9 923 läst ·
23 svar
10k läst
23 svar
Gul och blå elkabel vilken är Neutral och vilken är ledare?
Kommer ihåg att det var rätt bra att vända stickproppen åt rätt håll när man hade vattensäng. Kittlade i fingrarna när värmaren gick om man rörde vid nån som stod på golvet. Nostalgi!E elmont skrev:
Det finns väl inget förbud mot att sälja elmateriel som kräver behörighet för att användas eller kopplas in? Men just när det gäller fast installerade armaturer i torra utrymmen så får man koppla in dom själv om man vet vad man gör.P Pin skrev:
"Du får byta en fast ansluten ljusarmatur i torrt icke brandfarligt utrymme inne i bostäder."
https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/ljusarmatur/vardagsrum/176123
Du har helt rätt. Jag tänkte på debatten om åskväder i annan tråd. Jag har ingapriblem med detta men många konsumenter fattar nog inte hur de ska koppla. Det förvånar ut att bruksanvisningen inte föreslår en sådan kort sladdstump med kontakt på som de också säljer. I bruxen ser man bara sladdar anslutas till N och L.useless skrev:
Det finns väl inget förbud mot att sälja elmateriel som kräver behörighet för att användas eller kopplas in? Men just när det gäller fast installerade armaturer i torra utrymmen så får man koppla in dom själv om man vet vad man gör.
"Du får byta en fast ansluten ljusarmatur i torrt icke brandfarligt utrymme inne i bostäder."
[länk]
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 141 inlägg
Det jag vill visa är hur enkelt, säkert och tillförlitligt (map tolkning av mätresultatet) det är för TS att göra den mätning du rekommenderade, utifrån den kunskapsnivå man kan anta här. Därför undrade jag hur du skulle ha beskrivit detta för TS.O Steamboy skrev:
Jag är nöjd.B Berra1968 skrev:
Vi får invänta övriga forumets dom.
Risken är att du har förväxlat tändtråd och nolla. Det som kan hända då är:
Absolut ingenting.
Sen finns det i vanlig ordning en massa olika saker som skulle kunna vara fel.
McGyver kanske byggde in en bomb i taket.
Någon har busat och och kopplat en trafo som ger 666V ut i tårarna.
Osv osv.
Men det du gjort nu är hur människor löst dylika problem i alla tider och inget farligt händer.
Kanske någon trillade från stegen, kanske någon annan glömde bryta spänningen.
I detta fall är det faktiskt så enkelt som att det lyser - allt är i sin ordning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden