Satsuki
Sedan några år har vi under sommaren haft små kullar av torkad jord i gräsmattan, och då vi plattar till kommer det en liten armé av små gula myror. De är ganska aggressiva och bits, det gör ont och ger märken.

Normalt kommer de på högsommaren men i år hittade jag dem alldeles nyss. Och många fler högar än normalt.

Jag har svårt att identifiera dem eftersom de inte lever i närheten av trä, och de är så aggressiva. Utseendemässigt är de bara normalsmå knallgula myror utan andra kämmetecken.

Vill helst inte använda gift men de är inte trevliga att dela trädgård med, dessutom ska de flesta anti-myrmedel skyddas från vatten, vilket är svårt på gräsmattan. Uppenbarligen bryr de sig inte så mycket om boet blir blött heller eftersom de håller till mitt på gräsmattan. Jag vill helst inte gräva upp gräsmattan heller…
Så tips och råd?

Gulaktiga myror på en gräsmatta med små kullar av jord och gröna grässtrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

TheImprovisor
Gul tuvmyra?

Satsuki
BirgitS BirgitS skrev:
Om du inte tycker att det förslaget verkar stämma så kan du fråga jourhavande biolog.
[länk]
Kan det möjligen vara, hur blir man av med dem då på ett någorlunda humant sätt?

BirgitS
Jag känner inte till de myrorna men det står att de lever på honungsdaggen från blad- och sköldlöss som i sin tur lever på rötter här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Gul_tuvmyra
Jag gissar att lössen inte gillar att bli dränkta utan trivs när det är torrt, vilket kan förklara att du brukar se dem mitt i sommaren och nu efter att det har varit ovanligt torrt i över en månad. Om det stämmer så borde det gå att få ner antalet genom att vattna rikligt.

Testa med kanel, man får upprepa några ggr innan de ger upp.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.