J
E elmont skrev:
Naturligtvis ENDAST om det skulle ha någon betydelse vart fas och nolla ligger, vilket är ytterst ovanligt, jag har lite svårt att i skrivandes stund erinra mej när det skulle vara nödvändigt för funktionen:thinking:
Kommer ihåg att det var rätt bra att vända stickproppen åt rätt håll när man hade vattensäng. Kittlade i fingrarna när värmaren gick om man rörde vid nån som stod på golvet. Nostalgi!

Det är tillåtet att montera stickkontakter om man har nödvändig kunskap.
Mot okunskap hjälper varken förbud eller varningsskyltar

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Det är tillåtet att montera stickkontakter om man har nödvändig kunskap.
Mot okunskap hjälper varken förbud eller varningsskyltar
Men här är det inte stickkontakt?

Vet du skillnaden har du nog tillräcklig kunskap :D

P Pin skrev:
Får IKEA verkligen sälja lampor som inte kopplas in med stickpropp till konsumenter? Det är ju livsfarligt om det blir fel.
Det finns väl inget förbud mot att sälja elmateriel som kräver behörighet för att användas eller kopplas in? Men just när det gäller fast installerade armaturer i torra utrymmen så får man koppla in dom själv om man vet vad man gör.

"Du får byta en fast ansluten ljusarmatur i torrt icke brandfarligt utrymme inne i bostäder."
https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/ljusarmatur/vardagsrum/176123

• Gilla
Pin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns väl inget förbud mot att sälja elmateriel som kräver behörighet för att användas eller kopplas in? Men just när det gäller fast installerade armaturer i torra utrymmen så får man koppla in dom själv om man vet vad man gör.

"Du får byta en fast ansluten ljusarmatur i torrt icke brandfarligt utrymme inne i bostäder."
[länk]
Du har helt rätt. Jag tänkte på debatten om åskväder i annan tråd. Jag har ingapriblem med detta men många konsumenter fattar nog inte hur de ska koppla. Det förvånar ut att bruksanvisningen inte föreslår en sådan kort sladdstump med kontakt på som de också säljer. I bruxen ser man bara sladdar anslutas till N och L.

O Steamboy skrev:
Jag vet inte vad det är du försöker bevisa eller vilken poäng du försöker göra, men du vet lika väl som jag att en modern spänningsprovare har spänningsindikering med bara en probe. Det är fullt tillräckligt i det här fallet.
Det jag vill visa är hur enkelt, säkert och tillförlitligt (map tolkning av mätresultatet) det är för TS att göra den mätning du rekommenderade, utifrån den kunskapsnivå man kan anta här. Därför undrade jag hur du skulle ha beskrivit detta för TS.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Med vad vi vet kan du ta gul som L och blå som N.
Jag gjorde enligt ditt förslag och följde i övrigt monteringsanvisningen mkt noggrant samt bröt säkringen ..och huvudsäkringen...den lyste vid första försöket och fungerar helt perfekt

E
B Berra1968 skrev:
Jag gjorde enligt ditt förslag och följde i övrigt monteringsanvisningen mkt noggrant samt bröt säkringen ..och huvudsäkringen...den lyste vid första försöket och fungerar helt perfekt
Jag är nöjd.

Vi får invänta övriga forumets dom.

Risken är att du har förväxlat tändtråd och nolla. Det som kan hända då är:
Absolut ingenting.

Sen finns det i vanlig ordning en massa olika saker som skulle kunna vara fel.
McGyver kanske byggde in en bomb i taket.
Någon har busat och och kopplat en trafo som ger 666V ut i tårarna.

Osv osv.

Men det du gjort nu är hur människor löst dylika problem i alla tider och inget farligt händer.

Kanske någon trillade från stegen, kanske någon annan glömde bryta spänningen.

I detta fall är det faktiskt så enkelt som att det lyser - allt är i sin ordning.

• Gilla
m4n63
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.