Det blir ju ett bjälklag som är betydligt starkare än i ett bostadshus

Du menar att spännvidden blir låg p.g.a. bärlinorna?.. Dock som du ser på bilden är stöttorna bara 95x95 i dagsläget.

95x 95 är nog tillräckligt.
I mitt stall som har samma konstruktion står stolparna 3m isär .

Ok och vad har du haft för belastning på ditt höloft?

Rännet är 8x15 m och den förra ägaren säger att han haft 25 ton där

Ok jag kommer ju regla upp cc 60 ovanpå med 45x120 som ytterligare golvbjälklag finns det nåt man kan göra för att förstärka konstruktionen ytterligare?

Men jag pressar ju 30 ton i bänkpress.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.