1 867 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
GVK:regler för plastmatta
Hejhej
Ska bygga våtrum med plastmatta på väggar o golv.
Mitt försäkringsbolag hänvisar till GVk:s regler.
Dessa regler säger att jag kan använda mig av kartongbeklätt gips.
Är det verkligen så väl?
Hittade inget om det är tillåtet med träbaserade skivor eller råspont bakom gips, någon som vet?
Vad på bygghandeln idag o kollade på våtrumsskivor. De har två typer
1. VåtrumsGIPS för cirka 180 kr skivan
2. våtrumsSKIVA för cirka 370 kr st.
Vad säger reglerna om dessa två sorter, alltså gips o skiva? De kunde inte säga på bygghandeln om vårtrumsgips är godkänt. varför kallas det då så?
Ska bygga våtrum med plastmatta på väggar o golv.
Mitt försäkringsbolag hänvisar till GVk:s regler.
Dessa regler säger att jag kan använda mig av kartongbeklätt gips.
Är det verkligen så väl?
Hittade inget om det är tillåtet med träbaserade skivor eller råspont bakom gips, någon som vet?
Vad på bygghandeln idag o kollade på våtrumsskivor. De har två typer
1. VåtrumsGIPS för cirka 180 kr skivan
2. våtrumsSKIVA för cirka 370 kr st.
Vad säger reglerna om dessa två sorter, alltså gips o skiva? De kunde inte säga på bygghandeln om vårtrumsgips är godkänt. varför kallas det då så?
Våtrumsgipps ska ha ett skickt av annat material än papp som vanlig gipps har.
Dessutom brukar de innehålla glasfiber för förstärkning.
Vad hette skivan du kikade på och mått?
Verkar mycket billig men kan vara små skivor.
Normalpris för 900x2500x13 ca 250-400 kr/st
mvh Roland
Dessutom brukar de innehålla glasfiber för förstärkning.
Vad hette skivan du kikade på och mått?
Verkar mycket billig men kan vara små skivor.
Normalpris för 900x2500x13 ca 250-400 kr/st
mvh Roland
Du ska alltså INTE ha keramik på väggarna också? isåfall kan du använda vanlig kartonggips.
Vet inte riktigt hur det är med råspont/träskivor bakom gipsen (är det renovering kan råspont vara kvar iaf enligt BKR)
Kortla där du ska hänga saker så är du helt säker på att göra rätt, överdriv med kortlingarna, tänk på var stången till duschen ska vara, duschdörrar, handfat, handukstork, skåp, toapappershållare, mm mm
Vet inte riktigt hur det är med råspont/träskivor bakom gipsen (är det renovering kan råspont vara kvar iaf enligt BKR)
Kortla där du ska hänga saker så är du helt säker på att göra rätt, överdriv med kortlingarna, tänk på var stången till duschen ska vara, duschdörrar, handfat, handukstork, skåp, toapappershållare, mm mm
Tackar
Nej, det blir inte keramik (blir dock i gästtoan fast det klassas inte som våtrum)
vet inte vad skivan hette. ytskiktet var blåfärgat och fanns på xl-bygg. den är lika stor som våtrumsskivan. kände på skivan o det verkar vara som papper.
Nej, det blir inte keramik (blir dock i gästtoan fast det klassas inte som våtrum)
vet inte vad skivan hette. ytskiktet var blåfärgat och fanns på xl-bygg. den är lika stor som våtrumsskivan. kände på skivan o det verkar vara som papper.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Plastmatta istället för våtrumsmatta
Badrum -
Riva loss plastmatta för jämnt underlag (bilder)
Golv -
Ta bort plastmatta för att byta avlopp?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad är det för material under plastmattan? Är det farligt?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Plastmatta på betong - risk för fukt/lukt?
Golv