Hej!

jag har en Asko tvättmaskin från 2012.(5 års garanti slut..)

Den har ju ingen "vanlig" stor gummipackning mellan lock och tvättmaskin utan

bara en smal gummilist som sitter precis innanför locket för att hindra saker

att trilla emellan. Cylinda har en likadan gummilist.

Osäkert om den dämpar vid centrifugering eller bara är en mera estetisk detalj.

Hursomhelst har den lossnat och det är stört omöjligt att få fast den igen.

Finns en skåra i gummilisten som ska träs på kanten men det känns som att den måste monteras inifrån.

Pratade med en lokal reparatör som sa att det gick att demontera fronten rätt lätt och

sedan fästa gummilisten och sätta tillbaka fronten igen.

Han pratade om två skruvar i underkant på fronten.

Möjligen en vid tvättmedelsfacken också.

Det är svårt och rätt dyrt att få hem reparatör och den jag pratade med kunde bara göra det om jag tog dit maskinen vilket ju är ganska bökigt...
Det känns som det är lätt om man vet precis metodiken för att byta.

Stämmer det som han säger att fronten är hyfsat lätt att demontera för just detta syftet?
Någon som provat att återmontera en sådan gummilist?

P
Bryt strömmen
Skruvabort taket tre skruvar i bakkant
Lossa panelen 4 plastlåsningar påinsidan
Lossa fronten två skruv uppe o två nere
Byte tätning
Återmontera

• Gilla
IngemarB och 1 till
  • Laddar…
Med lite trix så kan du få dit den utan att ta bort front. Tog mig 5min första gången jag gjorde det. Sedan dess har jag haft säkerligen 100st sådana serviceärenden. Smörjobb för mig då det går på under 2min. Något längre om man tejpar fast den som tillverkaren rekommenderar.

Lägg listen i spåret i ovantant och följ sedan med listen jämnt från båda hållen och håll lite tryck så hoppar den inte av.

• Gilla
IngemarB
  • Laddar…
Tack för svar även om jag försökt att trycka dit den utan att demontera fronten. Det kanske går om man gjort det förr och har rätt teknik. För mig släppte den när jag gick vidare till nästa ”sektion”
Jag fick däremot kontakt med Gorenje som har servicen för Asko. De svarade oerhört snabbt och svaret var fördelaktigt för mig. Listens enda funktion är att inte småbarn skall stoppa ned fingrar under centrifugering. Tekniskt sett fyller den ingen funktion.
Möjligen slinker mera damm ned också men jag har efter det mailet beslutat mig för att strunta i att återmontera. I övrigt så är lättast metod enligt teknisk support att lossa 4 skruvar varav 2 av som sitter dolda bakom elektronikdosa. Den måste försiktigt demonteras genom att lossa klämmor.
Stämmer ju helt med första svaret i tråden.
Men jag kör utan gummilist i alla fall i nuläget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.