B
Huset byggt 05 och lister och dörrar är ganska gula. Skulle dutta i lite bättringsfärg på strategiska ställen och hade en burk med S0502-Y men den är alldeles för vit! Svårt att visa på bild.

Närbild av vitmålad list som visar skillnad i nyans, diskussion om att hitta en gulare färg pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nån som känner till någon alternativ standard kulör som är åt det gulare hållet?

Kanske värt att ta med en bit list till färgaffären?

• Gilla
OHE
  • Laddar…
B blork skrev:
Huset byggt 05 och lister och dörrar är ganska gula. Skulle dutta i lite bättringsfärg på strategiska ställen och hade en burk med S0502-Y men den är alldeles för vit! Svårt att visa på bild.

[bild]

Nån som känner till någon alternativ standard kulör som är åt det gulare hållet?
Det går inte att se på bild. Det finns hur många "vita" färger som helst.
B blork skrev:
Kanske värt att ta med en bit list till färgaffären?
👍Absolut bästa alternativet!!

Nu är det ju egentligen hopplöst att sitta framför datorn och jämföra färger, men här är i alla fall den bästa siten för det som jag hittat. Kanske kan ge några idéer inför ett besök i färgaffären.
https://www.ncsfarger.se/ncs-farger

B
D Dublin skrev:
Nu är det ju egentligen hopplöst att sitta framför datorn och jämföra färger, men här är i alla fall den bästa siten för det som jag hittat. Kanske kan ge några idéer inför ett besök i färgaffären.
[länk]
Jag tänkte väl mest om det fanns någon tidigare standard.

Färgen är 20år gammal så du kommer inte hitta någon kulör som ger fullmatchning. Standard kulör på listverk var 0502-y eller 0500 men den är ännu vitare

BirgitS
B blork skrev:
Jag tänkte väl mest om det fanns någon tidigare standard.
Det var S0502-Y som var standard för 20 år sen. Däremot är det vanligt att målade ytor ändrar färg med tiden t.ex. pga. solljus. Cigarrettrök är känd för att göra målade ytor mycket gulare.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.