7 358 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Gult vatten...
Jo, när jag köpt min kåk hade den stått i stort sett oanvänd i femton år. Det fanns djupborrad brunn och vattnet i den var givetvis lite smutsigt (läs lervälling).
När jag byggde om pumpen var pm-rören draperade med ett tjockt lager rost.
Jag lät det rinna under en längre tid och sedermera antog vattnet en mera behaglig nyans.
Nu har vattnet endast en knappt skönjbar ljusgul ton men smakar fortfarande svagt metalliskt.
På dricksvattnet har jag kolfilter men i övrigt inget.
Jag har ju ingen lust att byta 70 meter pmrör så jag undrar om nån vet om man kan hantera detta kemikaliskt.
//jj
När jag byggde om pumpen var pm-rören draperade med ett tjockt lager rost.
Jag lät det rinna under en längre tid och sedermera antog vattnet en mera behaglig nyans.
Nu har vattnet endast en knappt skönjbar ljusgul ton men smakar fortfarande svagt metalliskt.
På dricksvattnet har jag kolfilter men i övrigt inget.
Jag har ju ingen lust att byta 70 meter pmrör så jag undrar om nån vet om man kan hantera detta kemikaliskt.
//jj
Jag har nästan samma problem med vattnet, huset stod tomt några månader och då var vattnet rejält rostgult men numera syns inget direkt fel på det, men det blir rostfärgade avlagringar t.ex. vid vattennivån i toaletten (går lätt bort med tomik+varmvatten), men framförallt smakar vattnet metall.
Jag chansköpte ett "aquastream" vattenfilter som verkar vara för campingbruk eller liknande för 30 pix på överskottsbolaget (i örebro, rejält dammlager på förpackningarna underst-bakom, antagligen ingen storsäljare i trakter med bra vatten). Om jag kör vattnet genom det filtret så blir det helt smaklöst men jag vet inte vilken ingrediens i filtret som fixar problemet och framförallt är det otroligt omständigt att filtrera vatten för matlagning och liknande (jag brukar fylla på en femliterdunk när jag hälsar på bekanta med bättre vatten).
Vad för filter för fast installation ska man egentligen ha mot rostigt/metallsmakande vatten?
Det blir även en svag grön avlagring på ljusgulbeige porslin (nej, det är inte jag som valt den färgen *S*), men det kanskr är naturlig 'rostfärg' mot den bakgrunden, mot vitt porslin blir det rostbrunt.
Jag chansköpte ett "aquastream" vattenfilter som verkar vara för campingbruk eller liknande för 30 pix på överskottsbolaget (i örebro, rejält dammlager på förpackningarna underst-bakom, antagligen ingen storsäljare i trakter med bra vatten). Om jag kör vattnet genom det filtret så blir det helt smaklöst men jag vet inte vilken ingrediens i filtret som fixar problemet och framförallt är det otroligt omständigt att filtrera vatten för matlagning och liknande (jag brukar fylla på en femliterdunk när jag hälsar på bekanta med bättre vatten).
Vad för filter för fast installation ska man egentligen ha mot rostigt/metallsmakande vatten?
Det blir även en svag grön avlagring på ljusgulbeige porslin (nej, det är inte jag som valt den färgen *S*), men det kanskr är naturlig 'rostfärg' mot den bakgrunden, mot vitt porslin blir det rostbrunt.
troligen hög järnhalt,men kan också vara ytvatten läckage.Har själv haft samma problem,men löst detta preliminärt genom att montera påhängsfilter!Köpte 9" filterhållare på Biltema ca160:- och nylon/kol filter på K-rauta ca 150:- och monterade detta på ing, vatten eft hydrofortank,har efter detta ej haft dessa problem 
Klicka här för att svara