2 605 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Gustavsberg takdusch i 80x80 duschhörna för långa personer.
Hemma på golvet ligger en takdusch Gustavsberg Nordic Round och väntar på montage i vårt nya badrum. Jag har börjat vela.
Vi ska ha en 80x80 duschörna med utanpåliggande rördragning (blandarfästet bygger lite). Två funderingar dyker upp:
1. Blir det för tight med takduschen, mittpunkten för den kan komma att hamna ca 53 cm från väggen. Det blir inte väl nära duschväggen (rektangulär av glas). Gustavsberg tyckte att det skulle funka. Man kan ju vinkla takduschen.
Någon som har erfarenhet kring detta?
2. Jag är 196 cm lång och om man sätter blandaren på 110 cm så kommer handduschen hamna på ca 176 cm vid maxhöjd (perfekt för familjen men jag hänvisad till takduschen).
Vet någon här om man kan kapa förlängningsstången från Gustavsberg (nej enligt GB, men kompetent röris kanske vet mer)?
För med förlängningstång originallängd så hamnar ju duschen på min 110 + 117 cm, vilket inte blir bra.
Vi ska ha en 80x80 duschörna med utanpåliggande rördragning (blandarfästet bygger lite). Två funderingar dyker upp:
1. Blir det för tight med takduschen, mittpunkten för den kan komma att hamna ca 53 cm från väggen. Det blir inte väl nära duschväggen (rektangulär av glas). Gustavsberg tyckte att det skulle funka. Man kan ju vinkla takduschen.
Någon som har erfarenhet kring detta?
2. Jag är 196 cm lång och om man sätter blandaren på 110 cm så kommer handduschen hamna på ca 176 cm vid maxhöjd (perfekt för familjen men jag hänvisad till takduschen).
Vet någon här om man kan kapa förlängningsstången från Gustavsberg (nej enligt GB, men kompetent röris kanske vet mer)?
För med förlängningstång originallängd så hamnar ju duschen på min 110 + 117 cm, vilket inte blir bra.
Hur löste du det, vad blev det för variant till er duschhörna?
Vi satte in ett takduschset "Nordic Round" i en 80x80 duschhörna från INR (INR Pile hylla på ena väggen så glasen är 70x80 om jag inte minns fel). Var lite orolig hur det skulle fungera med dusch och skvättande då jag är lite längre än övriga familjen. Takduschen har vi ställt i höjd strax över duschväggen ca 205 cm och det fungera fint. Man får dock inte lämna tallriken i snedställt läge när man ska fälla in duschväggen så av den anledningen skulle man nog kunna lyfta den ytterligare lite.Spektaglet skrev:
En sak vi upptäckte och som man kan tänka på är att duschväggen som är monterat på intilliggande vägg från blandaren inte går att fälla in helt mot väggen då blandaren tar i. Men det funkar för oss iaf och vi är nöjda.
Klicka här för att svara